طرح آزاد سازی ۶ ماهه واردات خودرو نسنجیده است/ چرا  ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالا  آزاد نمی‌شود؟

یک کارشناس اقتصادی گفت: طرح واردات خودرو  یک طرح نپخته است. اگر قرار است خودرو آزاد شود، چرا 2500 کالای ممنوع شده وزارت صمت آزاد نمی شود؛ چرا لوازم خانگی آزاد نشود؟

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ مصوبه واردات خودرو در حالی از سوی شورای نگهبان رد شد که بسیاری از کارشناسان خودرو این اقدام را ستودند و معتقدند باید آزاد سازی واردات خودرو به شکل کامل و برای همه یکسان باشد، نه اینکه یک بنگاه و یا گروه خاص، زمانی که پشت گمرک خودرویی دارند، واردات خودرو را آزاد کنند.

طرحی نپخته برای استفاده عده ای خاص

مهدی پور قاضی، کارشناس اقتصادی در ارتباط با تاثیر خبر تصویب و لغو واردات خودرو به صدای بورس اظهار کرد: وقتی خبر آزادسازی واردات خودرو رسانه ای شد، با همین خبر و مصوبه نیم بند، قیمت خودرو از جمله پراید کاهشی شد. اما بعد از آنکه این طرح در شورای نگهبان تایید نشد، سر و صدای بسیاری ایجاد شد. مشکل اصلی طرح واردات خودرو این است که یک طرح ناپخته است و بیشتر به منظور استفاده های خاص مطرح شده است.

سنوات قبل مصوبات با منفعت طلبی اشخاص خاص تصویب می شد

عضو سابق اتاق بازارگانی ایران گفت: سال های سال گفته می شد که واردات باعث سرکوب تولید داخل و تضعیف آن می شود و بر این اساس وزارت صمت واردات ۲۵۰۰ قلم کالا را ممنوع کرد. تصمیم برای آزاد سازی واردات خودرو به شکل یک دفعه در مجلس یک تصمیم نسنجیده است، اگر قرار است خودرو آزاد شود، چرا بسیاری از ۲ هزار و ۵۰۰ قلم کالا آزاد نمی شود؟ چرا لوازم خانگی آزاد نمی شود؟ مصوبات پیشین مجلس به این دلیل بوده که یک عده خودرو پشت درهای گمرک داشتند و در مجلس یک مصوبه می گذرانند و خودرو های خود را وارد می کردند و دوباره بعد از مدتی مصوبه را ملغی و یا رد می کردند در حقیقت این مصوبات مواردی، باعث رانت بوده است.


بیشتر بخوانید:


تجربه کشورهای موفق در زمینه مدیریت خودرو

کارشناس اقتصادی در ارتباط با پیشنهاد آزاد سازی شش ماهه واردات خودرو به تجربه کشورهای موفق در زمینه مدیریت خودرو اشاره و بیان کرد: واردات کالاهای عمومی برای همه در کشورهای موفق اقتصادی آزاد است و اگر بخواهند حضور کالاهای خارجی را در کشور کم کنند، هزینه حقوق و عوارض گمرکی را افزایش می دهند، این عوارض نیز بیشتر برای حمایت از بخش کشاورزی است.

جلوی مصوبات رانت آمیز گرفته شود

وی افزود: مصوبه واردات خودرو مجلس شورای اسلامی مصوبه ای کارشناسی نشده است و دلیلی که شورای نگهبان آن را رد کرده مربوط به این دلیل است که این طرح، میزان واردات خودرو را محدود می کند و این واردات را تنها برای بنگاه های خصوصی و آن هایی که زودتر مجوز می گیرند، در قالب امتیاز آزاد می کنند و باعث می شود تنها گروه خاص سود سرشاری کسب کنند؛ باید جلوی این مصوبات رانت آمیز گرفته شود.

استراترژی توسعه اقتصادی باید تدوین شود

پورقاضی با بیان اینکه استراترژی توسعه اقتصادی باید تدوین شود، گفت: باید مسئولین اقتصادی کشور دور هم جمع شوند و بگویند برای نرخ ارز چه فکری کرده اند، یک بار یک ساختار مشخص برای نرخ ارز و ساختار کلان تدوین کنند؛ نه اینکه هر روز با مصوبه مجلس واردات خودرو ، لوازم برقی، لباس شویی و.. آزاد شود و ممنوع شود. سطح مجلس شورای اسلامی بالاست. باید استراتژی توسعه اقتصادی اعلام و دولت لوایح و طرح های مورد نیاز با آن را به مجلس تقدیم کند،‌ بعد از بررسی، قوانین تصویب و آیین نامه ها نوشته شود نه اینکه ضربطی و یک دفعه در ارتباط با موضوعات قوانین تصویب شود .

واردات آزاد شود به شرط و شروط

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: باید برای سال ۱۴۰۱ یک سری استراتژی ها مطرح و براساس رخدادهای پیش رو برنامه ها تنظیم شود. تنها مواد مخدر و اقلامی از این دست باید ممنوعیت واردات داشته باشد، نه آنکه ۲ هزار و ۵۰۰ قلم جنس ممنوع شود. باید واردات خودرو و تمامی اقلام آزاد شود و با گذاشتن تعرفه و حقوق گمرکی به همراه سیاست های دیگر این موضوع مدیریت شود.

کد خبر 439258

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =