نیما  قمصری؛ از استنفورد تا وال استریت

بازار وام‌های رهنی برای بسیاری از افراد هیچ جذابیتی ندارد، اما بازاری به بزرگی ۴۰ هزار میلیارد دلار، چیزی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت.

علی دانیال - روزنامه‌نگار؛ اواخر تیرماه امسال، سهام شرکت Blend، استارت‌آپ فعال در حوزه فین‌تک در بورس نیویورک عرضه و حدود ۴ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. نکته جالب توجه اینکه بنیانگذار و مدیرعامل این شرکت، یک ایرانی است.

مهاجرت

نیما قمصری متولد ۱۳۶۵ در ایران است. زمانی که یک سال داشت، خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کردند. قمصری تحصیلات خود را در دانشگاه استنفورد به پایان رساند و به استخدام شرکت Palantir درآمد. پس از بحران مالی سال ۲۰۰۸ و تحولات پس از آن، او شرکت Blend را در سال ۲۰۱۲ پایه‌گذاری کرد. این شرکت برای تبدیل روند درخواست‌ وام‌های رهنی به یک پروسه آنلاین سریع راه‌اندازی شد و به سرعت رشد کرد. امروز این شرکت به بانک‌های بزرگی همچون «ولز فارگو» خدمات ارائه می‌کند و دایره مشتریانش هر روز گسترده‌تر می‌شود.

تک‌شاخ بازار

به گفته کارشناسان، خدمات شرکت Blend تحول بزرگی در بازار وام‌های رهنی ایجاد می‌کند. در واقع این شرکت در حال ایجاد تغییرات بزرگ در صنعت وام‌دهی (با ارزش بیش از ۴۰ هزار میلیارد دلار) است. در این صنعت پیچیده و بزرگ، سرعت و کارایی اهمیت زیادی دارند. سال گذشته این شرکت توانست حدود ۴۰۰ میلیون دلار از طریق تامین مالی به دست آورد و بالاتر از شرکت‌های مشهوری همچون «تماسک» و «جنرال آتلانتیک» قرار گیرد. عرضه اولیه سهام این شرکت در تیرماه امسال نیز ۳۶۰ میلیون دلار سرمایه جذب کرد و این استارت‌آپ حدود ۴ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد. مدیران Blend ۲۰ میلیون سهم این شرکت را به قیمت ۱۸ دلار عرضه کردند که تا پایان روز، قیمت این سهم با ۱۳ درصد رشد به ۲۰ دلار و ۳۶ سنت رسید. شرکت Blend یک پلتفرم آنلاین است که درخواست وام مسکن و قسط‌بندی آن را به صورت آنلاین درمی‌آورد و ارائه می‌کند. این نرم افزار روزانه بیش از دو میلیارد دلار وام را برای بانک‌ها پردازش می‌کند و فرآیند تصویب وام را به حدود سه دقیقه رسانده است.

بسته ۱۰ میلیاردی

در سال ۲۰۱۸، ایلان ماسک و هیات مدیره شرکت تسلا از یک بسته تشویقی ۵۵ میلیارد دلاری رونمایی کردند که وال استریت را بهت‌زده کرد. حالا هیات مدیره شرکت Blend هم یک بسته ۱۰.۹ میلیارد دلاری برای نیما قمصری در نظر گرفته است. هیات مدیره این شرکت به عنوان جایزه، ۷۸.۲ میلیون سهم به قیمت ۲.۸۶ دلار به قمصری اختصاص داده که مشروط به رشد قیمت سهام این شرکت، در یک دوره ۱۰ ساله به وی تخصیص داده خواهد شد.

رتبه‌بندی‌ها

مجله فورس، شرکت Blend را در فهرست ۵۰ فین‌تک برتر ۲۰۲۱ قرار داده است. در همین حال، بیزینس اینسایدر بر اساس تحلیلی که از طریق تماس با مشتریان تیم و متخصصان صنعتی داشته به این باور رسیده که Blend قرار است به یکی از مهمترین شرکت‌های نرم‌افزار خدماتی (SaaS) در امور مالی و رهن تبدبل شود. همچنین نام نیما قمصری در رده‌بندی فورچون از افراد بانفوذ زیر ۴۰ سال ثبت شده است.

  • هفته نامه اطلاعات بورس _ شماره ۴۲۳
کد خبر 442043

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =