۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
3 دلیلی که موجب ریزش بازار شد

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: عمده ترین دلیل رشد بازار در یک ماه گذشته به سبب رشد دلار بوده که متغیر بنیادی مناسبی برای بازار نخواهد بود.

صدای بورس- مریم منیری، شاخص کل بورس در پایان معاملات امروز با کاهش ۲۷ هزار واحدی به کار خود پایان داد، با اینکه این ریزش نسبت به دیروز کمتر بود اما همچنان فعالان بازار سرمایه را بر آن داشته تا علل مختلف دلیل این ریزش را بررسی کنند.

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با صدای بورس در این باره گفت: افت شاخص بورس در روزهای اخیر چند دلیل دارد؛ اولین دلیل این است که بعد از استقرار تیم اقتصادی ریاست جمهوری جدید راجع به مذاکرات و برجام صحبت زیادی نشده و برنامه ای برای تفاهم با کشورهای مهم صورت نگرفته است و با روند افزایشی نرخ دلار می توان متوجه شد که اخبار سیاسی خوبی به بازار سرمایه نرسیده است.

وی در ادامه افزود: از دلایل دیگر ریزش بازار سرمایه می توان به تصویب طرح نظام جامع تولید مسکن اشاره کرد که در جلسه مجلس مصوب شده و صحبت هایی مبنی بر قیمت گذاری دستوری در صنعت سیمان و فولاد مطرح شده برای اینکه بتوانیم مسکن بیشتری بسازیم.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه رشد ۳۰ تا ۴۰ درصدی برای اکثر نمادها در ۳ ماهه گذشته تا کنون نشان داده که احتمالا محدوه مناسبی را برای شناسایی سهام سود ده به برخی از سهامداران نشان داده است. این شناسایی سود منجر به این خواهد شد تا سهامداران نگران باشند و تمایل داشته باشند درصدی از پرتفوی خود را نقد نگه دارند.


بیشتر بخوانید:


دلبری با اعتقاد بر اینکه گزارشات ماهیانه شرکت ها می تواند دلیل مناسبی برای فهمیدن سمت و سوی بازار باشد، افزود: البته گزارشات مرداد ماه گزارشات مناسبی نبوده و برخی صنایع در این زمینه عملکرد خوبی نداشتند و باید صبر کرد تا دید گزارشات شهریور ماه به چه صورت خواهد بود.

وی افزود: با بررسی قیمت های جهانی نیز می توان دریافت که در یک ماه اخیر قیمت برخی کالاها در بازار های جهانی کاهشی بوده که خود دلیلی بر نزولی بودن روند بازار سرمایه باشد. بنابراین عمده ترین دلیل رشد بازار در یک ماه گذشته به سبب رشد دلار بوده که متغیر بنیادی مناسبی برای بازار نخواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان اعلام کرد: بدترین اتفاق برای بازار سرمایه این است که همزمان هم قیمت دلار نزولی باشد و هم نرخ بهره بانکی بالا برود که به اعتقاد من این اتفاق در کوتاه مدت نخواهد افتاد و بازار سرمایه وارد کانالی خواهد شد که برخی افکار مثبت و برخی افکار منفی خواهند داشت.

کد خبر 437824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • محمد رضا شقیعی IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    خدا وکیلی یه نظر درست نمیدید دوست عژیز نظر نده نمیخایم