در آستانه تحلیف رفتارهای هیجانی زیاد شده

فعالان بازار سرمایه با دل نگرانی و پیش بینی برنامه های اقتصادی دولت جدید در حال اتخاذ بهترین استراتژی تشخیصی به زعم خود هستند.

صدای بورس- مریم منیری، باتوجه به این موقعیت مخاطره آمیز و نزدیک شدن به مراسم تحلیف، شاهد رفتارهای هیجانی بصورت گروهی و نوسانات با دامنه زیاد سهام در این بازه زمانی خواهیم بود.

احسان ناصر، کارشناس بازار سرمایه در خصوص اینکه در آستانه تحلیف و روی کار آمدن دولت سیزدهم، نگرانی ها بابت رفتار بازار سرمایه بیشتر شده است، گفت: درست است نگرانی‌ها افزایش یافته، اما در دولت جدید فعلا امکان پیش بینی روند بازار سرمایه کمی غیرمنطقی است، باید منتظر ماند و استراتژی های سیاسی و اقتصادی و نفرات راهبردی دولت معین شده تا بتوان درخصوص آثار اقتصادی آن بر بازارهای مالی صبحت کرد. ضمن آنکه باتوجه به ادامه دار بودن تنش های احتمالی با غرب و عدم امکان سازش همه جانبه در دولت جدید با طرف آمریکایی و اروپایی از یک طرف و از طرف دیگر میراث بجای مانده از دولت قبلی در کسری بودجه وحشتناک، قاعدتا اقتصاد ایران با تورمی ادامه دار و دلاری بالای ۲۰ هزارتومن به راه خود ادامه خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه در تکرارپذیر بودن روند سودسازی شرکت‌های بورسی بعید است اختلالی به‌وجود آید، افزود: با این حال درصورت اتخاذ سیاست‌های اقتصادی همچون افزایش نرخ سود سپرده های بانکی، وضع عوارض صادراتی، قیمت‌گذاری دستوری و در یک کلام، دست بردن در جیب شرکت ها بمنظور تأمین هزینه های گزاف و ظالمانه دولت و یا اتخاذ روش های پوپولیستی بمنظور بهبود وضعیت معیشت از روش های غیرمنطقی امکان آسیب رساندن به بازار سرمایه، وجود دارد.

ناصر معتقد است تیم اقتصادی دولت جدید اگر قادر به تشخیص و ریشه یابی صحیح مشکلات اقتصادی باشد، توفیق خواهد یافت درغیر این‌صورت، استراتژی های کابینه سیزدهم نیز محکوم به شکست خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


این کارشناس بازار سرمایه در ادامه تاکید کرد: در این بین توجه به ریشه‌های تورم افسار گسیخته و کاهش ارزش پولی، نوسانات عجیب و تقریبا کم نظیر در بازارهای مختلف، قابل پیش بینی نبودن اقتصاد کشور،قیمت‌گذاری دستوری، رانت‌های بیشمار و بی حساب نهاده‌ها که اثر چندجانبه بر اقتصاد و سبد مصرف کننده نهایی دارد، جذب سرمایه گذاری خارجی که ریشه در تصمیم گیری‌های مهم سیاسی در کشور دارد از اهم موضوعات اقتصادی روز است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر فقط یک راه با کمترین هزینه برای کنترل ابرتورم در دولت جدید وجود داشته باشد، کنترل هزینه های وحشتناک دولت در چند مرحله و کوچک سازی دولت است چرا که در غیر این‌صورت راه‌های بسیاری همچون، هدایت نقدینگی به بازارهای مولد، حذف یارانه های دولتی به موازات آزادسازی قیمت‌گذاری، جذب سرمایه گذاری خارجی و بهبود وضعیت سرمایه گذاری در تولید و....وجود دارد اما مهمتر از همه عزم، تعهد و تخصص کارگزاران در کنار یکدیگر است. بنابراین همانطور که در ابتدا نیز گفته شد باید بیشتر منتظر اعلام سیاست های دولت در زمینه های مختلف و تعیین نفرات کلیدی و نظاره عملکرد ایشان ماند.

کد خبر 436440

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =