وضعیت فوق العاده فملی؛ سهمی مناسب برای میان مدت

مس را باید فلز آینده نامید، این فلز در صنایع بسیاری کاربرد داشته و البته تعداد محدودی نسبت به سایر فلزات مانند فولاد دارد؛ تحلیل"فملی" به عنوان بزرگترین شرکت فعال این حوزه را در ادامه دنبال کنید.

به گزارش صدای بورس، شرکت فملی یکی بزرگترین و پربیننده ترین نمادهای بازار سرمایه است، این نماد که متعلق به شرکت ملی صنایع مس ایران است، در سال ۱۳۵۱ تاسیس شده و وظیفه آن استخراج و بهره برداری از معادن مس، تولید محصولات پر عیار سنگ معدن و محصولات مسی نظیر کاتد، اسلب، بیلت و مفتول هشت میلیمتری است.

تمام فعالیت های مس کشور زیر نظر شرکت ملی صنایع مس ایران بوده و وظایفی همچون استکشاف، استخراج، بهره برداری، تولید محصولات پرعیار مس، ذوب، پالایش و فروش در بازار داخلی و خارجی را بر عهده دارد.

  • مس؛ فلز آینده

مس را باید فلز آینده نامید، این فلز در صنایع بسیاری کاربرد داشته و جالبتر از آن تعداد محدود مس نسبت به سایر فلزات مانند فولاد است.

نشریه فوربس در این باره می نویسد: «مس در همه چیز از نیمه هادی ها گرفته تا باتری گوشی های هوشمند استفاده می شود. چین بین ۸۰ تا ۹۵ درصد از بازار جهانی مس را در اختیار دارد. مانند طلا، ذخایر مس بزرگ کمتر و کمتری کشف می‌شوند و زمان بین کشف و تولید در طول سال‌ها با افزایش هزینه‌ها طولانی‌تر شده است. اس اند پی گلوبال کوین مورفی دهه گذشته را از نظر اکتشافات جدید "ممکن" خواند. از ۲۲۴ ذخایر مسی که بین سال های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۹ کشف شد، تنها ۱۶ مورد در ۱۰ سال گذشته کشف شده است. اگرچه سطح زمین هنوز مقدار زیادی فلز مس دارد، اما بیشتر ذخایر جدید درجه پایینی دارند.»

فوربس در ادامه یادآور می شود: «همانطور که قبلاً در مورد آن نوشته‌ام، استفاده از وسایل نقلیه الکتریکی (EVs) و فناوری ذخیره‌سازی باتری - که هر دو به شدت به مس متکی هستند - قرار است در دهه‌های آینده به سرعت افزایش یابد. سال گذشته، فروش EV حدود ۳ میلیون بود. تا سال ۲۰۴۰، این تعداد می تواند به ۷۰ میلیون رسیده و در آن زمان کمبود مس در دنیا مشهود خواهد بود.»

حال نگاهی بیندازیم به محصولات تولیدی شرکت صنایع ملی مس ایران که عبارت است از:

https://www.nicico.com/uploads/1/2021/Sep/23/1.jpeg

به عنوان مثال موارد استفاده کنسانتره مس عبارت است از: ساخت ظروف مسی، ساختمان سازی، دستگیره درب، صنعت خودرو، تولید سیم برق مسی، موتورهای مختلف صنعتی، لوله مسی، کشتی سازی، آلات موسیقی و محصولات تزیینی و...

  • وضعیت بنیادی شرکت فملی

درآمدهای عملیاتی شرکت فملی در گزارش ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور نسبت به سال قبل ۱۶۱ درصد افزایش یافته و سود ناخالص این شرکت هم نسبت به سال قبل ۱۴۲ درصد افزایش یافته است.

هزینه فروش اداری و عمومی ۱۷ درصد کاهش را نشان داده و هزینه مالیات بر درآمد سال جاری فملی ۱۳۶ درصد کاهشی بوده است.

نکته بسیار مثبت فملی در گزارش ۶ ماهه، افزایش ۵۰۰ درصدی سایر درآمدها و هزینه‌های غیرعملیاتی، درآمد سرمایه‌گذاری‌ها است که با افزایش خیره کننده ای همراه بوده است، سود عملیاتی پایه هر سهم ۱۲۷ درصد، ناشی از عملیات در حال تداوم ۱۵۷ درصد و سود پایه هر سهم ۱۵۷ درصد افزایشی بوده است.

با در نظرگرفتن گزارش ۶ ماهه وضعیت فملی بسیار عالی بوده و توانسته سودسازی خوبی را کسب کند.

EPS فملی ۲۰۵۹ بوده که بسیار قابل است، این شرکت PبهE مناسبی داشته و ۶.۱۵ است و یک واحد از PبهE گروه بهتر است، PبهS این نماد هم رقم فوق العاده ۴.۰۲ است.

  • وضعیت مس در بازار جهانی

قیمت مس در چند هفته گذشته به شدت صعودی بوده و اکنون در محدوده ۴.۳۵۲ دلار نوسان می کند، نمودار صعود وحشتناک مس در تایم فریم روزانه را در تصویر زیر می بینید:

وضعیت فوق العاده فملی؛ سهمی مناسب برای میان مدت

حال با نمودار فوق می توان دلیل افزایش فروش شرکت فملی در گزارش ۶ ماهه را متوجه شد.

  • وضعیت تابلوخوانی فملی

آخرین قیمت معامله فملی در معاملات روز یکشنبه منفی ۲.۳۸ بوده و این مورد نشان می دهد در وضعیت هیجانی ریزش بورس در معاملات یکشنبه این نماد به صف فروش نرفته و حتی به قیمت منفی ۵ هم نرسیده است.

حجم خریدار حقیقی دو هفته گذشته فملی مناسب بوده و قدرت خریدار به فروشنده در معاملات امروز تنها ۰.۶ منفی بوده که در این شرایط بازار بسیار مناسب است.

در یازده روز معاملاتی گذشته قدرت خریدار به فروشنده فملی چربیده است، و نکته قابل توجه در معاملات ۲۴ مهر ماه بوده که قدرت خریدار ۴۶ برابر فروشنده بوده که بسیار مهم است.

  • تکنیکال فملی

فملی طبق تصویر زیر یک مثلث در تایم فریم ماهانه ساخته و باید دید این مثلث را به سمت بالا می شکند یا پایین؟،

وضعیت فوق العاده فملی؛ سهمی مناسب برای میان مدت

در تایم فریم هفتگی نیز این مثلث به وضوح دیده می شود که باید دید حمایت های قوی را می تواند حفظ کند یا خیر، حمایت های سنکویB، حمایت پیوت لاین صفر و حمایت کانال مثلث.

وضعیت فوق العاده فملی؛ سهمی مناسب برای میان مدت

حقوقی این سهم سعی کرده حمایت پیوت لاین صفر را برای این نماد حفظ کند و باید دید هیجان منفی این روزهای بورس چه وضعیتی را برای فملی ایجاد خواهد کرد؟

به گزارش صدای بورس با توجه به گزارش های این نماد در فملی و وضعیت بازار جهانی و کف قیمتی بودن این نماد، فملی گزینه میان مدت و بلند مدت خوبی برای سرمایه گذاری است اما این روزها مانند دیگر سهم های بازار قربانی هیجان کاذب بازار بعد از فروش اوراق دولتی شده است.

کد خبر 440695

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • گمنام IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۹
    4 0
    اگه در مملکت بخور و دررو و فساد و آقا زاده بازیها تمام بشه درسته سهم خوبیه ولی هزاران افسوس که ....... !!؟؟؟؟
  • ببوگلابی ازایران IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    7 0
    شماببینیدبیشترمعدنها کجاخام فروشی میشه چرا؟گویا فرصت کمه تامیتونن میبرن دیگه فرصتی برای فراوری ندارند اینه که بعدازهردولتی شکمهای خالی جدیدواردمعرکه میشن
  • IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۰
    2 0
    اگر فملی و کگل یک مدیریت خوب و به دور از صبانت و دوست بازی و خانواده بازی بر آن حاکم شود و جلوی فساد های موجود را بگیرد و انضباط مالی بر آن حاکم شود سود آنها به قهقرا می رود و سهامداران آن ها سعادت مند می شوند
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۱
    4 0
    فملی عااالیه