آینده سرکوب قیمتی و قیمت گذاری دستوری در دولت رئیسی/ بازار سرمایه تنها گزینه سرمایه گذاری در آینده

دولت در صنایع سیمان و فولاد یک سری محدودیت‌ها می‌گذارد که یکی از پیامدهای این محدودیت‌ها این است که رشد شارپ سود شرکت‌ها (حاصل  از افزایش قیمت ارز و تورم ) با ابزارهای دولت کنترل می‌شود.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ سرکوب قیمتی، قیمت گذاری دستوری از جمله روش های اشتباه و در دسترسی است که برای مدیریت بحران ها در دولت های تک محصولی وابسته استفاده می شود. بسیاری از کشور ها از شکست های پی در پی این روش در کشورهایی همچون اتحاد جماهیر شوروی سابق و کره شمالی درس گرفتند و به سمت اقتصاد آزاد حرکت کردند، به طور قطع حرکت به سوی اقتصاد آزاد هزینه ها و ریسک های بسیاری دارد، شعار رئیسی و کابینه او فاصله گرفتن از قیمت گذاری دستوری است اما آیا شهامت پذیرش ریسک ها و هزینه ها در این دولت وجود دارد؟

مجتبی معتمد نیا، کارشناس بازار در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: تمام کابینه دولت رئیسی در تمام برنامه های خود موضوع دخالت دولت در اقتصاد را نفی کرده اند و فاصله گرفتن از قیمت گذاری دستوری را از جمله مهمترین اهداف خود بر شمرده اند، در شرایط افزایش قیمت دلار و تورم، علاوه بر دهک های پایین جامعه بر بخش متوسط نیز فشار وارد می شود و جامعه توقع مدیریت بازار مصرفی را دارد.

سیاست دولت باری حفظ معیشت مردم چیست؟

وی افزود: باید بینیم در شرایطی که تورم، نقدنیگی مازاد، رشد قیمت دلار شرایط کنونی اقتصاد ایران است، سیاست های دولت برای مدیریت اقتصاد معیشتی و صنایع چیست؟ علی رغم اینکه دولت جدید بیان کرده سیاست سرکوب قیمتی نخواهند داشت و در اقتصاد دخالت نخواهد داشت، آیا برای حفظ معیشت مردم دست به سرکوب قیمتی خواهد زد یا خیر؟

وضعیت صنایع بورسی در دولت جدید

وی در ارتباط با دخالت دولت در صنایع نیز گفت: دخالت دولت در صنایع به اشکال گوناگون انجام می شود. دولت در صنایع سیمان و فولاد یک سری محدودیت‌ها می‌گذارد که یکی از پیامدهای این محدودیت‌ها این است که رشد شارپ سود شرکت‌ها (حاصل از افزایش قیمت ارز و تورم ) با ابزارهای دولت کنترل می‌شود.


بیشتر بخوانید


پیش بینی سرکوب قیمتی

این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: تجربه بررسی کشور داری روسای جمهور پیشین ثابت کرده، دولت ها در دوره اول ضمام داری سعی می کنند سرکوب قیمتی داشته باشند که این موضوع اتفاق خوشایندی نخواهد بود و باعث می شود، مشکلاتی همچون کسری بودجه دولت، تورم، صنایع ورشکسته، رانت ادامه دار باشد.

آینده بازار سرمایه به کدام سو می رود؟

وی در ارتباط با آینده بازار سرمایه نیز گفت: با توجه به شرایط کنونی اقتصاد ایران پیش بینی ها حکایت از این دارد که بازار موازی کاملا تضعیف می شوند و به دلایل مختلف نقدینگی جز حضور در بازار سرمایه و اوراق بدهی راهی نخواهد داشت.

کد خبر 437723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مردم معترض IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    لطفا وضعیت حاد بورس هم پیگیری نمایید: قرار بود با دولت جدید از بازار بورس حمایت شود اما گویا همان بنداز بندازهای دولت سابق دوباره تکرار شد. قرار بود از سهام های عمومی و معتبر که مردم عادی آنها را خریده اند حمایت شود مثل دارا یکم پالایش برکت شستا و عرضه های اولیه اما باز همه اینها را بشدت منفی کردند.پس کجاست مسئولان دولت جدید بیایند پاسخگو باشند. بازار دستوری منفی میکنید مگه جنگ شده همه سهم های بورس را از 7 شهریور هر روز با هم بی حساب منفی 5 و منفی 10 میکنید. مجلس و دولت جدید کجایند ؟ پس کجاست اون وعده های وزیران جدید اقتصادی؟حمایت از بورس این بود؟ حمایت از سهامدار خرد این بود؟ وزیر جدید اقتصاد و رئیس سازمان بورس و مجلس انقلابی چرا پاسخگو مردم نیستن؟ لطفا یک نگاهی به بازار بورس داشته باشید تا بفهمید همه وعده های حمایت از بورس فقط تبلیغات بود. همان روش دولت سابق دوباره در دولت جدید شروع شده و کسری بودجه را از جیب سهامداران عادی تامین میکنند. همان 200 شرکت حقوقی شروع به فروش سهام خود به مردم و منفی کردن کل بازار شدن. حداقل اجازه بدید سهامداران عدالت فروش بزنند مردم مشکل مالی دارند.نه این
  • رضا IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    0 0
    احسنت