آنتونیو فاتاس؛ اقتصاددان زبده

تعداد کمی از اقتصاددانان جهان را می‌شناسیم که در چندین حوزه صاحب‌نظر یا در حوزه‌های مختلف اقتصادی دست به پژوهش زده باشند. آنتونیو فاتاس یکی از این اقتصاددانان است.

علی دانیال - روزنامه‌نگار؛ آنتونیو فاتاس متولد کشور پرتغال و دانش آموخته دانشگاه هاروارد، استاد اقتصاد در مدرسه بازرگانی INSEAD است. این مدرسه بازرگانی که در سال ۱۹۵۷ تاسیس شده، یکی از معتبرترین نهادهای آموزشی جهان به شمار می‌آید.

فاتاس در چندین حوزه و در چند مرکز مختلف به پژوهش، تدریس و کار مشغول است. او هم‌اکنون به عنوان پژوهشگر با مرکز تحقیقات اقتصادی و سیاست‌گذاری در لندن همکاری می‌کند. فاتاس همچنین به عنوان مشاور خارجی با برخی نهادها و سازمان‌های بین‌المللی همچون بانک جهانی، اتحادیه اروپا، سازمان توسعه و همکاری اقتصادی و صندوق بین‌المللی پول همکاری کرده است. آنتونیو فاتاس در برنامه ام‌بی‌ای به تدریس اقتصاد کلان می‌پردازد. او همچنین در حوزه آموزش اجرایی نیز به تدریس اقتصاد کلان جهانی مشغول است.

حوزه‌های پژوهشی
آنتونیو فاتاس در چندین حوزه مختلف از جمله اقتصاد کلان، سیاست‌گذاری مالی، رشد اقتصادی، سیاست‌گذاری پولی و پول دیجیتال دست به پژوهش زده و مقالاتی به رشته تحریر درآورده است. فاتاس درباره همه‌گیری بیماری کرونا و تاثیر آن بر اقتصاد جهان، همچنین جهان پساکرونا چند مقاله منتشر کرده است. پول‌های دیجیتال یکی از حوزه‌های مورد علاقه وی به شمار می‌رود.

رمزارزها
فاتاس در سال ۲۰۱۹ چند مقاله درباره پول‌های دیجیتال و رمزارزها منتشر کرد که مهمترین آنها، «چالش رمزارزها برای بانک‌های مرکزی» (می ۲۰۱۸)، «درک رمزارزها» (می ۲۰۱۸)، «اقتصاد ارزهای دیجیتال» (مارس ۲۰۱۹)، «عرضه اولیه رمزارزها» (مارس ۲۰۱۹)، «آینده پول دیجیتال» (آگوست ۲۰۱۹) و «مزیت‌های ارز دیجیتال جهانی» (آگوست ۲۰۱۹) هستند. در مقاله «مزیت‌های ارز دیجیتال جهانی» که با همراهی بئاتریس ویدر دی‌مارو (اقتصاددان) نوشته شده است، فاتاس به مورد رمزارز مشهور فیسبوک یعنی «لیبرا» می‌پردازد و می‌نویسد: راه‌اندازی و عرضه رمزارز لیبرا با واکنش‌های فوری و تند اقتصاددانان، مقام‌های ناظر و حتی کشورهای عضو گروه هفت (G۷) مواجه شد که عموما منفی بودند. بسیاری از این افراد ابراز نگرانی کرده بودند که فیسبوک حریم خصوصی کاربران را نقض و از داده‌های گردآوری شده، استفاده تجاری می‌کند. برخی دیگر نیز نگران بودند که یک ارز جهانی خصوصی که خارج از کنترل بانک‌های مرکزی است، سیاست‌های پولی را تضعیف کند و ریسک‌های علیه ثبات مالی جهان را افزایش دهد و در عین حال موجب تسهیل فعالیت‌های غیرقانونی شود. در این مقاله نتیجه‌گیری می‌شود که عرضه یک پول دیجیتال جهان‌روا از سوی بانک‌های مرکزی دارای اولویت است اما نمونه چنین پولی اگر از سوی بخش خصوصی عرضه شود، دارای مزیت‌های بیشتری است.
فاتاس همچنین در مقاله «آینده پول دیجیتال» که به همراه استفان سیچتی اقتصاددان منتشر کرده است، می‌گوید: اعلام عرضه رمزارز لیبرا بحث‌های فراوانی درباره هزینه و فایده اشکال دیجیتال پرداخت که تحت کنترل بخش خصوصی باشد، راه انداخته است. شرایط کنونی، لزوم گفت‌وگو میان اندیشمندان و اقتصاددانان از یک سو و سیاست‌گذاران مالی و پولی از سوی دیگر را توجیه می‌کند. بخش دولتی جهان باید درباره هزینه و فایده چنین نوآوری‌ها و سناریوهای احتمالی برای پول دیجیتال با اندیشکده‌ها و پژوهشکده‌ها به گفت‌وگو بنشیند. مقالات آنتونیو فاتاس عموما در نشریات علمی و دانشگاهی همچون فصلنامه اقتصاد، نشریه اقتصاد پول، مجله پول، نشریه بانک و اعتبارات، مجله اقتصاد عمومی، نشریه اقتصاد بین‌الملل، مجله رشد اقتصادی، مجله اقتصاد اروپا و نشریه سیاست‌گذاری اقتصادی منتشر می‌شوند.

  • هفته نامه اطلاعات بورس_ شماره ۴۱۸
کد خبر 440261

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =