گویا اقبال تنها با سهام صادرات محور است/ پیش بینی بازار ۶ شهریور ۱۴۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: با توجه به پیش بینی ها و اخباری که هم اکنون در بازار سرمایه جاری است به نظر اقبال بر سهام های شاخص ساز و صادرات محور خواهد بود.

مژده ابراهیمی- صدای بورس؛ بازار سرمایه امروز در حالی به کار خود پایان داد که افزایش شاخص کل به میزان ۲۶۰۰ واحد را به خود دید. این افزایش نماگر بورس مرهون نمادهای بزرگی همچون پارسان و فملی و وغدیر و سایر نمادهایی از این دست بود.

مصطفی خسروشاهی،‌ مدیر معاملات شرکت سبدگردان کارا در گفتگو با صدای بورس اعلام کرد: آنچه مسلم است بازار بورس و سهامداران آن همچنان ترس در معاملات داشته و به محض مثبت شدن سهام ها اقدام به فروش دارایی خود می کنند.

وی افزود: علت این ترس را می توان به مشخص نشدن برنامه‌های اقتصادی دولت جدید و در راس آن عدم انتخاب رئیس بانک مرکزی دانست.

وی افزود: اگرچه رئیس سازمان بورس در سخنان خود امیدهایی را به معامله گران و سهامداران تالار شیشه ای داد اما همچنان ناآگاهی کامل از برنامه های اقتصادی دولت به معضل جدید این روزهای بازار سرمایه تبدیل شده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: نکته بعدی و تاثیرگذار در پیش بینی راه بازار سرمایه عدم اظهار نظر دقیق مسئولین مربوط در خصوص مذاکرات برجامی است. اینکه هنوز مشخص نیست آیا ایران به پای میز مذاکره با طرف غربی خود باز خواهد گشت یا خیر.

خسرو شاهی ادامه داد: در کنار اخبار داخلی، از بازارهای خارجی هم نباید غافل بود؛ اصلاح قیمت در بازارهای جهانی و ثبات قیمتی در این بازارها و اختلافاتی که بین قدرت های بزرگ رخ داده منجر شده تا بازارهای جهانی در انتظار آرامش در بین قدرت های بزرگ اقتصادی جهان باشند.


بیشتر بخوانید:


مدیر معاملات سبدگردان کارا در ادامه افزود: عوامل یادشده بازار سرمایه را در بلاتکلیفی نگه داشته و سهامداران نمی توانند موضع مشخصی در قبال معاملات و سهام های خود داشته باشند. تنها نکته این روزهای بازار سرمایه عدم حصول در مذاکرات است که می تواند دلار را در مدار افزایشی قرار دهد.

خسروشاهی تصریح کرد: این افزایش نرخ ارز منجر به سود آوری بیشتر در شرکت های صادرات محور بورسی خواهد شد؛ آنچه امروز و دیروز شاهد آن بودیم. اکثر نمادهایی که سر و کارشان با صادرات و ارز است روند افزایشی را در دو روز گذشته تجربه کردند.

او یادآور شد: تاخیر در مذاکرات و عدم انتظار برای کاهش نرخ دلار و همچنین گزارش های ۶ ماهه که در این ماه و ماه آینده روانه بازار خواهد شد باعث شده اصلاح بازار طاقت فرسا شود و معاملات بازار را فرسایشی کند. عوامل یاد شده ترس و دلهره را به دل سهامداران آورده و شاهد حرکات احساسی آنها هستیم که باعث عقبگرد شاخص و نمادهای بورسی شده ایم.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان گفت: حال اگر مذاکراتی در کار نباشد، طبیعتا نرخ دلار صعودی خواهد بود و نتیجه آن رشد بازار در نمادهای شاخص ساز خواهد بود. این امر همانطور که عنوان شد در سودآوری شرکت هایی که مستقیما با دلار سروکار دارند به عینه قابل مشاهده خواهد بود و منجر به رشد این سهام ها خواهد شد. با توجه به پیش بینی ها و اخباری که هم اکنون در بازار سرمایه جاری است به نظر اقبال بر سهام های شاخص ساز و صادرات محور خواهد بود.

کد خبر 439144

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسن IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    نکته جالب نظر کارشناس آنجاست که می گه اگر دلار افزایشی باشد، صادرات محورها افزایشی خواهد بود اما نمی گه اگر مذاکرات شروع شود و دلار کاهشی شود، چه رخ می دهد!!!!!