۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
ورود وزیر کار به حقوق و دستمزد

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از دو اقدام اساسی برای حمایت از کارگران و کارفرمایان در خصوص حقوق و دستمزد خبر داد.

به گزارش صدای بورس، حجت‌اله عبدالملکی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه وزارت کار مسئول تنظیم روابط کار است، اظهار کرد: بر اساس آمارها حدود ۱۳ میلیون کارگر در کشور فعالیت می کنند و تلاش ما بر این است که خط عادلانه ای در حقوق دستمزد در نظر گرفته شود به نحوی که هم ضمن تامین رفاه حداقلی کارگران، کارفرمایان هم متضرر نشوند.

کارگران نگران کارفرمایان و تعطیلی بنگاه

وی افزود: بخشی از هزینه‌های کارفرمایان، حقوق و دستمزدی است که می پردازند. در نشست‌هایی که با تشکل‌های کارگری داشتیم اعلام می کردند که کارگران نگران کارفرمایان و تعطیلی بنگاه‌ها هستند لذا ما در بحث حقوق و دستمزد هم از کارگران و هم از کارفرمایان حمایت خواهیم کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی که در یک گفت وگوی تلویزیونی سخن می‌گفت، به نحوه این حمایت پرداخت و اظهار کرد: درصدد هستیم تا با دو اقدام یکی بهبود فضای کسب وکار و دوم مهار تورم، به کمک کارفرمایان بشتابیم، خوشبختانه وزارت صمت و وزارت امور اقتصاد و دارایی برنامه جدی برای مان زدایی از مسیر تولید دارند و در تیم اقتصادی دولت هم موضوع مهار تورم پیگیری خواهد شد.

دو راه برای تقویت دستمزد و حمایت از کارفرمایان

عبدالملکی ادامه داد: وقتی که ۵۰ درصد هزینه های زندگی بالا می رود طبیعی است که روی دستمزد تاثیر می گذارد ولی اگر تورم کنترل شود، فشار بر کارگر و کارفرما کمتر خواهد شد؛ بنابراین تلاش خواهیم کرد در راستای حمایت از کارگر و کارفرما کنترل و مهار تورم و بهبود فضای کسب و کار را دنبال کنیم.

وی در ادامه از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی به عنوان وزارتخانه مردم یاد کرد و گفت: هم اکنون بیش از ۴۲ میلیون نفر بیمه شده تامین اجتماعی و در بخش بازنشستگی بیش از ۲ میلیون نفر با این وزارتخانه مرتبط هستند. آموزش های فنی و حرفه ای صدها هزار نفر آموزش مهارتی دیده یا مخاطب این آموزش‌ها هستند بنابراین وزارت کار به حق وزارت مردم است.


بیشتر بخوانید:

بیمه‌شدگان تامین اجتماعی بخوانند/ با حقوق خود آشنا شوید


برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی با اشاره به موضوع اشتغال در کشور درباره برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال اظهار کرد: اینکه گاها عنوان می‌شود که اشتغال در حوزه تولید شکل می گیرد درست است و اشتغال در بخشهای تولید، معدن، کشاورزی، خدمات و آی تی قابلیت ایجاد دارد که متولی آن وزارت صمت، وزارت راه و شهرسازی و دیگر دستگاه‌ها هستند ولی اشتغال در کشور ما یک ستاد فرماندهی دارد که فرمانده آن رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی اشتغال است و وزیر کار عملا دبیر این قرارگاه فرماندهی است.

به گفته عبدالملکی، وزارت کار درصدد است در راستای تقویت اشتغال، موضوع تعامل با نظام بانکی و دستگاه‌های دیگر را در دستور کار قرار بدهد و با ایجاد قرارگاه فرماندهی اشتغال کشور و طراحی نقشه کار، به نظارت و تسهیل گری بپردازد تا برنامه ایجاد یک میلیون شغل در سال را محقق کند.

بنگاه های بزرگ منابع بانکی را می بلعند!

به گفته عبدالملکی، در تمام دنیا عمده منابع بازار سرمایه به مصرف کسب و کارها و شرکت‌های بزرگ می رود درحالی که این روش در کشور ما برعکس بوده است. به جای آن که کسب و کارهای کوچک از این تسهیلات بهره‌مند شوند، کارخانه های بزرگ منابع بانکی را بلعیده اند و اکثر کسب و کارهای خرد و کوچک که با مبالغ ۱۰ تا ۲۰ میلیون تومان می توانند کار خود را شروع کنند از این منابع بی بهره هستند.

مهارت حلقه مفقوده بازار کار

وزیر کار در بخش دیگری از سخنان خود از فعال کردن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت در حال حاضر مهارت یکی از حلقه‌های مفقوده ای است که. وزیر کار در بخش دیگری از سخنان خود از فعال کردن سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و گفت در حال حاضر مهارت یکی از حلقه‌های مفقوده ای است که در عدم جذب کارجویان به بازار کار موثر است. اگر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را توسعه بدهیم، بخش اعظمی از معضل بیکاری حل می شود.

از ادغام چیزی عاید تعاون نشد!

به گزارش ایسنا، عبدالملکی در بخش پایانی اظهارات خود، تعاون را بخش مورد علاقه خود ذکر کرد و گفت: متاسفانه وزارت تعاون از قرار گرفتن در کنار وزارتخانه های کار و رفاه نتیجه نگرفته و مظلوم واقع شده است. ما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که در حوزه تعاون با کارهای خاصی که انجام می دهیم سهم و جایگاه آن را بالا ببریم البته ادعا نمی کنم که بتوانیم ظرف چهار سال به سهم ۲۵ درصدی برسیم چون این تکلیف برنامه پنجم توسعه بوده که محقق نشده است اما با برنامه هایی که دنبال می کنیم به ارتقای سهم تعاون کمک خواهیم کرد.

کد خبر 437835

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    1 0
    سلام.خواهشا فکری بحال مستمری بگیران جزئی بالای ۶۰ درصدکنید که درواقع همشون ازکارافتاده دائمی هستن .ولی درکمیسیونها حقمان ضایع میشود وبایه مستمری جزئی که خودم العنان مشکل نخاعی شدید دارم با۵ سرعائله ومستاجری ماهیانه ۸۰۰ میگیرم که اجاره خانه و پول دکترودرمانم نمیشه و توانایی کارکردن هم ندارم و شرمنده بچه ها من. یکی بدا رمان هم نمی رسد
  • یه قراردادی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 0
    بنده ۲۰سال کار میکنم هنوز قراردادی هستم حقوقم هم ۵تومان من اینو می خواهم بپرسم چرا قوه قضاییه. با این همه سختی اندازه یه کارمند شرکت آب حقوق نمی گیره تازه با ۳.۴ سال سابقه ۱۰ .۱۲تومن میگرن معلم ها همان طور نصف سال خونه هستن ۸تومن میگیرن این حق واقعا