برجام را بهانه ریزش بازار نکنید

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: عمده ترین دلیل ریزش ماه گذشته بازار سرمایه کاهش اعتماد مردم و نپذیرفتن ریسک های آن است.

صدای بورس- مریم منیری، بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که برجام از جمله عواملی است که تاثیر زیادی روی بازار سرمایه دارد،‌ در حالی که موضوع برجام و توافق در مذاکرات مدت هاست حالت فرسایشی به خود گرفته و به نظر می رسد نباید تاثیری روی بازار داشته باشد.

عبدالله دریابر،‌ کارشناس بازار سرمایه در همین خصوص به صدای بورس گفت: برجام نمی تواند یک ریسک سیستماتیک برای بازار باشد چرا که مدت هاست بلاتکلیف مانده و دولت جدید آقای رئیسی نیز ظاهرا در کوتاه مدت برنامه برای آن ندارد؛ از طرف دیگر آمریکا نیز موضعش را در این موضوع مشخص نمی کند.

وی افزود: روند فرسایشی برجام ادامه دار بوده و تاثیر چندانی روی بازار ندارد و نمی توان ریزش بازار را تنها به برجام ربط داد چرا که عوامل مهم تری وجود دارد که بازار از آن ها تاثیر می گیرد.

او عدم اعتماد مردم به بازار را مهمترین عامل در روند افزایشی یا کاهشی دانست و افزود: بازارهای موازی مانند طلا، دلار و نرخ سود بانکی و ... سهم بیشتری از اثرگذاری بر شاخص را به خود اختصاص داده اند.


بیشتر بخوانید:


دریابر ادامه داد: در یک ماه گذشته اتفاق خاصی برای دلار نیفتاده که بتوان ریزش ماه اخیر را به برجام ربط داد؛ تنها دلیل ریزش اصلاح قیمتی بوده و اکنون شاهدیم بازار روند طبیعی خود را از سر گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: رفتارهای هیجانی سهامداران به دلیل ریسک ها و زیان های سال گذشته باعث کاهش اعتمادشان به بازار سرمایه شده و نوسان را بیشتر می کند و این رفتارهای هیجانی ناشی از بی اعتماد هر بار به اسم های مختلف مانند برجام، ‌نرخ بهره بانکی و .. خود را نشان می دهد.

کد خبر 439224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 6 =