کنترل دستوری نرخ ارز، اقتصاد را نابود می‌کند/ انتظار افزایش نرخ دلار در روزهای آتی

یک تحلیلگر حوزه ارز با بیان اینکه کنترل دستوری نرخ ارز اقتصاد را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند گفت: اگر شرایط به کل طبیعی و غیر دستوری پیش رود، نرخ ارز تا زمستان افزایش قابل توجهی خواهد داشت.

صدای بورس- میلادعبداللهی؛ آینده وضعیت دلار را به دوشکل می‌توان دید، یکی آنکه نرخ دلار به صورت طبیعی و بر اساس نرخ تورم دستخوش تغییرات شود و دیگر آنکه تصمیم مسئولان یا قیمت‌گذاری دستوری تعیین‌کننده آن باشد که این بسیار مخرب است.

علی اصغر سمیعی، کارشناس بازار ارز، ضمن بیان مطلب بالا اضافه کرد: قیمت‌گذاری دستوری یعنی دولت هر تصمیمی بگیرد، می‌تواند در کوتاه‌مدت انجام دهد و این می‌تواند منجر به تشکیل حباب شود. اما اگر بخواهیم بر اساس آیتم‌های اقتصادی تحلیل دهیم، اگر قیمت ۲۵ هزار تومان ابتدای امسال قیمت صحیحی بوده است، باید اول تابستان به ۲۷ هزار تومان و برای پاییز به ۲۹ هزار تومان برسد و پیش‌بینی می‌شود برای زمستان تا ۳۲ هزار تومان هم افزایش یابد. البته این منوط به آن است که نرخ تورم فعلی را ملاک قرار دهیم. در مقابل اگر نرخ تورم کاهش یابد و حجم نقدینگی کنترل شود اتفاقات خوبی برای اقتصاد خواهد افتاد.

نرخ‌های غیرواقعی ارز، عامل تخریب اقتصاد

او در ادامه با بیان اینکه لازم است به طور منظم نرخ پول ملی با تفاضل نرخ های بهره و تورم درکشورهای حوزه دلار تعدیل و تصحیح شود افزود: پیش‌تر هم گفته شد قیمت ارز همیشه متاثر از حجم نقدینگی و نرخ بهره و تورم در کشور است و اگر این گونه عمل نشود به معنای آن است که نرخ های غیر واقعی در بازار حاکم شده، حتی اگر نرخ‌های غیر واقعی و دستوری، بهانه‌های خیرخواهانه هم داشته باشد، باز هم اثر منفی خود را بر اقتصاد باقی می گذارد و باعث می‌شود با رخدادهای ناهنجار بازار داخل گرفتار تلاطمات و نوسانات ویرانگر شود، به‌عنوان مثال اگر در اقتصاد کشور ، برای ارز چند نوع نرخ متفاوت وجود داشته باشد یا برای برخی از کالاها قیمت‌ها غیر واقعی و گاهی تا یک دهم قیمت واقعی تعریف شود، مثلاً قیمت برای حامل‌های انرژی یا قیمت برای کالایی از درب کارخانه تا کف بازار بیش از ۵۰ درصد اختلاف داشته باشد، نمی‌توان گفت این اقتصاد سالم و متعادل است و هدایت این اقتصاد برای مسئولان آن دشوار می شود.

این تحلیلگر ارز ادامه داد: صحبت‌های ما بر اساس نرخ ریال و تومان است و زمانی که حجم نقدینگی بیش از نرخ رشد بالا می‌رود، پول ملی تضعیف می‌شود و این بر تمام کالاها و خدمات تاثیرگذار خواهد بود.

کد خبر 438215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =