از بازار مانده بر استخوان پوستی

بازار ریزشی است؛ خبر جدیدی نیست اما دلهره آور است. تکلیف سرمایه گذاران چیست؟

مریم منیری - صدای بورس؛ آیا قرار است بازار به همین روند ادامه دهد یا ممکن است گشایشی حاصل شود؟ برخی از کارشناسان معتقدند بورس ایران مانند چند سال گذشته ژاپن به یک دوره ۲۰ ساله نزولی دچار شده اما برخی دیگر ‌چنین باوری ندارند و روند بازار را طور دیگری پیش بینی می کنند.

داریوش روزبهانه،‌ کارشناس ارشد بازار سرمایه در این باره به خبرنگار صدای بورس گفت: بازارهای سرمایه در جهان بر اساس قدرت های سودآوری تعریف می شوند نه متغیرهای سیاسی؛ اما بازار ها در ایران بر اساس متغیرهای مختلف سیاسی و برون زا سودآوری دارند.

وی در ادامه گفت: تمام بازارها در ایران از جمله بازار سرمایه، ملک،‌ دلار و ... متاثر از عوامل برون زا بوده و فعالیت درون سازمانی ربطی به سودآوری ندارد. چند واژه به نام های مذاکرات،‌ دلار و fatf بر فعالیت تمام شرکت ها سایه انداخته و باعث شده دورنمای چندان مساعدی نداشته باشند.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس ارشد بازار سرمایه با بیان اینکه حتی با شروع مذاکرات می توان به دورنمای شرکت ها امیدوار بود،‌ افزود: به عبارتی تا زمانی که مذاکرات صورت نگیرد و دو طرف پای صحبت ننشینند نمی توان امیدی به سوددهی بازارها داشت.

روزبهانه با اشاره به اینکه کسری بودجه ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی شوخی بردار نیست‌،‌ اعلام کرد: دولت برای جبران این کسری بودجه به هر دستاویزی پناه خواهد برد و حتی ممکن است بانک ها را مجبور به خرید اوراق بهادار کند.

وی در پاسخ به اینکه نرخ دلار چه تاثیری در تورم دارد، گفت: باید قبول کرد کف قیمت دلار همین است و این نرخ دیر یا زود خود را در تورم نشان خواهد داد و مردم نباید دلار را به منظور سوددهی کوتاه مدت بخرند بلکه باید به عنوان اینکه نرخ دلار در سال آینده کمتر از ۳۰ هزار تومان نخواهد بود و یک سرمایه‌گذاری بلند مدت است، خریداری کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: باید منتظر ماند و دید در هفته های آینده چه اتفاقاتی خواهد افتاد و روند مذاکرات به کجا خواهد رسید تا بتوان پیش بینی دقیقی از آینده بازار سرمایه داشت.

کد خبر 440375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =