شاخص کف را سابید/ وعده‌هایی که محقق نشد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در شرایط فعلی و با مشخص نبودن سیاست خارجی در حوزه برجام همچنین جهت گیری نرخ دلار، بازار فرسایشی و نزولی خواهد بود.

صدای بورس - حسین حریریان؛ از بین رفتن اعتماد و فضای تاریک که برای سرمایه گذاری وجود دارد از عوامل ریزش بازار است.

سعید ذوالفقاری، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری افتخار سهام ضمن بیان این مطلب گفت: قبل از انتخابات وعده‌هایی از طرف تمام کاندیداها و حتی خود رئیس جمهور و تیم اقتصادی فعلی داده می‌شد و حتی انتقاداتی به دولت قبل داشته و شعار حمایت از بازار می‌دادند و حالا همان افراد در صدر امور قرار دارند.

وی افزود: در حوزه بازار سرمایه به شکل مشخصی وعده دادند که اعتماد از بین رفته را به بازار باز می‌گردانیم و قرار بر حمایتی منطقی از بازار سرمایه بود؛ بعد از انتخابات به دلیل در تنگنا قرار گرفتن دولت ناشی از فشار کسری بودجه نه تنها حمایتی را شاهد نیستیم بلکه حالا اظهارنظرهایی مبنی بر اینکه سود در بورس تضمینی نیست و... می‌شنویم.

این فعال بازار سرمایه در واکنش به این دست سخنان ادامه داد: فعالان می‌دانند که سود در بازار سرمایه تضمینی نیست ولی با توجه به طولانی شدن بحث برجام، کسری بودجه حاکم بر بازار و فروش اوراق ( ۶۰ -۷۰ هزار میلیارد از ابتدای سال اوراق فروخته شده است و الان روزانه اوراق به فروش می‌رسد)، سود بین بانکی که به نزدیکی ۲۱ درصد رسیده ، تورم موجود و... می‌توان گفت اتفاقات در این حوزه ها بر خلاف تمام وعده‌ها و انتظارات بوده است و حتی زبانی هم حمایتی از بازار نمی‌شود.

ذوالفقاری عنوان کرد: در فضای فعلی که سرمایه‌گذاران در آن گرفتار شده‌اند مقداری بی اعتمادی به آینده هم ایجاد شده چون دولت مجبور است به ناچار کسری بودجه را از شرکت‌ها جبران کند، نحوه محاسبه نرخ های خوراک در ابهام است، رانت انرژی وجود دارد و از طرفی تخفیفات صنایع که برای سوددهی داده می‌شود که در راس آن صنعت پالایشی است، باعث شده سرمایه‌گذاران ترجیح دهند دارایی‌های خود را بفروشند و سود ۲۰ تا ۲۱ درصد بانکی بدون زحمت را دریافت کنند و نظارگر باشند که منجر به خروج روزانه پول از بازار سرمایه شده است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری افتخار سهام درباره زمان پایان ریزش ها به صدای بورس گفت: تا زمانی که اعتماد به بازار باز نگردد، بحث برجام و سرانجام قیمت گذاری دستوری و قیمت های حامل‌های انرژی شفاف نشوند روند بازار به این شکل می‌ماند؛ ممکن است که چند روز مثبت و باز دوباره منفی های سنگین بخورد.

این فعال بازار با تاکید بر اینکها خود بازار از لحاظ بنیادی بسیار ارزنده است و P/E سهام های بزرگ نزدیک ۴ است، گفت: این وضع را در ۳ سال گذشته شاهد نبودیم حتی بازار منفی سال ۹۳ هم تجربه پی بر ای ۴ را در سهم های بزرگ (سنگ آهنی، پتروشیمی و معدنی ) ندیدیم.


بیشتر بخوانید:


این تحلیلگر بازار سرمایه درباره لزوم ورود مستقیم ریاست جمهوری چنین پاسخ داد: به نظر می‌رسد رئیسی اولین رئیس جمهوری بود که وارد شرکت بورس شد و ۵۰ درصد صحبت‌های اقتصادیش در مورد حمایت از بازار سرمایه بود در این دو ماه گذشته که ریزش ها را شاهد بودیم جمله ای در مورد بورس دیده نشد اگر برنامه وجود دارد باید تبیین شود.

ذوالفقاری درباره اینکه رئیس جدید سازمان چه رویه ای باید در پیش بگیرد، گفت: سازمان بورس همیشه از بحثی که به خود بازار مربوط خواهد بود جداست ولی دخالت ها در زمان قالیباف و تشویق سرمایه گذاران به خرید سهام و ETF ( پالایشی و دارا )هایی که نباید مجوز داده می‌شد بجران زا شد. نهاد ناظر باید فقط زیرساخت را اصلاح کند، خواسته فعالان از رئیس سازمان تعیین تکلیف حجم مبنا و درصد نوسان است. بالاخره هر کدام با رویکردی در مورد درصد نوسان ارقامی را اعلام می‌کنند، دهنوی هم قول بالا بردن درصد نوسان را داده بود ولی اقدامی نکرد در مجموع سازمان به عنوان نهاد ناظر بروی روند بازار دخالت نکند بهتر است.

وی در انتهای بیان کرد: در شرایط فعلی و مشخص نبودن سیاست خارجی در حوزه برجام و جهت گیری نرخ دلار بازار فرسایشی و نزولی خواهد بود.

کد خبر 440694

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    بی عدالتی بی داد می‌کند انسانیتتون کجا رفته وجدانتون چرا بی‌وجدان شده
  • Alireza IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 3
    تا حالا ما حمایت از بورس رو نمیدونستیم حمایت یعنی افزایش سود بانکی!
  • IR ۱۹:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    خدا لعنتشون کنه سرمایه پودر شد خدا نشناسها
  • IR ۱۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 1
    بورس بزرگترین بازار کلاهبردار و رانت دنیا
  • داود IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    معمولا اول کار انجام میشه بعد تعریف میکنن متاسفانه تو ایران اول تعریف میکنن بعد اگر حال داشتن کار میکنن ...جناب آقای ریسی اینگونه مسیر طی کردن به ترکستان میرود ....ملت را دریاب
  • سعید IR ۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 1
    حداقل دامنه نوسان رو بازکنید بفروشیم خلا شدیم از فاضلاب مرگ یکبار شیون یکبار..
  • IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 1
    فقط میانگین بگیرید از تو ضرر میاید بیرون سود باماست
  • IR ۲۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    0 0
    بیشرفای دزد سهامدارخرد رو با خاک یکسان کردین خدا لعنتتون کنه زندگی مردمو فلج کردین