بازار را صف خرید نکنیم/ عرضه ترکیبی، صف‌سازی و سفته بازی

مدیرعامل سرمایه گذاری افتخار سهام اعلام کرد: عرضه‌های اولیه ترکیبی نه تنها هیچ مزیتی ندارند بلکه باعث می شوند از اولین روز عرضه صف‌های فروش سنگین تشکیل شود.

صدای بورس- مریم منیری، مدتی است بحث عرضه های اولیه ترکیبی در بازار سرمایه داغ شده است که مخالفان و موافقان خود را دارد،‌اما آنچه اهمیت دارد اینکه در یک نظرسنجی عمومی حدود ۹۲ درصد مردم با این روش عرضه مخالفند چرا که فکر می‌کنند این روش باعث ایجاد رانت برای صندوق‌های سرمایه گذاری می‌شود. در این میان البته امیر هامونی، ‌مدیرعامل فرابورس عرضه‌های اولیه ترکیبی را روش خوبی برای کمک به سهام پرریسک شرکت‌های کوچک و روشی برای ترغیب به سرمایه گذاری غیر مستقیم عنوان کرده است.

سعید ذوالفقاری، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری افتخار سهام در این‌خصوص به صدای بورس گفت: عرضه های اولیه ترکیبی به رغم اینکه از آن به عنوان روشی برای حمایت سهامداران خرد نام برده می‌شود اما معایب زیادی دارد و دلایلی که برای حمایت از این طرح مطرح می شود چندان جذاب نیست.

وی گفت: هرچند آقای هامونی سعی بر این دارد که به واسطه این روش مردم را به سرمایه گذاری غیر مستقیم ترغیب کند اما راه درستی را انتخاب نکرده است.

عرضه سهام به صندوق ها تنها باعث صف سازی در بازار می‌شود که هیچ کمکی به پیشرفت بازار نخواهد کرد چرا که این روش باعث نمی شود مردم بخواهند برای تعداد محدودی از سهام کوچک سرمایه خود را به صندوق ها بسپارند؛ بنابراین این روش از پایه و اساس اشتباه است.

ذوالفقاری با تاکید بر اینکه حذف درصد نوسان موضوعی است که فعالان بازار سرمایه چندین سال است خواستارند،‌ افزود: حذف درصد نوسان دلیلی است که سرمایه‌گذار غیرحرفه‌ای سرمایه خود را در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کنند که به طور حرفه ای مدیریت شود بنابراین این نوع عرضه اولیه نه تنها هیچ حسنی ندارد که باعث می‌شود مردم سرمایه خود را به تعدادی از صندوق‌ها بسپارند و باعث ایجاد صف‌های خرید سنگین شوند.

مدیرعامل سرمایه گذاری افتخار سهام با بیان اینکه سهامی که به صندوق‌ها واگذار می‌شود تا ۹۰روز نمی‌تواند فروخته شود، گفت: اینکه در این ۹۰روز چگونه شناوری سهم‌ها تعیین می‌شود، مشخص نیست، احتمالا باید این سهام را به بازارگردان ها بدهند و آنها هم به اندازه حجم مبنا این سهام را بفروشند.


بیشتر بخوانید:


وی گفت: همانطور که دیده شد سهامی که در چند وقت اخیر عرضه شد،گروه سرمایه گذاری هستند و بالای ۱۰۰ درصد NAV صف خرید هستند در حالی که از بقیه بازار استقبال نمی‌شود، این نوع عرضه اولیه تنها به صف سازی و سفته بازی کمک می کند و هیچ مزیتی ندارد.

ذوالفقاری در ادامه گفت: به اعتقاد من اینکه پس از سال‌ها عرضه اولیه بخواهیم به این روش برسیم عجیب است چرا که این روش هیچ کمکی به شرکت های کوچک و فرهنگ‌سازی برای افزایش استقبال مردم از صندوق های سرمایه گذاری نخواهد کرد و تنها باعث می شود از فردای روز عرضه این سهام صف های خرید سنگین تشکیل شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به اینکه نمادها بر اساس چه فاکتورهایی برای عرضه اولیه ترکیبی انتخاب می شوند، گفت: به نظر می‌رسد شرکت ها کاملا انتخابی باشد. در ابتدا گفته شد تنها برای سهام شرکت پر ریسک این روش انجام می شود اما پس از مدتی مشخص شد هیچ نوع برنامه و فاکتوری برای انتخاب شرکت ها وجود ندارد و سلیقه ای است.

وی در پایان با اشاره به اینکه مشخص نیست چه اتفاقاتی در بورس و فرابورس می افتد و شرکت ها بر چه اساسی انتخاب می شوند، گفت: بهتر بود در جلسات از حضور فعالان و سرمایه گذاران و مدیران نهادهای مالی استفاده شود تا بتوان تصمیمات بهتری برای بازار سرمایه گرفت.

کد خبر 438496

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرب IR ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    کل بورس جمع کنید بدهید به صندوقها چون رانت ندارن وعلمی هم ندارن من حاضر نیستم سرمایه ام را بدم بصندوق ها الان تعداد صندوقها از شرکتها بیشتر شده چرا چون خوب میخورن باهم هیخورن
  • نیما IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    اگر می‌خواهید اقتصاد مردمی باشد. عرضه اولیه و یا هر عرضه ای هست را به مردم بدهید و صندوقهای سرمایه گذاری هم اگر واقعا تخصص دارند که شماها آقای هامونی و یا هرکسی هست که توجیه میکنید رانت خواری را مثل مردم عادی سهام بخرند و مثل مردم عادی خرید وفروش کنند در بازار سهام نه اینکه عرضه اولیه شرکتی را به صندوقها که صاحبان زر و ور وقدرت هستند بدهید و سود خالص برای آنها شناسایی کنید واز طرفی توجیه کنید که مردم سواد کافی برای ورود به بورس را ندارد باید از طریق صندوقها وارد بورس بشند. ببینید قانون و اقتصادو بورس کشورهای پیشرفته را از خودتان هر روز قانون وابلاغیه بروز ندهید که تیتر خبرها بشوید که ما هم بگیم آره اینها چیزی بلدند نه شماها فقط به دنبال رانت با چتر قانون هستید نه چیز دیگر.
  • رضا IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    هر کس از جایی در بورس از قوانین گلایه میکنه حال بگویید ابا اگر دامنه نوسان نبود این مشکلات بود یا نبود؟ ایا اگر دامنه نوسان حذف شده بود این مشکلات اصلا وجود داشت ؟ حالا هر کاریش کنید دامنه نوسان باعث میشه بزنین تو سر کله هم چون هر کس دوست داره عرضه اولیه مطا بق میل خودش با دامنه نوسان بخونه و سود و رانت کنه در غیر این صورت مخالف روش عرضه اولیه میشن تنها راهش حذف دامنه نوسان و قیمتهای دستوری برای همه و شفافیت و عدالت و سود برای همه و حل مشکل که بزرگترین مشکل بورس کشور دامنه نوسان است که مثل اژدها در تمام مشکلات بورس کشور از دست کاری تا قیمتهای دستوری و رانت و صف و سر خطی تا اختلاف بر سر منافع و گروهی در بورس شرکت دارد . حرفه ایی ها و قدیمی ها بار ها گفتن مشکل اصلی بورس و کلیدی ترین مشکل ان وجود دامنه نوسان است که باید حذف شود