قیمت گذاری دستوری،‌ عامل ریزش بازار

یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: سابقه ریزش های یک سال اخیر به ما نشان داد که دخالت های بی جای دولت، دستکاری‌ها و اقدامات غیراصولی و غیرکارشناسانه باعث ریزش بازار سرمایه و متضرر شدن سهامداران خواهد شد.

صدای بورس- مریم منیری، بازار سرمایه امروز برای دومین روز متوالی رنگ قرمز به خود گرفت و باعث شد تا برخی گمان کنند ممکن است مانند مرداد ماه سال گذشته ریزش‌ها از سر گرفته شده باشد البته بعضی گمانه‌زنی‌ها بر این اساس است که قیمت‌گذاری دستوری،‌ تلاش برای کنترل بازار و هراس سهامداران از عوامل تاثیرگذار بر منفی شدن شاخص است.

احسان ناصر، کارشناس بازار سرمایه در همین خصوص گفت: باید قبول کرد بازار بعد از مدت‌ها از ترس و وحشتی که در یک سال اخیر به آن دچار شده بود، رها نشده و هر آن ممکن است هر آیتم و محرکی باعث ضربه زدن به بازار سرمایه بشود.

وی افزود: سابقه ریزش‌های یک سال اخیر به ما نشان داد که دخالت‌های بیجای دولت، دستکاری‌ها و اقدامات غیراصولی و غیرکارشناسانه باعث ریزش شدید بازار سرمایه و متضرر شدن سهامداران خواهد شد.


بیشتر بخوانید:


ناصر با اعلام اینکه تعیین قیمت گذاری دستوری باعث وارد شدن شوک به بازار خواهد شد، افزود: خاطره بد افت بازار سرمایه در سال گذشته هنوز از خاطر بازار و سهامداران پاک نشده که امری طبیعی است اما این دخالت‌ها باعث می‌شود تا رفتارهای جمعی به بازار آسیب وارد کند.

وی ادامه داد: از طرفی ممکن است کمی خوش‌بینی به ریزش دلار باعث شود تا برخی در بازار سرمایه سود خود را حفظ کنند و برخی دیگر نیز علل تکنیکال را می‌شمارند که بازار تا اینجا به سطح مشخصی از مقاومت رسیده و احتمالا چند روزی در همین وضعیت به سر برده و پس از چند روز و با افزایش قیمت دلار و تورم موجود در کشور، فارغ از سود ده بودن یا نبودن سهم‌ها بازار سرمایه مجددا صعودی شود.

این کارشناس بازار سرمایه در پایان با تاکید بر اینکه رشد بازار سرمایه الزاما فقط به واسطه رشد تورم و افزایش قیمت دلار نخواهد بود، افزود: این دو عامل می‌توانند صرفا عامل محرکی برای رشد دسته جمعی سهام فارغ از بحث و بررسی‌های بنیادین هر سهم باشند. درهرحال باید به نظاره نشست و صبر کرد تا وزن هرکدام از علل ذکر شده در تغییر ناگهانی رویکرد بازار مشخص گردد که می‌توان آن را از طول دوره اصلاح متوجه شد.

کد خبر 437679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • دکتر محمد رضا کیوان فر IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    باسلام وعرص ادب چون عوامل بازگشت دلار خارح ا ز ایران هستند ومشکلات سیاسی حل نشده اند عملا دلاری وارد بازار نخواهد شد وقیمت گذاری دستوری عمرس حد اکثر 72ساعت است دستور داخلی تاثیر بر مؤشره های خارجی منع ورود دلار ندارد و صد البته ندارد وحرفی از روی‌علاقه مندی جدی به حل مشکلات کشور هست اما بی اساس وبی تاثیر هست ومصرف داخلی صرف دارد وباعث عدم اعتماد زود هنگام مردم وکشور به دولت نوپاست فقط