بازار مسکن تحت تاثیر عملکرد اقتصادی ۱۵ ساله

یک کارشناس بازار مسکن اعلام کرد: ضعف تقاضا و کاهش درآمد واقعی، در خروج تقاضای مصرفی از بازار نقش اساسی دارد و ترکیب آن با ضعف بازار مالی مسکن در تأمین مالی مناسب خرید خانوارها، منجر به سقوط شدید حجم معاملات مسکن شده است.

صدای بورس - مریم منیری، افزایش غیر منطقی قیمت مسکن در اکثر نقاط تهران و حتی شهرستان ها باعث شده تا قشر کم درآمد جامعه نتوانند از پس کرایه کردن خانه بربیایند. در این میان وعده ساخت یک میلیون مسکن سالانه که ممکن بود باعث کاهش قیمت مسکن شود نیز محقق نشد.

فخرالدین زاوه، کارشناس بازار مسکن در همین خصوص به صدای بورس گفت: بازار مسکن هم‌چنان تحت تأثیر دو عامل اصلی قرار دارد. اولین عامل ضعف تقاضا ناشی از عملکرد اقتصاد کلان ایران در۱۵ سال گذشته و دومین عامل سوار شدن شوک‌های قیمتی ناشی از ریسک‌های غیراقتصادی بر جهش‌های سنتی قیمت است.

وی افزود: ضعف تقاضا و کاهش درآمد واقعی، در خروج تقاضای مصرفی از بازار نقش اساسی دارد و ترکیب آن با ضعف بازار مالی مسکن در تأمین مالی مناسب خرید خانوارها، منجر به سقوط شدید حجم معاملات مسکن شده است.

زاوه با تاکید بر اینکه بدون رشدهای اقتصادی و بهبود شرایط بازار مالی مسکن، احیای سطوح سابق معاملات در میان‌مدت تحقق نخواهد یافت،‌ گفت: از منظر تحولات قیمتی در شرایط فعلی، بهای مسکن تحت تأثیر ریسک‌های غیراقتصادی، فراتر از قیمت‌های بنیادین و روند بلندمدت قیمت‌های واقعی ارزیابی می‌شود، بنابراین در کوتاه و میان مدت، در صورت تثبیت شرایط و یا کاهش معنادار ریسک‌های غیراقتصادی محتمل‌ترین گزینه آن است که قیمت‌های واقعی به‌تدریج تعدیل شوند.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس مسکن اعلام کرد: در گذشته این تعدیل اغلب به‌صورت تثبیت بهای اسمی و کاهش بهای واقعی در اثر تورم رخ داده است، اما این بار با توجه به فاصله‌ی شدید بهای مسکن از سطح عمومی سایر کالا و خدمات، در صورت کاهش شدید سطح ریسک‌های غیراقتصادی گزینه‌ی کاهش بهای اسمی را نیز نمی‌توان از نظر دور داشت.

کد خبر 438400

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =