افزایش سودآوری شرکت‌های پگاه

بیشتر شرکت‌های لبنی پگاه، گزارش سه ماهه خوبی به بازار ارائه کردند و تا ۳۶ درصد از سود سال مالی ۹۹ را پوشش دهند.

شیر و محصولات لبنی یکی از نیازهای اساسی روزانه مردم است و با توجه به اینکه شیر فسادپذیر است و نیز ایجاد شرکت‌های فعال در این حوزه سرمایه کمی نیاز دارد، تعداد شرکت‌های زیادی در مناطق جغرافیایی مختلف ایجاد و مشغول فعالیت شده‌اند تا نیاز ضروری مردم را تأمین کنند. با افزایش روز افزون شرکت‌های فعال در حوزه صنایع لبنی، بازار رقابتی‌تر شده و حاشیه سود شرکت‌ها کاهش یافته است و در واقع افزایش تعداد شرکت‌های فعال این حوزه در گستره جغرافیایی سبب شده تا بازار تولید محصولات لبنی به یک بازار رقابت کامل شبیه شود.

یکی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات لبنی، کارخانجات شیر پاستوریزه پگاه است که گستردگی زیادی در سطح جغرافیایی کشور دارد و جامعه هدف خود را اقشار کم درآمد قرار داده و بدین ترتیب کنترل هزینه‌ها را سرلوحه کار خود قرار داده است. نگاهی به پیشینه شرکت نشان می‌دهد چرا چنین هدف‌گذاری را در پیش گرفته است. طرح تاسیس کارخانه شیر پاستوریزه با اقدامات وزارت بهداری سازمان برنامه و موسسه یونیسف (وابسته به سازمان ملل متحد) در سال ۱۳۳۳ آماده شد. بر اساس این طرح مقرر شد که ساختمان و سرمایه لازم توسط سازمان برنامه از محل اعتبارات عمرانی کشور تأمین شود و ماشین‌آلات مورد نیاز نیز به‌وسیله یونیسف به ایران اهدا شود. در مقابل، دولت ایران تعهد کرد که معادل یک برابر و نیم ارزش ماشین‌آلات (معادل ۴۳۰ هزار دلار) برای مدت هفت سال قسمتی از شیر تولیدی کارخانه شیر پاستوریزه تهران را جهت تغذیه کودکان نیازمند اختصاص دهد تا به این ترتیب بهبود چشمگیری در تغذیه این طبقه از جمعیت ایران، حاصل شود. پس از امضای قرارداد کارهای ساختمانی و نصب ماشین‌آلات شروع و در آبان ماه ۱۳۳۶ کارخانه شیر پاستوریزه تهران با ظرفیت اولیه ۴۵ تن در روز گشایش یافت. بر اساس تصویب مجمع عمومی عادی سهام صنایع شیر ایران مبنی بر تسریع امور مزبور، شرکت شیر پاستوریزه شیر پگاه تهران به ثبت رسید و در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد سهام شرکت متعلق به شرکت صنایع شیر ایران است.

صنعت لبنیات در بورس
صنعت لبنیات در قالب صنعت محصولات غذایی و آشامیدنی به‌جز قند و شکر در کنار سایر شرکت‌های گروه غذایی در مجموع ۱.۲ درصد از کل ارزش بازار بورس را در اختیار دارد. در این صنعت ۲۲ شرکت وجود دارد و ۷ شرکت از آن از زیرمجموعه‌های شیر پاستوریزه پگاه است. ارزش بازار این صنعت در پایان تیرماه با ۲۲ شرکت معادل ۶۵۳،۳۵۰ میلیارد ریال بود و رشد ۱.۲ درصدی را نسبت به ماه قبل داشته است. در تیرماه ۲۷۸۵ میلیون سهم از این صنعت به ارزش ۳۰۲۶۷ میلیارد ریال معامله شد و توانست ۳.۲ درصد از ارزش کل معاملات را به خود اختصاص دهد. نسبت قیمت بر درآمد این صنعت در پایان تیرماه ۱۸.۴ مرتبه بود که نسبت به ماه قبل ۲ درصد کمتر شده است.

مقایسه سرمایه
در بین شرکت‌های مورد بررسی، بیشترین سرمایه را «غشان» با ۱,۵۷۴,۰۴۵ میلیون ریال دارد و بعد از آن به ترتیب «غشاذر» با ۱,۲۳۲,۴۲۳ میلیون ریال و «غفارس» با ۱,۱۵۹,۸۰۵ میلیون ریال قرار دارند.
کمترین سرمایه را در این گروه «غگلپا» با ۱۶۹,۰۰۰ میلیون ریال دارد. «غگلپا» به ازای هر سهم مبلغ ۳۵۷ ریال سود محقق کرده است اما بیشترین سود محقق شده هر سهم به «غپاذر» با سرمایه ۲۰۰،۰۰۰ میلیون ریال اختصاص دارد که توانسته مبلغ ۳۷۳ ریال سود برای هر سهم شناسایی کند.

افزایش سودآوری شرکت‌های پگاه

بررسی سود نقدی
۱۵ شرکت از این صنعت تا پایان تیرماه مجامع خود را برگزار کردند و ۳۱،۱۵۷،۰۱۶ میلیون ریال درآمد واقعی کسب کردند و توانستند ۱۶،۸۳۳،۹۳۲ میلیون ریال سود نقدی کنار بگذارند. در واقع سیاست تقسیم سود در این صنعت ۵۴ درصد است و متوسط سود نقدی هر سهم ۴۷۸ ریال حاصل شده است. شرکت شیر پاستوریزه پگاه با حضور ۸ شرکت در بورس، نقش قابل توجهی در صنعت محصولات غذایی ایفا می‌کند. مجامع سال مالی ۹۹ این شرکت‌ها برگزار و سود نقدی آنها کنار گذاشته شده است.

افزایش سودآوری شرکت‌های پگاه

بیشترین سود نقدی را «غگلپا» داشت. این شرکت با تحقق مبلغ ۲۲۶۴ ریال سود برای هر سهم، مبلغ ۱۸۱۰ ریال سود نقدی برای هر سهم کنار گذاشت. بعد از آن «غپاذر» با ۱۰۱۷ ریال سود محقق شده، مبلغ ۸۱۵ ریال سود نقدی به هر سهم تخصیص داده است. «غشصفها» سومین شرکتی است که سود نقدی بالایی نصیب سرمایه‌گذاران خود کرده است. این شرکت در سال مالی ۹۹ توانسته مبلغ ۶۷۱ ریال سود برای هر سهم محقق کند که ۵۰۰ ریال آن را در مجمع عمومی عادی سالانه تقسیم کرده است.

افزایش سودآوری شرکت‌های پگاه

مقایسه رشد سود سال ۹۹
همه شرکت‌های این گروه سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه ۱۴۰۰ دارند و همین موضوع سبب شد تا مقایسه سودآوری شرکت‌ها امکان‌پذیر شود.
بیشترین رشد سود را در سال ۹۹ نسبت به سال ماقبل «غگلستا» داشته است. این شرکت در سال ۹۸ مبلغ ۵۲,۶۸۳ میلیون ریال سود خالص داشته که در سال ۹۹ با ۲۹۸ درصد رشد آن را به مبلغ ۲۰۹,۴۱۹ میلیون ریال ارتقا داده است.
«غشان» دیگر شرکتی است که در سال ۹۸ مبلغ ۱۵۷,۱۴۱ میلیون ریال سود خالص محقق کرد و در سال ۹۹ توانست سودش را ۹۳ درصد افزایش دهد.

افزایش سودآوری شرکت‌های پگاه

«غپاذر» هم در سال ۹۸ مبلغ ۱۱۰,۰۴۷ میلیون ریال سود خالص داشت که در سال ۹۹ توانست آن را به ۲۰۳,۳۹۲ میلیون ریال افزایش دهد و ۸۵ درصد رشد سود را رقم بزند.
«غفارس» دیگر شرکتی است که اگرچه طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ زیان شناسایی کرده اما توانسته زیان خودش را در سال ۹۹ به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد.

بررسی گزارش‌های سه ماهه
بیشتر شرکت‌های لبنی پگاه، گزارش سه ماهه خوبی به بازار ارائه کردند. این شرکت‌ها توانستند در سه ماه نخست سال، سودآوری خوبی داشته باشند و تا ۳۶ درصد از سود سال مالی ۹۹ را پوشش دهند. در بین شرکت‌ها فقط «غفارس» بود که به جای سود، زیان شناسایی کرده بود.
بیشترین سود محقق شده سه ماهه را «غشصفها» با ۱۷۴,۲۴۷ میلیون ریال سود داشت که ۳۱ درصد از سود سال مالی ۹۹ را پوشش داده است.
اما «غپاذر» توانست با تحقق مبلغ ۷۴,۵۶۳ میلیون ریال سود خالص سه ماهه، ۳۶ درصد از کل سود سال ۹۹ را پوشش دهد.

افزایش سودآوری شرکت‌های پگاه

  • غپاذر

یکی از بهترین گزارش‌های سه ماه نخست سال مالی منتهی به پایان اسفندماه ۱۴۰۰ مربوط به «غپاذر» بود که توانست بیشترین سود را برای هر سهم محقق کند. این شرکت در سه ماه نخست فروش ۲,۵۸۳,۹۹۸ میلیون ریالی داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۷ درصد بیشتر شده است و از طرف دیگر ۱۹۵,۹۵۲ میلیون ریال سود ناخالص محقق کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۰ درصد بیشتر شده است. حاشیه سود ناخالص شرکت در سه ماه نخست امسال ۷.۵ درصد شده که نسبت به مدت مشابه کمتر شده اما سایر درآمدهای عملیاتی به کمک شرکت آمده تا سود عملیاتی ۱۱۸,۲۰۶ میلیون ریال را شناسایی کند و در نهایت به سود خالصی بالغ بر ۷۴,۵۶۳ میلیون ریال دست یابد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱۲ درصد بیشتر شده و برای هر سهم با سرمایه ۲۰۰،۰۰۰ میلیون ریال، مبلغ ۳۷۳ ریال سود شناسایی کرده است. این شرکت در تیرماه مبلغ ۵۴۸,۴۷۹ میلیون ریال فروش داشته و جمع کل فروش ۴ ماهه را به ۳,۱۳۲,۴۷۷ میلیون ریال رسانده که نسبت به مدت مشابه ۸۱ درصد رشد نشان می‌دهد.

  • غشصفها

دیگر شرکتی که نسبت به مدت مشابه رشد قابل توجهی داشت، شیر پاستوریزه پگاه اصفهان است که توانسته طی سه ماه نخست سال مبلغ ۴,۳۵۰,۳۷۰ میلیون ریال فروش داشته باشد که نسبت به مدت مشابه ۶۴ درصد رشد داشته است. یکی از نکات مثبت شرکت گزارش سه ماهه عالی است که در سه ماه نخست سال با درآمد عملیاتی ۴,۳۵۰,۳۷۰ میلیون ریال که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۲ درصد رشد داشته، توانسته به سود خالص ۱۷۴,۲۴۷ میلیون ریال دست یابد که ۹۸ درصد بیشتر از مدت مشابه است. سود هر سهم در سه ماه نخست سال مبلغ ۲۰۸ ریال با سرمایه ۸۳۵,۸۲۰ میلیون ریال شناسایی شده است.

افزایش سودآوری شرکت‌های پگاه

  • غگلپا

شرکت شیر پاستوریزه پگاه گلپایگان در سه ماه نخست سال مبلغ ۱,۸۵۷,۷۵۲ میلیون ریال درآمد حاصل از فروش داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۸۷ درصد بیشتر شده است. سود ناخالص شرکت مبلغ ۲۰۳,۶۸۵ میلیون ریال حاصل شده که نسبت به مدت مشابه ۳۷ درصد رشد داشته است. حاشیه سود ناخالص در سه ماه نخست سال حدود ۱۱ درصد است که نسبت به مدت مشابه اندکی کمتر شده است. این شرکت در پایان سه ماه نخست به سودی بالغ بر ۶۰,۲۷۹ میلیون ریال دست یافته که نسبت به مدت مشابه ۲ درصد بیشتر است و برای هر سهم با سرمایه ۱۶۹,۰۰۰ میلیون ریال، مبلغ ۳۵۷ ریال سود شناسایی کرده است. این شرکت تا پایان تیرماه و طی ۴ ماه نخست سال مبلغ ۲,۵۰۴,۲۹۴ میلیون ریال درآمد حاصل از فروش داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۷۱ درصد بیشتر شده است.

  • غگلستا

شیرپاستوریزه پگاه گلستان در سه ماه نخست سال مبلغ ۱,۳۵۱,۲۴۸ میلیون ریال درآمد عملیاتی داشته که نسبت به مدت مشابه ۷۳ درصد رشد داشته است. حاشیه سود ناخالص شرکت در سه ماه نخست سال جاری کمی کمتر شده است و شرکت مبلغ ۱۳۹,۶۳۱ میلیون ریال سود ناخالص محقق کرده است. سود عملیاتی شرکت مبلغ ۷۵,۸۸۶ میلیون ریال حاصل شده که نسبت به مدت مشابه ۳۱ درصد بیشتر شده است. سود خالص این شرکت با ۴۴,۱۰۳ میلیون ریال محقق شده است.

افزایش سودآوری شرکت‌های پگاه

  • غگیلا

شیر پاستوریزه پگاه گیلان در گزارش سه ماه نخست سال مالی ۱۴۰۰ مبلغ ۹۱۵,۳۲۲ میلیون ریال درآمد عملیاتی داشت که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۹ درصد بیشتر شده است. کنترل مناسبی بر روی بهای تمام شده رخ داده و سود ناخالص مبلغ ۱۰۰,۷۴۹ میلیون ریال به دست آمده که ۵۰ درصد بیشتر از مدت مشابه است. سود عملیاتی و سود خالص شرکت نسبت به مدت مشابه ۲۲ و ۴۴ درصد رشد داشته است. حاشیه سود ناخالص شرکت تقریبا تغییری نداشته است.

  • غفارس

شیر پاستوریزه پگاه فارس طی سه ماه نخست سال مبلغ ۲,۰۰۱,۴۴۴ میلیون ریال درآمد عملیاتی داشته که نسبت به مدت مشابه ۴۳ درصد بیشتر شده است اما با افزایش بهای تمام شده شاهد زیان ناخالص بودیم و به همین ترتیب شرکت زیان عملیاتی و زیان خالص شناسایی کرد در حالی که در مدت مشابه سال قبل، سود شناسایی کرده بود. این شرکت در سه ماه نخست سال مبلغ (۱۸۴,۰۷۰) میلیون ریال زیان خالص محقق کرد.

  • غشان

غشان هم گزارش سه ماهه خوبی داشت و توانست درآمد عملیاتی ۱,۳۵۲,۲۶۱ میلیون ریالی داشته باشد که نسبت به مدت مشابه ۱۱۱ درصد رشد داشت. سود خالص شرکت نیز مبلغ ۵۸,۷۳۰ میلیون ریال حاصل شده که نسبت به مدت مشابه ۹۸ درصد بیشتر شده است.

  • غشاذر

شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان در سه ماه نخست سال مبلغ ۱,۴۵۲,۵۶۸ میلیون ریال درآمد عملیاتی داشت که نسبت به مدت مشابه ۶۸ درصد بیشتر شده است. حاشیه سود ناخالص شرکت حدود ۱۱ درصد بوده است. سود خالص غشاذر مبلغ ۴۷,۱۹۲ میلیون ریال در پایان دوره سه ماهه محقق شده است.

افزایش سودآوری شرکت‌های پگاه

در چهار ماه نخست سال جاری، بیشترین فروش را شیر پگاه اصفهان داشت و بعد از آن «غپاذر» و «غفارس» و «غگیلا» داشته‌اند.

افزایش سودآوری شرکت‌های پگاه

بیشترین رشد فروش در ۴ ماه نخست را «غگیلا» تجربه کرده که نسبت به مدت مشابه ۱۱۸ درصد افزایش داشته است. رشد فروش «غشان» نیز در ۴ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه ۹۹ درصد بوده است. «غپاذر» نیز با ۸۱ درصد رشد فروش در ۴ ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه در مقام سوم رشد فروش ایستاد.

افزایش سودآوری شرکت‌های پگاه

در تیرماه بیشترین فروش را «غشصفها» با ۱،۳۷۵،۰۸۳ میلیون ریال داشته است.

  • هفته نامه اطلاعات بورس- شماره ۴۱۴
کد خبر 438680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =