نقش پررنگ صندوق تثبیت در بازار

انتظار می‌رود با تعیین تکلیف مدیریت این صندوق و شروع فعالیت مدیرعامل جدید، تزریق منابع لازم به این صندوق نیز آغاز شده و تداوم یابد و همچنین بدون محدودیت‌ شاهد ایفای نقش پر رنگ‌تر آن در بازارسرمایه و انعطاف لازم در برخورد با شرایط بازار باشیم.

مژده ابراهیمی صدای بورس؛ باتوجه به اجرایی نشدن واریز مابقی منابع مصوب شده و همچنین بلاتکلیفی وضعیت مدیریت این صندوق به مدت چند ماه؛ به نظر می‌رسد که نقش این صندوق، هدف از تاسیس آن و اهمیت آن به ویژه در وضعیت کنونی بازارسرمایه که شاهد افت شدید ثروت سهامداران هستیم؛ به واقع مورد توجه ویژه مسئولین ذیربط قرار نگرفته است.

اعظم هنردوست – مدیر سرمایه‌گذاری و تامین مالی گروه سرمایه‌گذاری مسکن در گفت و گو با صدای بورس گفت: بر اساس اساسنامه صندوق تثبیت بازارسرمایه رسالت اصلی این صندوق تثبیت، کنترل و کاهش مخاطرات سامانه‌ای یا فرادستگاهی، حفظ شرایط رقابت منصفانه، جلوگیری از ایجاد و تداوم ترس فراگیر در زمان وقوع بحران‌های مالی و اقتصادی و اجرای سیاست‌های عمومی و حاکمیتی در بازار سرمایه کشور، همچنین جلب اطمینان سرمایه‌گذاران خرد برای تداوم فعالیت در این بازار است.
وی افزود: از زمان شروع ریزش بازار به تاریخ اواخر مرداد ماه سال 1399 نقش این صندوق و کمک آن به بازار سرمایه مورد توجه بیشتری قرار گرفت. همچنین با توجه به اینکه شرایط حاکم بر بازار از جنس شرایط بحرانی و مخاطرات فرادستگاهی بوده؛ بنابراین براساس رسالت و اهداف تعیین شده برای این صندوق، می‌بایست نقش اثرگذارتری از این صندوق دیده می‌شد.
هنردوست تصریح کرد: از آن زمان تا کنون این صندوق تنها طی دو مرحله جذب منابع داشته که یک مرحله در آذرماه 1399 و به میزان 1000 میلیارد تومان بوده است و در مرحله دوم پیرو تصمیمات جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در اردیبهشت ماه 1400 مقرر شد، ظرف سه هفته، رقم ۲۰۰ میلیون دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی به صورت تدریجی به فروش برسد و به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز شود که تاکنون تنها منتج به واریز 50 میلیون دلار از مبلغ مزبور در همان مقطع زمانی شده است.


  • بیشتر بخوانید:

بودجه ۱۴۰۱، بدون کسری بسته شد


به گفته وی: با توجه به اجرایی نشدن واریز مابقی منابع مصوب شده و همچنین بلاتکلیفی وضعیت مدیریت این صندوق به مدت چند ماه به نظر می‌رسد که نقش این صندوق، هدف از تاسیس آن و اهمیت آن به ویژه در وضعیت کنونی بازارسرمایه که شاهد افت شدید ثروت سهامداران هستیم؛ به واقع مورد توجه ویژه مسئولین ذیربط قرار نگرفته است.
مدیر سرمایه‌گذاری و تامین مالی گروه توسعه مسکن ایران عنوان کرد: نکته مهمی که در خصوص منابع تخصیصی به این صندوق وجود دارد استفاده از آن‌ها به عنوان تسهیلات است که با لحاظ سود در نظر گرفته شده پر واضح است که محدودیت‌هایی را بر عملکرد این صندوق در نحوه معاملات خود تحمیل خواهد کرد؛ این در حالی است که شرایط مبهم سیاسی و اقتصادی کشور در کنار اعتماد سلب شده سهامداران وضعیت بازار را به درجه‌ای از پیچیدگی رسانده است که طبیعتا رصد دقیق‌تر و اقدام بدون محدودیت این صندوق را طلب می طلبد. در همین راستا و باتوجه به تشویق مردم به سرمایه‌گذاری در بورس و هدایت سرمایه‌های خرد و کلان به بازار سرمایه و با عنایت به زیان قابل توجه بخش عمده‌ای از سهامداران بهتر است که دولت نیز نقش حمایتی خود را پر رنگ‌تر کند.
هنردوست اظهار داشت: اگرچه ممکن است که سازوکار صندوق توسعه ملی مانع از تخصیص منابع در قالبی غیر از تسهیلات شود، اما باید به اقدامات دولت در راستای تحمیل ناشران به بازارگردانی سهام خود با سازو کار جریمه و تزریق مستمر منابع در شرایطی که وضعیت بازار در بیشتر مواقع نامناسب بوده و نتیجه عملیات بازارگردانی آن‌ها را با زیان مواجه کرده است نیز نگاهی داشته باشیم و اگر ناشرین الزام به تخصیص بخشی از نقدینگی عملیات تولیدی خود به بازارگردانی دارند؛ پس دولت نیز که بخشی از بودجه خود را از این بازار تامین کرده و در شرایط فعلی نیز با انتشار اوراق دولتی بخش قابل توجهی از منابع بازار را به خود اختصاص داده و سبب تضعیف تقاضا برای سهام شده است. همچنین بیش از ناشرین به بازار بدهکار است و باید دین خود را به آن ادا کرده و خود را ملزم به تخصیص منابع فارغ از سودآوری آن بداند.
وی بیان داشت: از این رو انتظار می‌رود با تعیین تکلیف مدیریت این صندوق و شروع فعالیت مدیرعامل جدید آن، تزریق منابع لازم به این صندوق نیز آغاز شده و تداوم یابد و همچنین بدون محدودیت‌ شاهد ایفای نقش پر رنگ‌تر آن در بازار سرمایه و انعطاف لازم در برخورد با شرایط بازار باشیم.

کد خبر 442837

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =