کدام صنایع اول وارد سامانه بومی می شوند!؟/ عرضه اولیه ترکیبی هم پشتیبانی می شود!؟

روح ا... دهقان گفت: تا پایان سال جاری بخشی از معاملات به سامانه معاملات بومی منتقل خواهند شد.

صدای بورس- مریم منیری،حدود سه سالی می‌شود که یک تیم فنی روی سامانه بومی در حال کار کردن هستند؛ همچنین در این راستا به منظور بهبود و تسریع روند عملیات تاسیس سامانه شرکت مشترکی با دانشگاه تهران راه‌اندازی شده است.

روح الله دهقان، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران ضمن بیان مطالب بالا گفت: سامانه معاملات بومی با هدف دستیابی به فناوری سامانه های معاملاتی و دسترسی به تکنولوژی بروز در شرکتی با سهامداری دانشگاه تهران و شرکت مدیریت فناوری بورس تولید شده است.

وی افزود: این سامانه معاملاتی در دو سال گذشته مراحل تولید خود را به انجام رسانده است و در حال حاضر آماده ورود به فرایند نصب، راه اندازی و بهره برداری است. این سامانه بصورت کامل در داخل کشور و توسط متخصصان داخلی تولید شده است و هیچ وابستگی به خارج از کشور ندارد.

دهقان در پاسخ به اینکه سامانه بومی چه زمانی آماده بهره برداری می شود، گفت: برنامه ریزی انجام شده بصورتی است که تا پایان سال جاری بخشی از معاملات به سامانه بومی منتقل شود. البته برای رسیدن به این هدف نیاز به همراهی سازمان بورس و یکی از بورس‌ها کشور داریم.


بیشتر بخوانید:آقای وزیر برای ورود بیمه به بورس اقدام کند


مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران با تاکید بر اینکه بورس ها تصمیم گیر در حوزه سامانه معاملاتی اوراق بهادار پذیرفته شده هستند، افزود: برای تغییر در سامانه معاملات نیاز به تصمیم گیری بورس ها وجود دارد. علاوه بر این بدلیل تولید سامانه معاملات در یک شرکت مستقل، بهره برداری از این سامانه نیازمند عقد قرارداد بین بورس ها و این شرکت است. همانگونه که ذکر شد امیدواریم در صورت همراهی بورس ها و سازمان بورس بتوانیم تا پایان سال جاری بخشی از معاملات را به سامانه جدید منتقل کنیم.

برای عرضه اولیه ترکیبی آماده اید!؟

وی ادامه داد: سامانه برگزاری عرضه اولیه برای روش ثبت سفارش یک سامانه مستقل از سامانه معاملات اصلی است، بنابراین تغییر در روش برگزاری عرضه های اولیه تأثیری در سامانه معاملات اصلی و در نتیجه سامانه معاملات بومی ندارد.

دهقان در خصوص اینکه کدام صنایع زودتر وارد این سامانه خواهند شد، گفت: با توجه به موارد پیش بینی شده پیشنهاد شرکت مدیریت فناوری بورس این است که در ابتدای کار اوراق بدهی به این سامانه وارد شوند و معاملات این اوراق در سامانه معاملات بومی انجام شود. گرچه این موضوع بستگی به نظر بورس ها دارد و ممکن است بنا به نظر بورس بهره بردار از سامانه تغییراتی داشته باشد.

کد خبر 437165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 5 =