چرا بازار نزولی شد؟/همیشه پای دامنه نوسان در میان است

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: اگر بتوان ارزش معاملات را به ۱۰ هزار میلیارد تومان رساند می توان گفت تا حدود زیادی مشکلات بازار سرمایه حل می شود.

صدای بورس- مریم منیری، با توجه به اینکه از از خرداد تا اواسط شهریور ماه بازار روند صعودی داشته و ۳۵ درصد به شاخص کل افزوده شده، اصلاح قیمتی و کاهش شاخص قابل پیش بینی و چندان دور از ذهن نخواهد بود.

عظیم ثابت،‌ کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان مطالب بالا اعلام کرد: افت منابع و خروج نقدینگی از بازار سرمایه می تواند دلیل دیگر ریزش بازار باشد. البته برخی از سهام تا حدود ۵۰ درصد رشد داشتند که باعث شد بسیاری از سهامداران به دنبال شناسایی سود باشند.

وی دلار را مهم ترین موتور محرکه برای بازار سرمایه دانست و افزود: قیمت دلار یک عامل اثر گذار روی بازار است که به یک ثبات نسبی رسیده و فضای سیاسی کشور بعد از انتخابات مشکل خاصی ندارد.

ثابت گفت: از دیگر دلایل ریزش شاخص این است که سال مالی شرکت ها فرا رسیده و برخی از شرکت های سرمایه گذاری نیز در حال شناسایی سود هستند؛‌ بنابر این کف عرضه بالا بوده و از طرف دیگر کارگزاری ها اعتبارات خود را تسویه می کنند که در روند بازار تاثیر گذار اشت.

این کارشناس بازار سرمایه با اعلام اینکه ناشناخته بودن تیم اقتصادی دولت در بازار اثر گذار است، افزود: عملکرد تیم جدید در مواجهه با مسائل و مشکلات مختلف مانند کسری بودجه، تحریم، نرخ سود بانکی، افزایش نقدینگی و ... هنوز مشخص نیست که باعث شده سرمایه گذاران ریسک نکنند و تمام دارایی خود را در بازار سرمایه گذاری نکنند.


بیشتر بخوانید:


وی با تاکید بر اینکه بعید است توافقی در برجام صورت گیرد، ادامه داد: بنابراین باید به منابع دیگر مانند صادرات نفت،‌ مشکلات بانکی و ... رسیدگی شود که یک کار زمان بر است. حتی اگر توافق هم بشود در کوتاه مدت اثر چندانی روی بازار نخواهد داشت.

ثابت در ادامه افزود:‌ با وجود اینکه حفظ ارزش پول ملی بسیار مهم است اما باید این نکته را هم در نظر داشت که کاهش نرخ دلار منجر به افزایش واردات، افت صادرات و خروج منابع از کشور خواهد شد. به اعتقاد من نباید به دنبال کاهش نرخ دلار باشیم بلکه باید این پیام را به مسئولان داد که دولت جدید به دنبال ثبات باشد.

وی دامنه نوسان را یک عامل مهم و تاثیر گذار دیگر در روند بازار دانست و گفت: وجود دامنه نوسان در بازار باعث می شود تا سرمایه گذاران به این فکر بیفتند که سهامشان را امروز نفروشند ممکن است فردا افت قیمتی داشته باشد؛ بنا براین باید بازار گردانی توسعه داده شود تا ترس از بازار و سرمایه گذاران دور شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطر نشان کرد: باید سطح نقدینگی در بازار افزایش یابد؛ اگر بتوان ارزش معاملات را به ۱۰ هزار میلیارد تومان رساند می توان گفت تا حدود زیادی مشکلات بازار سرمایه حل می شود.

کد خبر 438752

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =