برنامه کوتاه‌مدت راهگشا نیست

در وهله اول باید اعتماد سرمایه‌گذار جذب شود که در بازار ماندگار باشد و با هیچ موارد کوتاه‌مدتی مشکلی رفع نخواهد شد.

فلسفه وجودی وعده «فعال کردن صندوق‌های حمایتی برای جبران ضرر و زیان سهامداران خرد و انتشار اوراق برای پوشش مخاطرات سهامداران خرد» اشکال دارد زیرا در هر صورت بازار سرمایه، بازاری است که افراد با پذیرش ریسک یک بازدهی را پیش‌بینی می‌کنند و تأسیس صندوق‌هایی برای تضمین بازدهی یا جبران خسارت با فلسفه وجودی بازار سرمایه همخوانی ندارد، البته مشکل در جای دیگر است؛ مسئله این است که چرا باید سرمایه‌گذار خرد در یک‌ سال با تورم موجود دچار چنین ضرر و زیانی شود که این موضوع ناشی از تأمین مالی بیش از حد دولت است.

به‌نظر می‌رسد ضرورت دارد دولت به سازوکار بورس احترام بگذارد و تأمین مالی خود را متناسب با ظرفیت آن انجام دهد. متأسفانه در یک‌سال و نیم اخیر دولت تنها راه تأمین مالی را بازار سرمایه قرار داد که منجر به ضرر و زیان سنگین سهامداران خرد شد. اگر صندوقی برای جبران ضرر و زیان سهامداران خرد تأسیس شود و همچنان دولت به این شکل تأمین مالی کند دوباره سهامدار خرد با ضرر و زیان مواجه می‌شود و از ورود به بازار سرمایه خودداری می‌کند.
یکی از چالش‌های این وعده این است که باید الگوی جهانی و فلسفه وجود درستی داشته باشد که در حال حاضر ندارد و مورد دوم اینکه باید مشخص شود منابع این صندوق از کجا تأمین خواهد شد و سوم اینکه سهامدار خردی که نسبت به بازار بی‌اعتماد است به محض جبران خسارت برای همیشه از بازار سرمایه خارج می‌شود. بنابراین در وهله اول باید اعتماد سرمایه‌گذار جذب شود که در بازار ماندگار باشد و با چنین موارد کوتاه‌مدتی مشکلی رفع نخواهد شد.

  • علیرضا تاجبر - کارشناس بازار سرمایه
  • هفته نامه اطلاعات بورس _ شماره ۴۲۳
کد خبر 441685

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =