جزئیات بیشتر از طرح جدید وزارت صمت/ صادرات بدون نیاز به کلیک صادراتی در بورس کالا

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو گفت: طرح تکمیلی مدیریت بازار، کلیه کالاهای عرضه شده در بورس کالا را با یک استاندارد مورد بررسی قرار می‌دهد و بازارها را به ۲ گروه مازاد عرضه و کسری عرضه تقسیم بندی می‌کند.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ حذف سهمیه ها و کاهش رانت اختلاف قیمت بازار و بورس کالا، انعقاد قراردادهای بلند مدت بین صنایع بالادست و پایین دست، پیش بینی پذیری بازارها، ذخیره سازی کالاها، تامین مالی حوزه صنعت از طریق ابزار بورس‌های کالایی و تسهیل صادرات از جمله اهداف الگوی جدید مدیریت بازار در طرح جدید وزارت صمت برای مدیریت بورس کالاست.

امیر صباغ، مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در گفت‌وگو با صدای بورس اظهار کرد: موضوع الگوی جدید مدیریت بازار دولت، طرحی است جامع که با هدف ارتقای شرایط عرضه کالا در بورس کالا تدوین شده است. وی با بیان اینکه این طرح جدید وزارت صمت شامل کالاهای قابل عرضه در بورس کالا می‌شود، در ارتباط با جزئیات آن افزود: وقتی کالا در بورس کالا عرضه می‌شود از شمول قیمت گذاری دستوری خارج و معیار قیمت گذاری عرضه و تقاضا و رقابت می‌شود.

صباغ با اشاره به لزوم وجود طرحی جامع در رابطه با بورس کالا گفت: در بورس کالای ایران، کالاهای بسیاری در چند سال اخیر پذیرش و عرضه شده است. در حال حاضر بخش‌های پتروشیمی، زنجیره معدن و صنایع معدنی جی دی پی بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلاری دارند که قابل مقایسه با گذشته نیست.با توجه به آنکه شاهد روند صعودی حوزه‌های مختلف کامودیتی‌ها هستیم نیاز به مدیریت در این بخش بیش از پیش احساس می‌شود. از دولت‌های قبل تلاش‌هایی برای استانداردسازی عرضه هر گروه کالایی در بورس انجام شده بود اما به نتیجه نرسید.

وی افزود: این استاندارد سازی کمک می‌کند فعالان اقتصادی بتوانند بر مبنای یک دستورالعمل، خرید و فروش محصولات مورد نیاز خود را در بورس کالا مدیریت کنند.


بیشتر بخوانید:


طرح جدید مدیرت کالا از کجا آمده است؟

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو در ارتباط با چگونگی تشکیل این طرح بیان کرد:با شروع فعالیت دولت سیزدهم، از جمله وعده‌های فاطمی امین، ساماندهی بازارهای کالایی بود بنابراین کارگروهی از معاونت‌های مختلف بر این مبنا در وزارت صمت تشکیل شد. این کارگروه بر اساس تجربیات گذشته ومطالعه‌ نمونه‌های موفق در کشورهای دیگر توانست طرح تکمیلی تهیه کند.

وی با بیان اینکه این طرح تکمیلی مدیریت بازار، کلیه کالاهای عرضه شده در بورس کالا را با یک استاندارد مورد بررسی قرار می‌دهد،‌ گفت: در این طرح بازارها جدا از اینکه در چه گروه کالایی آلومینیوم، مس، فولاد، پتروشیمی، مس قرار دارند به دو گروه مازاد عرضه و کسری عرضه تقسیم بندی می‌کند.

صباغ گفت: در این طرح، دولت تسهیل‌گر صادرات کالاهایی می‌شود که مازاد عرضه دارند و مقررات و تعرفه‌های خود را برای صادرات کالای مزبور کاهش می‌دهد. به عنوان مثال در صورت قرار گرفتن یک کالا در گروه کالاهای مازاد عرضه، تعرفه‌ها و موارد دست و پا گیر صادراتی، توسط دولت حذف می‌شود.

وی در ارتباط با کالاهایی که کسری عرضه دارد، گفت: دولت برای این گروه کالاها به دنبال واردات و عرضه تلفیقی در بورس کالا خواهد بود، به طوری که نیاز صنایع پایین دست تامین شود و با تامین کامل نیاز این گروه از صنایع سهمیه بندی این بخش هم حذف می‌شود و واحدهای تولیدی به سهولت به میزانی که نیاز دارند، مواد اولیه خریداری کنند.

صباغ بیان کرد: این طرح بسیار ساده است و بسیاری از مقرراتی که در گذشته بوده را لغو می‌کند و به واحدهای تولیدی این اجازه را می‌دهد، بتوانند محصولات خود را در قالب قراردادهایی همچون قراردادهای کوتاه مدت، بلند مدت، سلف به فرش برسانند. همچنین اگر هم این کالا به هر نحوی به فروش نرفت، در قراردادهای بلند مدت و فروش‌های نقدی مازاد بتوانند بدون نیاز به گرفتن کلیک صادرات آن کالا را از کشور خارج کنند.

مدیر اقتصادی و توسعه سرمایه گذاری ایمیدرو با بیان اینکه سیاست وزارت صمت هم راستا با بورس کالاست، افزود: بر اساس این طرح به طور سیستماتیکی مازاد عرضه از طریق سامانه جامع تجارت از بورس کالا اطلاع رسانی می‌شود و شرایط صادرات تسهیل می شود.

وی در پاسخ به این پرسش که این طرح در چه مرحله‌ای است، بیان کرد: این طرح ۳ ماه آزمایشی اجرا می‌شود و آمادگی دریافت نظرات، انتقادات و پیشنهادات ارتقای این طرح را داریم. بعد از این دوره آزمایشی طرح به طور کامل اجرایی خواهد شد.

کد خبر 441830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =