متهم ریزش بازار را بشناسید/ پیش بینی روند بازار ۹ شهریور ۱۴۰۰

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: احتمال رشد شاخص در روزه های بیشتر از احتمال نزول آن است، چرا که قیمت ها در محدوده ارزندگی قرار گرفته و نشانه ای از حباب وجود ندارد.

صدای بورس- مریم منیری، بازار سرمایه پس از گذراندن دوران صعودی خود، دو روز است که روند نزولی را در پیش گرفته و نگرانی هایی را برای فعالان این بازار به وجود آورده که این ریزش ها موقتی و بر اثر اصلاح نرخ ارز بوده یا قرار است مانند سال گذشته با افت شدید بازار مواجه شویم.

احسان خاتونی، کارشناس بازار سرمایه در همین خصوص به صدای بورس گفت: بازار سرمایه امروز اصلاح قیمتی خیلی سنگینی را تجربه کرد که در دو ماه اخیر کمتر سابقه داشته و موجب خروج سرمایه سنگینی در بازار شد که به تبع آن بازار با شیب تندی سقوط کرد.

وی ادامه داد: این یکی از سنگین ترین سقوط های بازار سرمایه چه از لحاظ درصدی و چه از لحاظ حجمی در دو ماه اخیر بود.

خاتونی با بیان اینکه عده ای با واکاوی بازار، این سقوط را به بازگشایی نماد شبندر ربط می دهند، افزود: البته نمی توان گفت بی تاثیر بوده اما به نظر می رسد که اتفاقاتی که در کاهش نرخ ارز رخ داده اولین و مهمترین عامل ریزش امروز و دیروز بازار بوده است.

او با اعتقاد بر اینکه ریزش بازار در حال حاضر ادامه دار نیست، افزود: بازار می تواند بین یک میلیون و ۴۵۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار در نوسان باشد و نگرانی خاصی وجود ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اعلام کرد: بازار می تواند تا سقف یک میلیون و ۵۰۰ هزار روند اصلاحی خود را پیش بگیرد که اگر این اتفاق رخ دهد، نگرانی وجود ندارد و ریزشی که به بهانه اصلاح نرخ ارز رخ داده پولبکی به نقاط شکسته شده است و تا زمانی که نقاط به پایین شکسته نشده باشد خطری بازار را تهدید نمی کند.

وی در ادامه گفت: مشابه این اتفاق در مهر ماه سال ۹۷ هم رخ داد اما بعد از آن بازار توانست مجددا رشد صعودی خود را از سر بگیرد.

خاتونی ادامه داد: بنابراین احتمال رشد شاخص در روزهای آینده بیشتر از احتمال نزول آن است، چرا که قیمت ها در محدوده ارزندگی قرار گرفته و نشانه ای از حباب نخواهیم داشت.


بیشتر بخوانید:قیمت گذاری دستوری،‌ عامل ریزش بازار


جهش تولید مسکن، نگرانی جدید فعالان بازار سرمایه

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اما اتفاق مهمی که افتاده و عده ای از سرمایه گذاران را ترسانده این است که قانونی به اسم جهش تولید مسکن در شورای نگهبان تصویب شده که یکی از طرح های مجلس است که طبق این قانون قرار است سالانه یک میلیون مسکن در کشور تولید شود.

وی افزود: این طرح جزئیات زیادی دارد اما یکی از مهمترین مولفه‌های آن این است که به موجب این طرح تمام بانک ها موظف هستند ۲۰ درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند.

خاتونی ادامه داد: این مساله نگرانی هایی را در بین فعالان بازار سرمایه به وجود آورده چرا که بانک ها همواره از اعمال تسهیلات تسهیلی رنج می‌برده اند و اجرای چنین دستوراتی به نفع سهامداران نیست.

وی گفت: از طرف دیگر قیمت گذاری دستوری بار دیگر مطرح شده، به این صورت که ممکن است برای تامین سیمان، میلگرد، فولاد و دیگر اقلام دولت از شرکت ها بخواهد مصالح را قیمت پایین تری به طرح جدید جهش تولید مسکن بدهند.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: امروز معاونت اقتصادی ایمیدرو به مساله ای اشاره کرده و گفتند با توجه به قطعی های گسترده برق که منجر به محدودیت تولید سیمان و میلگرد شده، این امکان وجود دارد که قیمت های سیمان و میلگرد بار دیگر در بازار آزاد تحریک شده و رشد کند و وزارت صمت به سویی رود تا بار دیگر محدودیت های صادراتی برای این اقلام اعمال کند تا بتواند قیمت ها را کنترل کند.

کد خبر 437760

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سهامدار بورس IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    مسئولین بی عرضه مسبب ریزش هستند فقط حرف درمانی ، ارثی که از حسن کلید با دولت تزویر و ریا به جا مانده ، جناب خاندوزی اول کار نمره منفی از 50 میلیون سهامدار بورس گرفتی
  • IR ۰۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    تولید ورشد مسکن لازمه هر رشد جمعیتی هست اما چرا دیر شروع کردن کشورما ازاین به بعد همه مشکلاتش معطوف خواهد شد به نبود جمعیت واگه حاکمیت شروع به ساخت مسکن کرده برای تشویق مردم به زاد وولد هست نه اینکه دل برای مردم به سوزونه .. همش به فکر این هست که یه روزی به این جمعیت نیازمند هست وباید براش کاری کرد
  • حسین IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    تمام این حرفها بهانه ای بیش نیست کاری به این مردم ناآگاه از سهامداری کردید که بااولین نسیم سونامی شدیدی بوجود میادکه بازار سهامو نابود میکنه اقتصاد بیمار ما نتیجه اش بیماری روحی روانی سهام دار
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    0 0
    متاسفانه واریز قبلی هم کارشناسان مدام ازاین اظهار نظرها میدادن وهر روز بنحوی تکرار مکررات بود تا ورشگستگی جماعتی که بدون همین آقایان وارد بور شده بودن یکی از دلایل ریزش این دوروز جابجایی مدیران است که میتواند آسیب جدی وارد کنن توجه بناشران مفسد و اخبار جعلی دلیل دیگری براین نگرانی خواهد بود که اگر چاره جویی نشود امکان تخریب بیشتری خواهد داشت