بازار صعودی می‌شود / صنایع پیشرو کدامند؟

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: ریزش چند روز اخیر بازار فقط به دلیل اصلاح قیمت است و سهامداران نگران افت شاخص نباشند چرا که بورس مجدد سبز خواهد شد.

صدای بورس- مریم منیری، بازار سرمایه امروز افت شدید ۳۸ هزار واحدی را تجربه کرد. این ریزش بازار در چند روز اخیر ادامه دار بوده و امروز به نقطه اوج خود رسید. با اینکه برخی از کارشناسان معتقدند ریزش بازار اصلاح قیمتی است، اما به نظر می رسد دلایل بنیادی تری داشته باشد.

کمال خان زاده،‌ کارشناس بازار سرمایه در این‌باره به صدای بورس گفت: با توجه به اینکه متغیرهای اصلی که روی شاخص تاثیر دارند، تغییر چندانی نداشتند ریزش بازار به دلایل بنیادی نبوده است. در واقع دلیل اصلی نزولی بودن بازار انتظارات سرمایه گذاران از کاهش نرخ دلار و بازگشت ایران به مذاکرات و توافق وین است.

قیمت گذاری دستوری، مانعی بر سر راه خودرویی ها

وی گفت: صنعت خودرو با توجه به اینکه در سالیان گذشته زیان انباشته سنگینی داشته و قیمت گذاری دستوری که روی آن وجود دارد، ‌قیمت خودرو از درب کارخانه تا بازار اختلاف زیادی دارد. این عوامل باعث شده تا خودورسازان نتوانند خودرو را با قیمت واقعی به دست مصرف کننده برسانند. وزیر صمت جدید برنامه‌هایی در خصوص افزایش تولید و ساماندهی قیمت خودرو اعلام کرده که به اعتقاد من اگر اجازه داده شود تا خودروها به قیمت واقعی عرضه شوند، صنعت خودرو می تواند تا ۶ ماه آینده از لحاظ قیمتی در بازار سهام بازدهی معقولی را داشته باشد.

خان‌زاده در پاسخ به اینکه آیا امکان عرضه خودرو در بورس کالا وجود دارد یا خیر، گفت: به دلیل وجود تجربه موفقی که عرضه کالاها در بورس کالا داشته اند، اگر مکانیزم بورس کالا را بتوان در سطح کشور اجرایی کرد می توان امیدوار بود عرضه خودرو در بورس کالا هم به نفع بازار خودرو و هم به نفع دولت و هم به نفع سرمایه گذاران باشد. به اعتقاد من دولت اگر قیمت گذاری دستوری را حذف کند خودرویی ها شرایط بهتری خواهند داشت.

بانک ها امسال سود آور هستند

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بانک ها در شرایط خوبی به سر می برند، افزود: ترازنامه ای که ماهانه توسط بانک ها ارائه می‌شود نشان‌دهنده این است که به رغم اینکه ممکن است برخی روزها سهام بانکی‌ها افت قیمتی داشته باشد اما در کل سودآور هستند. به نظر می رسد هفته جاری فرصت خوبی است تا سرمایه گذاران روی سهام بانکی سرمایه‌گذاری کنند، البته ارزش بازار بانکی ها نسبت دارایی هایشان پایین است.

پتروشیمی ها نیازمند اصلاح قیمتی هستند

خان‌زاده در پاسخ به پرسشی درباره  روند پتروشیمی ها در ادامه اعلام کرد: شرکت های پتروشیمی در چند ماه اخیر سقف قیمتی سال گذشته خودر را رد کرده و رشد متوسط ۴۰ تا ۵۰ درصدی داشته اند. از نظر p/e رشد زیادی داشته اند که به اعتقاد من با اصلاح قیمتی می تواند دوباره جذابیت گذشته خود را داشته باشد چرا که صنعت پتروشیمی تاثیر مستقیم از دلار می گیرد و دلار نیز افت قیمتی نداشته است. بنا بر این با دید بلند مدت سهام پتروشیمی همیشه گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری هستند.


بیشتر بخوانید:


فولادی های جذاب

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه فلزات اساسی اصلاح قیمتی خوبی داشتند، ادامه داد: به اعتقاد من در حال حاضر فلزات اساسی از جذاب ترین صنایع برای سرمایه‌گذاری هستند( حتی بیشتر از پتروشیمی ها و پالایشگاهی ها).

این کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش‌بینی می شود فولاد مبارکه تا آخر امسال نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان سودآوری داشته باشد. به دلیل اینکه برخی از شرکت ها مانند فولاد مبارکه و شرکت ملی مس محصولات خود را ۳ ماهه پیش فروش می کنند تا آخر پاییز کالاهای خود را فروخته اند و با توجه به قیمتی که بورس کالا در پایان مرداد برای محصولات فلزی ارائه داد،‌ افت قیمتی خاصی نیز نداشته اند.

لزوم حذف ارز دولتی از دارویی ها

وی در خصوص صنایع دارویی هم گفت: اگر تخصیص ارز دولتی به صنعت دارویی قطع شود و شرکت های دارویی با نرخ ارز ۱۲ هزار تومان محصولات خود را به فروش برسانند، به نظر می رسد بتوانند در سال آینده سود آوری خوبی داشته باشتد. صنعت دارویی از جمله صنایعی است که همیشه مورد اقبال بازار سرمایه بوده و قیمت های خوبی دارند.

خریداران سهام پالایشی دقت کنند

این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با پالایشگاهی ها گفت: صنعت پالایشگاهی به دلیل اینکه هنوز گزارش فصل بهار ارائه نشده کمی سر در گم است. با توجه به برنامه وزیر نفت در رابطه با افزایش ظرفیت یک و نیم برابری این صنعت می توان به افزایش درآمد و سودآوری امیدوار بود.

خان زاده افزود: به اعتقاد من با اصلاح قیمتی ۲۰ درصدی که اخیرا داشته‌اند گزینه خوبی برای سرمایه گذاری هستند؛ البته سرمایه گذاران باید دقت کنند این سهام را با چه قیمکتی می خرند و با چه قیمتی می فروشند چرا که در دامنه نوسان معامله می شوند و دولت به این بخش به دلیل اینکه نمی تواند نفت خام را بفروشد توجه ویژه ای دارد.

سال آینده، سال صنعت سیمان است

خان‌زاده در انتها به قیمت گذاری دستوری هم  اشاره کرد و گفت: این امر مهم ترین عامل نزولی شدن سهام سیمانی هاست؛ مصاحبه غیر کارشناسانه برخی از نمایندگان مجلس باعث شده تا برخی سهامداران برای خرید این سهام مردد باشند، اما با توجه به اینکه در هفته جاری قرار است یک میلیون تن عرضه سیمان در بورس کالا داشته باشیم و قیمت مناسبی که برای آن در نظر گرفته شده(‌با توجه به بهای تمام شده پایین سیمان)، به نظر می رسد سال آینده سال خوبی برای سهام سیمانی باشد.

کد خبر 438768

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • م IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 0
    سلام علیکم خسته نباشید صدای ما#معلولان را به #مسولین برسانید سرپرست خانواده پنج نفره هستم از سه عضو بدنم معلولیت شدید دارم ... خونه ندارم گرایه نشین هستم مگه ما معلولان انسان نیستیم؟ #مسئولان ...حدود پنج ساله نامه برای #سمعک درخواست کردم و چندین بار حضوری هم اقدام کردم بخاطرتصادف رک گوشم پاره شده ۱۳ساله داره #وز_وز میکنه صداش دیوانم گرده اصلا کسی نیست حرف ما معلولان بشنود #حق_پرستاری #معلولان شدید زیاد معلولان شدید و خیلی شدید واریز نمیکنند همه ی معلولان به اون اندک پول حق پرستاری شدیدا نیازمند هستند .... دخترم ازدواج کرده رفتم درخواست کمک #جهزیه براش گفتند فقط ۵۰۰هزار میتونیم اخه ۵۰۰هزار چی میدن سهام عدالتمان از سال ۹۹فروختیم واریزی خبری نیست ممنون صدای ما را به گوش #مسئولان برسانید سپاس #خدا_معشوقِ_همه_مخلوقات_است #معلولیت_محدودیت_نیست_دری_است_به_سوی_تخسی_بیشتر #خدایا_خودت_بساز_تو_بسازی_قشنگتره❤ #خدایا_ما_معلولان_معجزه_میخوایم_در_حد_خدا_بودنت_🙏 پول فروش. سهام فروشندگان سال ۹۹ را واریز کنید #مسئولان سهام عدالت ؟؟؟؟
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
    0 0
    خب آقای کارشناس مثلا مردم شاخص بدرد چیمون میخوره وقتی قیمتها همزمان با شخاص افت و خیز ندارن شاخص از ۱۱۰۰ رفت تا ۱۶۰۰ قیمتها چنددرصد رشد کردن؟ سئوال دوم شاخص از ۱۶۰۰ برگشت ۱۴۰۰ قیمتها چند درصد ریزش داشتن؟؟ ما پولمون برامون مهمه شاخص که معلومه دارن دستکاری میکنن و میبرنش بالا اما نمیزارن قیمت سهام همزمان باشاخص رشد کنه
  • ناشناس IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۹
    0 0
    بزک نمیر بهار میاد.... پدر مارو در آوردید تو این بورس بیچاره شدیم هر روز منفی گاهی مثبت میشه دوباره سریع منفی میخوره پس چی شد قول و قرارها ضرر ما کی قراره جبران شه؟