دولت جدید سهامداران را به رسمیت بشناسد

اولین راه برای کنترل تورم پیش رو این است که فکری به حال سر رسید اوراق و نرخ سود سپرده شود.

صدای بورس- مریم منیری؛ با توجه به اینکه در روزهای آینده شاهد تحلیف ریاست جمهوری خواهیم بود معرفی تیم اقتصادی و برنامه های رئیس جمهور جدید به طور قطع در سیاست گذاری‌ها تعیین کننده خواهد بود.

مهدی دلبری، کارشناس بازار سرمایه ضمن بیان این مطلب بیان کرد: نکته ای که در دوسال اخیر به یکی از ریسک های بازار سرمایه تبدیل شده این است که دولت از یک طرف قصد داشت کسری بودجه را از طریق فروش سهام و اوراق تامین کند اما از طرفی دیگر شرکت ها را از طریق مالیات تحت فشار قرار می داد.

وی افزود: نکاتی که تیم اقتصادی جدید در خصوص بازار سرمایه باید مد نظر قرار دهد این است که سهامداران شرکت ها به رسمیت بشناسد و با تصمیمات عجولانه و شعارحمایت از قشر ضعیف به جنگ با شرکت ها نروند، چرا که عمده مالکین این سهام صندوق های بازنشستگی و سازمان تامین اجتماعی و صندوق نیروهای مسلح هستند که متعلق به اقشار کم درامد بوده و باید در معادلات اقتصادی منافع سهامداران خرد لحاظ شود.

دلبری ادامه داد: متاسفانه یکی از معضلات بنگاه ها بحث تضاد منافع و تعارضی است که در قیمت گذاری ها وجود دارد که به اسم حمایت از تولید، قیمت های عجیبی در صنایعی مانند خودرو، فلزات، سیمان، پتروشیمی و ... اتفاق افتاده که سالانه چند صد هزار میلیارد تومان را روانه جیب دلالان می کند .

وی بیان کرد: امید می رود که یکی از برنامه های مهم تیم اقتصادی جدید این باشد که توزیع رانت از طریق قیمت گذاری دستوری کاهش پیدا کند و شاهد قیمت گذاری عادلانه تری باشیم.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس بورس، کسری بودجه را یکی از معضلات جدید و مهم دولت جدید دانست و اذعان داشت: در دهه‌های گذشته شاهد این چنین کسری بودجه ای نبوده ایم و ظاهرا قرار است این کسری بودجه از طریق انتشار اوراق و یا چاپ پول از طریق بانک مرکزی و استقراض منابع از سمت دولت جبران شود که موجب خواهد شد تورم بیشتری را تجربه کنیم. به نظر می رسد راه چاره برای کوتاه مدت این باشد که دولت به سمت کوچک‌سازی رفته و هزینه های خود راکاهش دهد.

دلبری افزود: از سویی دولت باید سعی در گشایش اقتصادی و کاهش فشار سیاسی داشته و از سوی دیگر باید فکری به حال تمدید سررسید اوراق تامین مالی نیز بکند چرا که حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان در افق یک ساله باید بازپرداخت شود و امسال نیز ۴۰۰ هزار میلیارد تومان انتشار اوراق خواهیم داشت که باید در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۱ماه انجام شود.

وی در پایان گفت: اولین راه برای کنترل تورم پیش رو این است که فکری به حال سر رسید اوراق و نرخ سود سپرده شود. قطعا نرخ سود باید تک رقمی شود که در این زمینه با مافیای بزرگی در صنعت بانکداری مواجه‌ایم که به اسم حفظ منافع سپرده گذار توم دو رقمی را به اقتصاد کل کشور تحمیل می کنند که این نیز یکی از ابر چالش های تیم اقتصادی جدید خواهد بود.

کد خبر 436433

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهرداد IR ۱۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
    0 0
    کاهش کارمندان دولت و نیروهای نظامی و کاهش هزینه ها تنها راهکار کنترل تورم هست. ژاپن و ایران یک جمعیت دارند. ایران ۴ میلیون کارمن و چهارصد هزار نفر سیاهی لشکر داره اما ژاپن فقط ۲۰۰ هزار نفر کارمند داره. تورم اصلی مال کارمندای هسته با دمپایی تو اداراته