نگفته‌های خاندوزی چه هستند؟/ جهش تولید مسکن یک طرح آرمانی است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اعلام کرد: در برنامه ریزی وزیر اقتصاد تامین بودجه از طریق درآمدهای نفتی در هاله ای از ابهام مانده و بیشتر منابع مبتنی بر درآمدهای مالیاتی است.

صدای بورس- مریم منیری، اگر مسئولان به بیانات اخیر مقام معظم رهبری پایبند باشند باید وعده‌هایی بدهند که بتوانند به آنها عمل کنند.

علی شریعتی،‌ عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با صدای بورس ضمن بیان مطالب بالا گفت: در حال حاضر دغدغه اصلی بسیاری از مردم وضعیت اقتصادی است و دولتمردان باید دقت کنند که برنامه هایشان فارغ از وعده های واهی باشد،‌چرا که نیاز جامعه امروز اعتماد مردم به مسئولان و امید است که این اعتماد در پروسه واکسیناسیون خدشه دار شد.

وی با بیان اینکه بهترین برنامه‌ریزی ها هم نیازمند اجرای صحیح است،‌ افزود: از دیگر دغدغه های مردم این است که افرادی که در صدر دولت نشسته‌اند، بیشتر افرادی هستند که فعالان عرصه انتخاباتی بوده اند و پست های خود را به خاطر اقداماتی که برای به ثمر رسیدن دولت سیزدهم انجام داده اند؛ دارند. اما آنچه مهم است این است که در کنار تعهد، تخصص نیز برای هر کاری نیاز است.

شریعتی در ادامه گفت: با توجه به اینکه هنوز به شرایط پیش از تحریم باز نگشته ایم، در برنامه‌ریزی آقای خاندوزی تامین بودجه از طریق درآمدهای نفتی در هاله ای از ابهام مانده و بیشتر منابع مبتنی بر درآمدهای مالیاتی است، بنا براین بخش خصوصی باید مالیات خود را پرداخت کنند.

او پرداخت مالیات توسط بخش خصوصی را اقدام خوبی دانست و افزود: اما مساله ای که فعالان بخش خصوصی را ناراحت می کند یک سری از مالیات ندادن ها در فعالیت های اقتصادی شبه دولتی و افراد بخصوص است که باعث آزردگی و از بین رفتن اعتماد مردم به بخش خصوصی می شود که نکته مهمی است.

وی ادامه داد: از دیگر محورهایی که باید در برنامه ها دقت بیشتری به آن شود،‌ موضوع صادرات و نقشی است که در پیشرفت کشور دارد. بنا بر این بانک مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد باید تلاشی کنند تا تسهیل گری در بخش های مختلف از جمله معافیت های صادراتی و حمایت از صادر کننده صورت گیرد.


بیشتر بخوانید:


عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران با تاکید بر اینکه در برنامه ریزی وزیر اقتصاد جدید باید به موضوع کسری بودجه رسیدگی شود، افزود: تکلیف هزینه های دولت و مبارزه با تورم نیز باید تعیین شود. گذشته از این باید مشخص شود بودجه محدود دولت رسیدگی به کدام طرح ها را در اولویت و دستور کار جدی و با چه مکانیزمی قرار گرفته که منابع محدود کشور اتلاف نشود.

شریعتی طرح ساخت یک میلیون مسکن در یک سال طرح آرمانی دانست و گفت: وزارت اقتصاد باید به این گونه طرح ها ورود کند و اجازه ندهد طرح هایی که هزینه های چند میلیاردی بی نتیجه برای دولت دارد( مانند مسکن مهر) عملی شود. با توجه به اینکه وزرای قاطبه دولت آقای احمدی نژاد در کابینه جدید حضور دارند امید می رود وعده های پوپولیستی داده نشود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه هایی که باید در حوزه اقتصادی به آن توجه شود، صورت های مالی بانک هاست؛ ناترازی و عدم شفافیت صورت‌های مالی بانک ها و موسسات مالی باید برطرف شود تا مسائل و مشکلاتی که در رابطه با موسسات مالی و اعتباری و ادغام چند بانک در یک بانک بود، صورت نگیرد چرا که تنها پاک کردن صورت مساله است. بنا براین برقراری نظم و انضباط بانکی نیز باید در دستور کار وزیر اقتصاد جدید قرار بگیرد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران در پایان تاکید کرد: وزیر اقتصاد جدید باید کمک کند تا بتوانیم بانک مرکزی مستقلی در کشور داشته باشیم تا بتواند در مباحث مربوط به پول و سرمایه داخل کشور انضباط لازم را فارغ از مسائل دولت ها برقرار کند.

کد خبر 437800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =