۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
واکنش بازار به فروش اوراق 

در سال ۹۹، دولت نزدیک به ۱۸۳ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مرابحه عام با سهم ۵۹ درصد، اسناد خزانه با سهم ۲۰ درصد و الباقی از طریق اوراق منفعت و سلف موازی تأمین مالی کرده است.

بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۰، دولت مکلف بوده است که در حدود ۹۰ هزار میلیارد تومان از محل فروش دارایی‌ها تأمین مالی کند و حدود ۱۳۰ هزار میلیارد تومان از دارایی‌های خود را نیز تحت عنوان بازپرداخت بدهی به سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی کشوری واگذار کند. این دارایی‌ها جهت وصول نقد توسط این نهادها، در بازار سرمایه عرضه می‌شوند.
در سال ۹۹، دولت نزدیک به ۱۸۳ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق مرابحه عام با سهم ۵۹ درصد، اسناد خزانه با سهم ۲۰ درصد و الباقی از طریق اوراق منفعت و سلف موازی تأمین مالی کرده است. در سال جاری تا پایان شهریور ماه، دولت حدود ۱۲۱ هزار و پانصد میلیارد تومان با سهم ۲۵.۶ درصد از طریق اوراق مرابحه، ۵۷ درصد از طریق اسناد خزانه اسلامی و در حدود ۸.۵ درصد از طریق اوراق سلف موازی تأمین مالی کرده است. در حال حاضر مجموع ارزش روز بازار بورس و فرابورس، حدود ۷۰۰۰ هزار میلیارد تومان است. در هفته آخر آبان ماه، دولت اقدام به فروش ۷.۵ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی در فرابورس کرد که عمده آن (در حدود ۹۰ درصد) توسط صندوق‌های درآمد ثابت خریداری شدند.


بیشتر بخوانید:

ضرورت شفاف‌سازی


لازم به ذکر است، صندوق‌های با درآمد ثابت دارای خالص ارزش روزی در حدود ۳۷۹ هزار میلیارد تومانند که ۳۲۴ هزار میلیارد تومان آن از نوع صدور و ابطال هستند. دو نکته در این خصوص مطرح است؛ اول اینکه ارزش همان ۷.۵ هزار میلیارد تومان منتشره در هفته پایانی آبان ماه حدود تنها یک درصد ارزش کل بازار سرمایه است که عدد قابل توجهی نیست. دوم اینکه تنها ۱۰ درصد این عدد توسط فعالان به جز صندوق‌های درآمد ثابت خریداری می‌شود (در حدود ۷۵۰ میلیارد تومان) که البته تمام این ۷۵۰ میلیارد تومان لزوما با فروش سهام به این اوراق تبدیل نشده و بخشی از آن با تبدیل اوراق درآمد ثابت دیگری رخ می‌دهد. به این معنی که واکنش بازار برای ۷۵۰ میلیارد تومان خروج پول از بازار سهام و تبدیل به اوراق درآمد ثابت دولتی بیش از اندازه است و ما دچار بیش واکنشی در بازار هستیم که اگر به همین ترتیب هم تا پایان سال فروش اوراق صورت بگیرد، در صورت اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی درست برای جلوگیری از بیش واکنشی، ابدا نباید بازار را تحت تاثیر جدی قرار بدهد.

  • سیمین شایقیان - کارشناس بازار سرمایه
  • شماره ۴۲۵ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۳
کد خبر 442351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =