۳۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۶
همه چیز به خاطر "یک مشت دلار"!

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: آینده هر صنعتی به تحولات سیاسی بستگی دارد،‌ اینکه تورم در۶ ماه آینده چه اندازه باشد و نرخ ارز به چه سمتی حرکت کند، محرک بازار سرمایه است.

صدای بورس- مریم منیری، بازار آخرین روز شهریور را نیز با کاهش شاخص به پایان رساند که این ظن را به وجود می آورد که این ریزش اصلاح قیمتی نبوده و افتی مشابه تابستان سال گذشته در پیش است.

نوید قدوسی، کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به صدای بورس گفت: ریزش امروز بازار در ادامه ریزش روزهای قبل ، ‌اما نسبت به روزهای قبل کمتر شده بود. با بررسی بازار امروز متوجه می‌شویم که بسیاری از نمادهای پر بیننده کار خود را از نقطه صفر تابلو شروع کردند در عین حال اکثر نمادها به نزدیک صف فروش رسیدند و ارزش معاملات رشد کرده هرچند جا داشت بالاتر هم برود.

وی افزود: در بازار امروز یک منفی به مثبت خوبی رخ داد و می توان امیدوار بود در روزهای آینده اگر سیگنال مثبتی را در ارزش معاملات دریافت کنیم شرایط بازار هفته آینده بهتر شود.

قدوسی در پاسخ به اینکه دلایل ریزش چیست، گفت: روند ریزشی بازار به دلیل اصلاح قیمت بود چرا که تقریبا شاخص از اوایل خرداد تا اوایل شهریور در روند صعودی به سر برده که به دلیل افزایش قیمت ارز و افزایش تورم بود و بعد از اینکه قیمت ارز از ۲۸ هزار تومان بالاتر نرفت، روند اصلاحی را در پیش گرفت اما این روند طولانی شد.

این کارشناس بازارسرمایه با بیان اینکه در کشور اوضاع رشد اقتصادی تعریف چندانی ندارد و تورم به یک پدیده مزمن تبدیل شده و دستمزدها مطابق با رشد قیمت‌ها رشد نمی‌کند،‌ افزود: تمام این عوامل دست به دست هم داده تا ‌ سرمایه گذاری در بازار کالایی و بازار سرمایه ها افزایش داشته باشد.

وی ادامه داد: تعداد فعالان بازار سرمایه با حساب افرادی که سهام عهدالت دارند حدود ۵۰ میلیون نفر و بدون سهام عدالت ۲۵ میلیون نفر هستند و به دلیل اینکه افرادی که تجربه‌ای از بازار سرمایه ندارند و بازار را نمی شناسند، وارد بازار شده اند بازار هم در سیر صعودی و هم سیر نزولی دچار هیجان می شود.

قدوسی در پاسخ به اینکه افراد کم تجربه چگونه باید در بورس سرمایه گذاری کنند، گفت: توصیه می شود که افرادی که وقت و تجربه چندانی برای بررسی بازار ندارند،‌ به شکل غیرمستقیم و توسط صندوق های سرمایه گذاری در بورس سرمایه گذاری و البته در خصوص صندوق های سرمایه گذاری نیز تحقیق کنند.

او ادامه داد: توصیه دوم اینکه باید با یک استراتژی وارد بازار شوند و هم در زمان سوددهی و هم در زمان زیان بدانند چه موقع سرمایه خود را خارج کنند. در زمان سود دهی نباید زیاد هیجان زده شوند و و به امید سودآوری بیشتر بخواهند یک سهم مشخص را خریداری کنند. در واقع باید یک سقفی را برای سود و زیان خود تعیین کنند که هم معقول باشد و هم اینکه در زمان زیان هم قابل جبران باشد.


بیشتر بخوانید:


قدوسی در خصوص آینده بازار سرمایه در نیمه دوم سال گفت: آینده هر صنعتی به تحولات سیاسی بستگی دارد،‌ اینکه تورم در۶ ماه آینده چه اندازه باشد و نرخ ارز به چه سمتی حرکت کند محرک بازار سرمایه است.

وی افزود: اگر توافق احیا شود و ایران بتواند در فروش نفت و نقل و انتقالات ارزی آزاد شدن منابع ارزی بلوکه شده موفق باشد به طور قطع به یقین تاثیرات مثبتی روی تمام بازارها از جمله بازار سرمایه خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیر برجام بر بازار سرمایه گفت: اگر در عرصه سیاسی توافقی حاصل نشود و به همین شکل فرسایشی بماند با توجه به وضعیتی که در اقتصاد کلان کشور وجود دارد، پایه پولی و نقدینگی رشد می کند و موجب افزایش تورم می شود.

قدوسی ادامه داد: با توجه به نیازهای ارزی که در کشور وجود دارد، ‌اگر فروش نفت احیا نشود منابع چندانی وجود نخواهد داشت تا از طرفی هم قیمت ارز کنترل شود و از طرف دیگر با واردات، کالاهای مورد نیاز جامعه عرضه در کشور تقویت شود. در چنین شرایطی باید انتظار موج تورمی دیگری را نیز داشت.

وی در خصوص صنایع پیشتاز در نیمه دوم سال گفت: اگر قیمت دلار افزایش داشته باشد می توانیم پرتفوی را به سمت سهام دلاری محور مانند پتروشیمی و پالایشی هدایت کنیم. اگر دلار تحرک خود را از دست بدهد صنایعی مانند بانکی ها و شرکت های خدماتی گزینه مناسبب برای سرمایه گذاری هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان سخنان خود به طرح آزاد کردن واردات خودرو اشاره کرد و گفت: به دلیل اینکه در ۳ سال گذشته واردات نبود قیمت خودرو های خارجی بسیار بالا رفت و اگر واردات آزاد باشد به طرز قابل توجهی قیمت خودروهای خارجی پایین می آید. اما در خودروی داخلی در صورتی که خودروهای وارداتی رقیب جدی برای خودروسازهای داخلی نباشند تاثیری روی قیمت آنها ندارد.

کد خبر 438976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =