۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۳
بازار در مهر، مهربان خواهد بود!؟

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: با توجه به متغیرهای اصلی و افزایش نرخ تورم،‌ می توان گفت بازار سرمایه نیز یک روند افزایشی مبتنی بر تورم خواهد بود.

صدای بورس- مریم منیری، بازار سرمایه امروز هم با ریزش ۸۰۰۰ واحدی به کار خود پایان داد و باعث سردرگمی سهامداران شد که آیا اصلاح است یا افت.

محمد مسعود غلامپور، کارشناس بازار سرمایه در همین خصوص به صدای بورس گفت: ریزش بازار امروز نشان دهنده نگرانی و به قطعیت نرسیدن خرید و فروش سهامداران خرد بود. سرمایه گذاران نیز به قطعیت نرسیده اند چرا که برخی از نمادهای دیروز که حرکت داشتند امروز قطعیتی برای خرید و فروش وجود نداشت.

وی افزود: خروج نقدینگی امروز نزدیک به ۵۰۰میلیارد تومان بوده و در مقابل ورود پول نصف این میزان و به صندوق های با درآمد ثابت بوده است که این برعکس روند تیر ماه است و بیانگر این است که سرمایه گذاران ترجیح می دهند ابتدا بازار به ثبات نسبی برسد و بعدا نقدینگی را وارد بازار کنند.

غلامپور در ادامه با تاکید به اینکه بازار دودل شده است، افزود: از طرفی بازار سرمایه گذاران را تشویق به سرمایه گذاری می کند اما از طرف دیگر نوسان قیمت دلار این پالس را می دهد که هنوز موقع ورود نقدینگی به بازار نشده است. اما شاخص های اقتصادی و روند بازار یک ثبات نسبی را در پیش گرفته و چشم انداز بازار مثبت است.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار در روزهای آینده گفت: در دو هفته اخیر نوسان در بازار موج می زد که انتظار می رود تا پایان شهریور ادامه دار باشد. از طرف دیگر قیمت گذاری در صنایع مختلف مانند سیمان و خودرو و برنامه های دولت به این روند بازار دامن می زند.

وی در ادامه گفت: با توجه به روند تورم می توان گفت سودآوری شرکت ها مثبت است و عمده مشکل بازار به مسائل سیاسی برمی گردد.

غلامپور بازار را تحت تاثیر چند متغیر اصلی دانست و افزود: اولین متغیر نرخ ارز است چرا که با افزایش قیمت ارز شاهد رشد شاخص بودیم و سرمایه گذاران در صدد این بودند که با افزایش قیمت ارز روی صنایع صادرات محور سرمایه گذاری کنند. برجام و کسری بودجه نیز از عوامل دیگری هستند که بازار را تحت تاثیر قرار می دهد و احتمالا تا آخر شهریور تکلیف برجام تا حدودی مشخص خواهد شد.


بیشتر بخوانید:عرضه ترکیبی در بورس اجرا نمی‌شود/ اولویت وزیر، شفافیت و اعتمادسازی است


او در ادامه گفت: به اعتقاد من سال ۱۴۰۰ در اقتصاد ایران سال تعیین کننده ای است و باید زیر ساخت بسیاری از مسائل فراهم شود. دولت کسری بودجه ۵۰ هزار میلیاردی خود را از طریق بانک مرکزی جبران کرده، این اقدام می تواند منجر به افزایش۲۰ تا ۳۰ درصدی تورم بشود که بخش تولید را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: هر ۱۵ میلیارد تومان کسری بودجه باعث خلق ۲ درصد می شود و با توجه به عملکردی که دولت در ۳ ماهه ابتدایی سال داشت اگر بودجه مورد نیاز دولت برای امسال را هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم و نسبت کسری بودجه ۳۰ درصدی، ‌اگر دولت بخواهد این کسری بودجه را تامین کند تا پایان سال حدود ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه خلق می شود که اگر در برجام توافقی صورت نگیرد و دولت نتواند نفت بفروشد،‌ دولت باید از طریق تنخواه بانک مرکزی این مبلغ را تامین کند.

غلامپور تورم را عاملی برای رشد بازار سرمایه دانست و گفت:با توجه به متغیرهای اصلی و افزایش نرخ تورم،‌ می توان گفت بازار سرمایه نیز یک روند افزایشی مبتنی بر تورم خواهد بود.

وی در پایان روند نرخ ارز تا پایان سال را افزایشی اعلام کرد و افزود: با توجه به اینکه دولت در سال جاری نتوانسته از محل فروش نفت درآمد چندانی داشته باشد به نظر می رسد نرخ ارز هم سو با نرخ نقدینگی رشد کند. نرخ ارز نیمایی نیز همزمان افزایش پیدا خواهد کرد.

کد خبر 438643

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • امیر IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    اونی که مهربون بود مامان جونم بود بورس پدرمون درآورد آقا بدهکاریم پولمون رفت ... عابرومون پیش دوست آشنا رفت ... اینم از آقای ریسی گفت پولتون برمیگردونم کوووو
  • قلی IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    از شنبه تخته گاز میریم