چشم انداز شش ماهه کامودیتی ها

در وبینار بازارها در آیینه دولت سیزدهم به بررسی روندها و چشم انداز قیمت‌های جهانی و تاثیر آن بر شرکت های بورسی پرداخته شد.

صدای بورس- محبوبه‌ قرمزچشمه؛ سید فرهنگ حسینی، مدیرعامل گروه معاملاتی صنعتی و معدنی امیر در وبینار "بازارها در آیینه دولت سیزدهم" که امروز ۳۰ شهریور ۱۴۰۰ برگزار شد، بیان کرد: اغلب شرکت های بورسی کامودیتی محور هستند و تحت تاثیر تغییرات و روند قیمت های جهانی قرار دارند.

وی افزود: شرکت فولادی، فلزات رنگی(مس، سرب و روی) نفت و محصولات پالایشی ،پتروشیمی(اوره، الفین، متانول و میعانات) به شدت بر قیمت و روند شرکت های بورسی در ایران تاثیر می‌گذارند.

چشم انداز شش ماهه کامودیتی ها

وی در تبیین این مهم که آیا ابرچرخه در راه است، بیان کرد: کامودیتی ها ۶ قله طی ۲۲۷ سال،پشت سر گذاشته اند که آخرین قله در سال ۲۰۰۸بوده و اکنون چرخه فعلی کامودیتی ها در مسیر بازگشت به میانگین قیمتی است.

وی افزود:‌ کامودیتی ها در آینده روند صعودی را طی خواهند کرد و پیش بینی می شود در سال های ۲۰۴۰ تا ۲۰۴۵ به اوج روند صعودی خود برسد. توسعه صنعت خودرو و بازار مسکن و بودجه های زیربنایی در چین از جمله نشانه های افزایش تقاضای کامودیتی ها است و هرچه چین ثروتمند تر شود انتظار تقاضا برای کامودیتی ها بیشتر است.

سید فرهنگ حسینی در ادامه گفت: علاوه بر تقاضا در چین، کاهش سرمایه گذاری در بخش نفت و معادن زغالسنگ؛ بازارهای نوظهور؛ وضعیت تورم؛ شوک کویید ۱۹ ؛ حرکت جهان به سمت انرژی پاک، ۵ نشانه ای است که افزایش تقاضا برای کامودیتی ها را تشدید می کند.

رشد جمعیت، سیاست های مالی و انبساطی، گسترش زیرساخت های هند و آفریقا، شوک کووید۱۹ از جمله نشانه های افزایش قیمت کامودیتی هاست.

عوامل کلان تاثیر گذار بر تحولات قیمت کامودیتی ها در چین

مدیر عامل گروه معاملاتی صنعتی و معدنی امیر عوامل کلان بر تحولات بازار کامودیتی ها در جهان را شامل منازعات اخیر استرالیا و چین، سیاست های فدرال رزرو، تقاضا در صنعت خودرو، سیاست های چین عنوان کرد و گفت: در چین عواملی همچون کرونا، رکود در بازار مسکن، رشد اقتصادی بیش از ۵ درصدی در ۲۰۲۰،‌تزریق بودجه در زیرساخت ها و انرژی پاک بر تحولات کامودیتی ها تاثیر گذار بود.

وی با اشاره به منازعات اخیر چین و استرالیا گفت: منازعات بین این دو کشور از سال ۲۰۱۷ آغاز و اوج آن مربوط به سال ۲۰۲۰ است. در این دوره تحریم و وضع تعرفه های متقابل بر کامودیتی ها وضع شد، واردات زغالسنگ و سنگ آهن از استرالیا به چین به شکل غیر رسمی و موقت ممنوع شد و تمام این منازعات بر بازار سنگ آهن،‌ زغالسنگ و سایر مواد خام وارداتی چین از استرالیات تاثیر گذاشت.

سید فرهنگ حسینی با اشاره به تاثیر سیاست های اخیر فدرال رزرو بر تحولات بازار کامودیتی ها گفت: تراز نامه فدرال رزرو طی ۱۵ سال گذشته بیش از ۱۰ برابر شده و به ۹ هزار میلیارد دلار رسیده است، این موضوع به همراه سیاست هایی همچون کاهش خرید اوراق خزانه، افزایش نرخ بهره اوراق خزانه،‌ تقویت ارزش دلار توسط فدرال رزرو تاثیر مستقیم و افزایشی بر قیمت کامودیتی ها خواهد گذاشت.

چشم انداز شش ماهه کامودیتی ها

صنعت خودرو

تقاضای خودرو در چین و هند افزایشی است، پیش بینی می شود در آینده تقاضا برای خودرو به ۵۰۰ خودرو به ازاری هر هزار نفر افزایش یابد که دو برابر تقاضای کنونی است و این موضوع افزایش تقاضا برای فلزات مس، لتیوم و آلومینیوم را در پی خواهد داشت.

مدیرعامل گروه معاملاتی صنعتی و معدنی امیر با اشاره به انرژی سولار، گفت: رقابتی شدن انرژی پاک در مقابل انرژی فسیلی نیز اقبال به سوی کامودیتی ها را بیشتر می کند. همچنین در فلز سرب انتظار می رود با رشد نسبی تقاضا روبرو باشیم.

وی در ارتباط با پیش بینی بازار زغالسنگ بیان کرد: کاهش سرمایه گذاری در زمینه اکتشاف زغالسنگ باعث شد روند تولید کاهش یابد و جنگ تجاری بین چین و استرالیا نوسان قیمت در زغالسنگ را در پی داشته باشد اما به طور کلی تولید نیروی بادی اندک در ماه های اخیر در اروپا و ذخایر ناکافی گاز در ناحیه اروپا در آستانه فصل سرما، نیاز به زغالسنگ را افزایش داده است.

چین با بازار سنگ آهن ایران چه کرد؟

مدیر عامل گروه معاملاتی صنعتی و معدنی امیر دلیل رشد قیمت سنگ آهن را جنگ تجاری بین چین و استرالیا عنوان کرد و گفت: چین برای مدیریت بحران سنگ آهن صادرات سنگ آهن را ممنوع کرد و آزاد کردن ذخایر استراتژیک سنگ آهن و اعمال تعرفه بالای صادراتی برای فولاد سازانی که با سنگ آهن فولاد تولید می کردند محدودیت اعمال کرد و به این طریق توانست قیمت سنگ آهن را مدیرت کند.

چشم انداز شش ماهه کامودیتی ها

کد خبر 438908

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۱
    0 0
    عااالی