" فجهان" ۴ هزار میلیاردی در آستانه عرضه اولیه

شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان با سرمایه ۴ هزار میلیارد تومانی در آستانه عرضه اولیه سهام خود در فرابورس است.

به گزارش صدای بورس، در نشست خبری عرضه اولیه سهام شرکت مجتمع فولاد سیرجان، علی عباسلو، مدیرعامل شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان به تاریخچه فجهان پرداخت و گفت: این شرکت در سال ۸۸ با یک میلیارد سرمایه تاسیس و پس از آن با سرمایه ۱.۵ میلیارد تومانی، فعالیت خود را آغاز کرد که هم‌اکنون نیز با سرمایه ۴ هزار میلیارد تومانی در آستانه عرضه اولیه سهام خود در فرابورس قرار دارد.عباسلو موضوع فعالیت این شرکت را در حوزه فولاد عنوان کرد و گفت: از آهن اسفنجی تا میلگرد آجدار و سیم بوکسل در شرکت‌های زیرمجموعه مجتمع جهان فولاد سیرجان تولید می‌شود.

فجهان رتبه ششم کشور در تولید میلگرد را دارد

عباسلو در بخش دیگری از این نشست خبری از سهم ۷ درصدی فجهان و کسب رتبه ششم تولید میلگرد در شرکت در سال ۹۹ خبر داد و گفت: همچنین این مجموعه توانسته‌ است رتبه نهم را در تولید آهن اسفنجی و رتبه هشتم را در تولید شمش فولادی در کشور در سال ۹۹ به دست آورد.

وی در خصوص برنامه‌های توسعه‌ای مجتمع جهان فولاد سیرجان به احداث واحد احیا مگامدول به ظرفیت اسمی تولید ۱.۷ میلیون تن آهن اسفنجی در سال و احداث واحد احیای شماره دو به ظرفیت اسمی تولید ۹۶۰ هزار تن آهنگ اسفنجی در سال اشاره و ابراز امیدواری کرد که ظرف دو سال آینده به بهره‌برداری برسد.

عباسلو از دیگر برنامه‌های توسعه‌ای فجهان را احداث واحد خط کلاف به ظرفیت اسمی تولید ۳۰۰ هزار تن کلاف در سال، واحد ذوب آلیاژی به ظرفیت اسمی تولید ۵۰۰ هزار تن تولید در سال طی دو مرحله و واحد ذوب و ریخته‌گری شماره دو به ظرفیت اسمی تولید ۱.۳ میلیون تن تولید برشمرد و افزود: همچنین کارخانه اکسیژن به ظرفیت اسمی تولید ۲۵ هزار تن تولید در سال به عنوان نیاز ذوب باید حتما اجرایی شود.


بیشتر بخوانید:

جدیدترین تحریم‌های آمریکا علیه صنعت فولاد ایران


مزیت‌های مهم در ارزش‌گذاری سهام فجهان

در ادامه این نشست خبری، علی نوروزی مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین به عنوان مشاور پذیرش و ارزش‌گذار سهام شرکت جهان فولاد سیرجان اعلام کرد: این شرکت در یک منطقه استراتژیک برای صنعت فولاد قرار دارد و این موضوع در ارزش‌گذاری آن نیز در نظر گرفته شده است؛ ضمن آنکه سرمایه‌گذاری‌های بزرگ در زیرساخت‌های مورد نیاز زنجیره فولاد هم مد نظر قرار گرفته و مهم‌ترین نکته، انتقال آب خلیج فارس است که تفاوت اساسی برای این منطقه با سایر مناطق ایجاد می‌کند.

به گفته نوروزی، کل زنجیره محصول در مجموعه جهان فولاد سیرجان تولید می‌شود و دارای ترکیب سهامداری بسیار خوبی است به طوری که مجموعه ملی مس و گل‌گهر از سهامداران این مجموعه هستند و این موارد به عنوان مزیت‌های مهم و مورد توجه در ارزش‌گذاری سهام «فجهان» بود.

وی با اشاره به اینکه رویکرد سودآوری نیز در ارزش‌گذاری فجهان در نظر گرفته شده است، افزود: در عین حال مفروضات اصلی شامل نرخ دلار ۲۲ هزار تومان و نرخ رشد سالانه ۲۰ درصدی است ضمن آنکه نرخ تورم ۴۰ درصد برای امسال درنظر گرفته شده است.

مدیرعامل شرکت پردازش اطلاعات مالی نوآوران امین در ادامه با بیان اینکه برای ارزش‌گذاری این شرکت دو رویکرد در نظر گرفته شد، گفت: یک رویکرد بازاری است که پی بر ای فوروارد (Forward P/E) مد نظر قرار داده شده و بر اساس گزارش اجماع تحلیل‌گران پی بر ای حدود ۵.۵ به عنوان پی بر ای فوروارد در نظر گرفته شد. ارزش بازاری نیز حدود ۲۲۴۵۰ میلیارد تومان و به ازای هر سهم ۵۶۱ تومان و سه ریال محاسبه شد.

رشد ۱۶ درصدی درآمد سالانه گل گهر

محسن نبوی، معاون سرمایه‌گذاری و امور شرکت‌های گل گهر و نماینده سهامدار عمده شرکت جهان فولاد سیرجان با بیان اینکه گل گهر طی ۱۰ سال گذشته با برنامه‌ریزی جامع در منطقه توانسته بیشترین رشد درآمدی را بین شرکت‌های معدنی داشته باشد، گفت: گل گهر سالانه رشد درآمد ۱۶ درصدی داشته و به دنبال طرح جامع منطقه، شرکت‌های مختلفی را راه‌اندازی کرده که یکی از آن‌ها جهان فولاد سیرجان است.

نبوی با اشاره به اینکه امروز منطقه گل گهر اولین منطقه ایران است که از سنگ آهن تا نورد را در کنار هم قرار داده که پتانسیل بزرگی است، افزود: در دهه پیش رو نیز برنامه‌های توسعه‌ای را در سایر مناطق کشور ادامه خواهیم داد و همچنین ساخت دو نیروگاه در منطقه گل گهر پیگیری می‌شود که که با نیروگاه فعلی به سه نیروگاه می‌رسد.

وی از برنامه‌های توسعه‌ای گل گهر را توسعه زنجیره فولاد در منطقه گل گهر عنوان کرد و گفت: قطعا ادامه توسعه جهان فولاد هم جزو این برنامه است و علاوه بر این، تامین سنگ آهن و توسعه زیرساخت‌های مشهود را در دستور کار داریم.

به گزارش صدای بورس، به گفته نماینده سهامدار عمده شرکت جهان فولاد سیرجان از آنجا که بحث آب، گاز و برق به عنوان زیرساخت اصلی مورد نیاز شرکت جهان فولاد یکی از نقاط قوت این شرکت است، سال گذشته بزرگ‌ترین پروژه ملی کشور یعنی انتقال آب خلیج فارس به منطقه گل گهر انجام شد و امروز می‌تواند آب شرکت جهان فولاد را تامین کند. همچنین برای تامین گاز منطقه خط دوم گاز از ارسنجان را در برنامه داریم که به زودی نهایی می‌شود.

وی از دیگر نقاط قوت فولاد سیرجان را بحث تامین خوراک دانست که گل گهر به عنوان نزدیک‌ترین تامین‌کننده، این وظیفه را بر عهده دارد.

کد خبر 438056

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =