۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
ضرورت شفاف‌سازی

بهترین جایی که می‌تواند شفافیت از آن شروع شود، سازمان بورس است و سازمان می‌تواند در مورد رویه‌ها، در مورد این موضوع که چرا بسیاری از مجوزهای نهادهای مالی در زمان رئیس فعلی سازمان کندتر شده است و... شفاف‌سازی کند و انتظار این است که این موارد سریع‌تر رفع شود.

متأسفانه سازمان بورس ما در زمینه‌هایی که قرار است به مردم پاسخگو باشد، ضعیف عمل کرده است و ضرورت دارد گاهی اوقات صحبت‌هایی با سرمایه‌گذاران داشته باشد و تمامی مسائل را راحت و شفاف بیان کند که به‌نظر می‌رسد اگر چنین رویه‌ای را در پیش گیرد، قاعدتا اعتماد به بازار باز خواهد گشت.
در حال حاضر باید مسائلی مانند نظارت، بازگشایی سهام که همچنان برخی سهم‌ها بسته هستند، صورت‌های مالی بعضی از ناشران که ضرورت دارد سازمان بورس نگاه دقیق‌تری داشته باشد، با حساسیت‌های بیشتری پیگیری شوند. متأسفانه این پروسه‌ها و جزئیات تصمیمات خلق‌الساعه برای سرمایه‌گذاران شفاف و دقیق نشده است و به‌نظر می‌رسد تا زمانی که شفافیت وجود نداشته باشد روال به همین صورت خواهد بود و مردم نیز همچنان بی‌اعتماد خواهند بود، همچنین به‌نظر می‌رسد بهترین جایی که می‌تواند شفافیت از آن شروع شود، سازمان بورس است و سازمان می‌تواند در مورد رویه‌ها، در مورد این موضوع که چرا بسیاری از مجوزهای نهادهای مالی در زمان رئیس فعلی سازمان کندتر شده است و... شفاف‌سازی کند و انتظار این است که این موارد سریع‌تر رفع شود.
موضوع تشکیل کانون سهامداران خرد به سال‌های گذشته برمی‌گردد. زمانی توسط سازمان این مسئله مطرح شد، مدتی چندین نفر از اهالی بازار سرمایه پیگیر آن شدند و اتفاقات جدی برای آن رخ داد، مجدد در دولت قبل صحبت آن داغ شد، هنگامی که بازار با ریزش مواجه شد مسئله تشکیل کانون مطرح شد و چندی پیش نیز دوباره عده‌ای برای ایجاد چنین کانونی تلاش می‌کردند اما مسئله‌ای که وجود دارد، این است که سازوکار سازمان در مورد این موضوع و جایگاه کانون سهامداران حقیقی همچنان مورد بحث است.
به‌نظر می‌رسد اتحادیه صنفی که می‌خواهد این کانون را تشکیل دهد نباید زیر نظر سازمان بورس و دولت باشد و همچنین نباید اعضا آن وابسته به نهاد مالی باشند بلکه صرفا باید افرادی باشند که سهامدار حقیقی باشند که بتوانند از حق مردم دفاع کنند. اگر با چنین شرایطی باشد مطلوب است اما متأسفانه در شرایط فعلی چنین دیدگاهی وجود ندارد و در این شرایط کانون سهامداران خرد نمی‌تواند رویکرد درستی داشته باشد و شاید در آینده این کانون به سهامدار خرد ضربه وارد کند، بنابراین باید تشکل صنفی باشد و سازمان بورس نیز موظف شود که از لحاظ منابع مالی درصدی از کارمزدهایی که مردم می‌دهند را به‌صورت مستقیم به این سازمان پرداخت کند و مجمعی داشته باشد که فقط به وسیله سهامداران خرد تشکیل شود و رأی‌گیری عمومی داشته باشد. به‌نظر می‌رسد برای رفع ابهامات نیاز به اقدام خاصی نیست جز شفاف عمل کردن و صحبت با سرمایه‌گذاران و بیان حقایق و واقعیت‌ها برای آنها که در این صورت ناخودآگاه بازار دچار شفافیت خواهد شد.

  • پیام الیاس‌کردی - تحلیلگر بازار سرمایه
  • شماره ۴۲۵ هفته نامه اطلاعات بورس - صفحه ۲
کد خبر 442349

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =