برجام نشود چه می‌شود؟

یک عضو شورای عالی بورس گفت: با توجه به  کسری بودجه و مشخص نبودن منابع تامین مادی این کسری باید انتظار اقتصاد تورمی را در نیمه دوم سال جاری و سال بعد داشته باشیم.

صدای بورس- مریم منیری، بازار سرمایه که در گذشته در مواجهه با اولین اخبار مربوط به برجام و توافقات بین ایران و آمریکا واکنش نشان می داد، ‌با فرسایشی شدن روند مذاکرات تاثیر گذاری اخبار برجامی بر بورس کمتر شد. اکنون در دولت رئیسی با توجه به اینکه به نظر می رسد عزم طرف مقابل نسبت به نهایی شدن موضوع برجام راسخ است، شاهد واکنش بازار سرمایه نسبت به این موضوع هستیم.
سعید اسلامی بیدگلی، دبیر کل کانون نهادهای سرمایه گذاری و عضو شورای عالی بورس در همین خصوص به خبرنگار صدای بورس گفت: اولین اقدامی که فعالان بازار های مالی بایستی انجام دهند بررسی سناریوهای مختلف در رابطه با برجام و عکس العمل های مختلفی است که در هر موقعیتی پیش می آید. با فرض بر اینکه توافقی در کوتاه مدت صورت نمی گیرد نباید انتظار داشت گشایش مالی چندانی حاصل شود.
وی افزود: با توجه به کسری بودجه ای که در کشور وجود دارد و منابع تامین مالی این کسری بودجه در این دولت هنوز مشخص نشده و بسیاری از مسئولان در جایگاه سیاسی خود مستقر نشده اند، باید انتظار اقتصاد تورمی را در نیمه دوم سال جاری و سال بعد داشته باشیم.
اسلامی بیدگلی در ادامه گفت: اگر قرار باشد تامین مالی از طریق انتشار اوراق صورت گیرد، نرخ تامین مالی انتشار اوراق نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین تورم در کشور وجود خواهد داشت و بازار سرمایه در میان مدت متناسب با تورم رشد خواهد کرد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه چند سالی است آگاهی از میزان ذخایر ارزی نداشته و این آمار محرمانه بوده و اعلام نشده است،‌ به اعتقاد من توان کنترل قیمت ارز حتی در میان مدت برای دولت وجود نخواهد داشت وقیمت ارز به اندازه تورم رشد خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه احتمال بسیار کمی وجود دارد تا توافق کاملی در مذاکرات حاصل شود،‌ گفت: اگر توافق صورت گیرد، هم مشکل کمبود شدید منابع ارزی حل خواهد شد و هم وضعیت بسیاری از صنایع صادرات محور در بازار های بین المللی بهتر می شود که در نتیجه به بهبود و رشد بازار سرمایه کمک می شود.
اسلامی بیدگلی در پایان گفت: محتمل ترین گزینه شکل گیری شکل جدیدی از توافق است که با اینکه محدودیت هایی در بر خواهد داشت، اما گشایش هایی هم اتفاق خواهد افتاد(مانند تثبیت نرخ ارز برای یک دوره دو ساله )و با ثبات قیمت ارز تورم نیز نرخ ثابتی دارد.

کد خبر 438856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 7 =