دلار نیمه دوم چند می شود؟/ ۳گانه ای برای برجام

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: به نظر می رسد نرخ دلار در کوتاه مدت یعنی تا پایان سال ۲۰۲۱ که مذاکرات برجام جدی تر شود، یک روند رو به رشد را خواهد داشت و تا ۳۰ هزار تومان پیش خواهد رفت.

صدای بورس- مریم منیری، از بین عواملی که بر روی بازار سرمایه اثر می گذارد، دلار بیشترین تاثیر را دارد طوری که حدود ۸۰ درصد از بازار سرمایه از افزایش نرخ دلار به طور مستقیم یا غیر مستقیم تاثیر می گیرد.

مهدی قلی پور، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطالب بالا گفت: با توجه به اخباری که از مسائل بین المللی و تعامل ایران با سازمان انرژی اتمی منتشر می شود،‌به نظر می رسد نرخ دلار در کوتاه مدت یعنی تا پایان سال ۲۰۲۱ که مذاکرات برجام جدی تر شود، روندی رو به رشد خواهد داشت و تا ۳۰ هزار تومان پیش خواهد رفت، اما در بلندمدت با توجه به نتیجه مذاکرات تعیین می شود.

او با بیان اینکه برای روند مذاکرات ۳ سناریو وجود دارد، افزود: اولین سناریو این است که تمام کشورها به برجام برگردند مشابه توافقی که سال ۲۰۱۷ امضا شد. اگر این اتفاق بیفتد دلار به مدت یک یا دو سال نرخ ثابتی را خواهد داشت و حتی یک افت قیمت ۲۰ درصدی را نیز تجربه خواهد کرد و به مدت ۲ سال روی نرخ ثابت ۲۷ یا ۲۸ هزار تومان ثابت می ماند.

وی افزود: دومین سناریو این است که وضعیت فعلی ادامه دار باشد و توافقی صورت نگیرد که در این صورت با یک جهش قیمت ارزی مواجه خواهیم بود که در مرحله اول ۳۵ هزار تومان ،‌در مرحله دوم تا ۵۰ هزار تومان و در نهایت تا ۱۰۰ هزار تومان هم قابل افزایش است و وضعیت را به شدت بغرنج خواهد کرد.


بیشتر بخوانید:


قلی پور در ادامه گفت: سومین سناریو برجامی جدید است که با محدودیت های بیشتری از سمت طرفین منعقد خواهد شد و امتیازهایی از سمت ایران و آمریکا رد و بدل می شود که در این صورت با توجه به اینکه ایران جزو FATF نیست، نقل و انتقال ارز یا منوط به عضویت در FATF شود که به نظر نمی رسد ایران عضویت را بپذیرد؛ یا اینکه یک مکانیزم مشابه برای نقل و انتقال ارز برای ایران در نظر گرفته شود مانند مکانیزمی که برای پرداخت پول به کره جنوبی صورت گرفت و با نامه نگاری هایی پول برای خرید واکسن داده شد.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه در سناریوی سوم ارز به طور محدود در اختیار بانک مرکزی قرار می گیرد،‌ افزود: به اعتقاد من احتمال اینکه سناریوی سوم انجام شده و برجام با محدودیت های جدید اجرا شود بیشتر از سناریوهای دیگر است.

او در پایان خاطر نشان کرد:‌ در این شرایط قیمت دلار در دو سال آینده نسبت به تورم رشد خواهد کرد و بازار سرمایه نیز به طبع آن رشد همراه با تورم را خواهد داشت.

کد خبر 438796

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =