کار سخت دولت در مواجهه با چالش‌های روز بازار

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر قرار باشد اتفاق ناگهانی در بازارهای ما رخ بدهد متاثر از عوامل بیرونی بوده و در داخل کشور سعی بر حفظ شرایط موجود، ثابت نگه داشتن نرخ ارز و ایجاد آرامش در بازار خواهد بود.

صدای بورس- مریم منیری، شاید خیلی زود باشد تا بر اساس تاثیر دولت روی بازارها صحبت و برنامه ریزی کرد علت این است که برنامه هایی که کاندیداها در زمان انتخابات اعلام می کنند که بازی های انتخاباتی بوده و قابل اتکا نیست چرا که معمولا دولت ها بیش از 30 درصد از برنامه‌های انتخاباتی خود را انجام نخواهند داد.

علی شریعتی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران، ضمن بیان مطلب بالا افزود:با توجه به اینکه تمام ارکان قوای سه گانه در این دوره ریاست جمهوری بر خلاف دوره های قبل همگرا و هم سو هستند ممکن است کمتر شاهد موج انتقادات باشیم. این همگرایی هم خوب و هم بد است.

وی ادامه داد: از جمله محاسن این موضوع است که ممکن است این همگرایی باعث افزایش همکاری بیشتر و بهتر شود و از معایب آن می توان به این موضوع اشاره کرد که با توجه به اینکه تمام نهادها وابسته به یک جریان فکری است، فضای انتقاد بسته تر شود اما در نهایت موضوعی که مطرح می شود که اعضای کابینه در فضای بازار در کوتاه مدت کم اثر است مگر اینکه مولفه های بیرونی مانند برجام و تحریم تغییر چشمگیری داشته باشند.
شریعتی افزود: گمانه زنی ها به چند لیست محدود می شود که در حال منتشر شدن است، برخی از این لیست‌ها با شعار جوان گرایی ترسناک هستند چرا که این شعار تبدیل به کلید واژه ای می شود تا برخی اسامی مطرح شوند که جوان هستند و سابقه کار آنچنانی ندارند اما به‌رغم سهم خواهی برخی افراد این اتفاق بعید به نظر می رسد چرا که طبق گفته علم الهدی افرادی که پیش از انتخابات در ستادها بوده اند سهم خواهی نداشته باشند که این امربیانگر قدرتی خواهد بود که در انتخاب اعضای کابینه جدید به کار خواهد رفت. امید می رود که تدبیر نهایی صورت گیرد و اعضای کابینه جدید بر اساس توانایی و دانش و تعهد انتخاب شوند.


بیشتر بخوانید:


برجام در هاله ابهام

وی با تاکید بر اینکه موضوع برجام و رفع تحریم ها بسیار مهم است، گفت: توافق در برجام و رفع تحریم ها بیانگر این موضوع بوده که آیا ایران قصد تعامل با دنیا را دارد یا خیر چرا که سرمایه گذاری های خارجی، فروش نفت و آزادسازی ذخایر از جمله مزایای رفع تحریم ها بوده که با ضریب بالا تاثیر بسزایی روی بازار ایران خواهد داشت اما با شرایط فعلی نمی‌توان آینده ای را برایش متصور شد.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران افزود: با توجه به افزایش موج مهاجرت احتمال اینکه شهرهای بزرگ شرایط مناسبی برای سرمایه گذاری نداشته باشند، بیشتر شده چرا که بیشتر توجه ها به سمت فروش املاک رفته است.

بازار سرمایه طفل لطیف است

شریعتی بورس و بازار سرمایه را نسبت به بازارهای دیگر مانند یه کودک لطیف و نحیف تشریح و اذعان داشت: این بازار قصد کار کردن در این فضا را دارد اما بی‌نظمی‌هایی که در دوره های قبل صورت گرفته و شورهای نابجایی که به آن داده شده باعث آسیب به آن شده و می توان گفت احتمال اینکه بازار بورس در کوتاه مدت به شکوفایی برسد و نظم سابق به آن بازگردد بعید به نظر می رسد بنابراین دولت باید تصمیم بگیرد که در مواردی مانند قیمت گذاری دستوری، قیمت های طلایی و رانت هایی که پخش شده چه می خواهد انجام دهد چرا که تمام این ها در بازار سرمایه اثر گذار خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد اتفاق ناگهانی در بازارهای ما رخ بدهد متاثر ازعوامل بیرونی بوده و در داخل کشور سعی بر حفظ شرایط موجود، ثابت نگه داشتن نرخ ارز و ایجاد آرامش در بازار خواهد بود.

کد خبر 436537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =