برنامه های بورسی خاندوزی، اثر منفی بر بازار دارد؟/ مثبت و منفی برنامه های بورسی وزیر پیشنهادی اقتصاد

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: در برنامه های خاندوزی رویکرد خاصی برای کاهش کسری بودجه دولت، کاهش هزینه های فزاینده دولت و کاهش دخالت های دولت در اقتصاد ارائه نشده است.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در قالب ۱۰ سرفصل «برنامه های اولویت دار در وزارت امور اقتصادی و دارایی» را منتشر کرد. تسهیل ورود شرکت‌ها به بازار سهام، تسهیل مجوزدهی در ارائه خدمات مرتبط با بازار سرمایه، افزایش نقش بازار در تامین مالی تولید و تامین مالی بخش تولیدی در بازار سرمایه از جمله مهمترین برنامه های احسان خاندوزی است.

حبیب فرجی، تحلیلگر بازار سرمایه در ارتباط با برنامه های اقتصادی احسان خاندوزی در گفت و گو با صدای بورس اظهار کرد: برنامه های ارائه شده نشان می دهد که او ابعاد مختلف وزارتخانه را می شناسد و از بخش هایی که می تواند دخالت داشته باشد آگاه است.

وی با بیان اینکه اما برنامه های خاندوزی مبهم و کلی است، گفت: راهکارهای دقیق عملیاتی در این برنامه ارائه نشده است و ارتباط آن با برنامه های بالادستی همچون توسعه و بودجه کل کشور مشخص نیست و معلوم نشده که این برنامه ها در کجای ساختار برنامه های بالادستی قرار گرفته است.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: از طرف دیگر، راهکاری هم برای چالش هایی همچون کسری بودجه هنگفت دولت در کوتاه مدت، تحریم های اقتصادی، قفل بودن روابط اقتصادی بین المللی کشور و بنگاه های اقتصادی ارائه نشده در حالی که نمی توان با چشم پوشی از آن در وزارت اقتصاد موفق بود.

مالیات بر عایدی سهام تاثیر منفی بر معاملات بورسی دارد

وی در ادامه گفت: برنامه ها نیاز به هماهنگی با ارکان دولت و سایر وزارت خانه ها دارد تا عملکرد خوبی داشته باشد.

این تحلیل گر بورس در تبیین برنامه های بورسی احسان خاندوزی بیان کرد: موضوع مالیات در بورس از جمله مهمترین سر فصل های مطرح شده است، پیگیری اجرایی شدن این مالیات ها همچون مالیات بر عایدی سهام یا کپتال گین اثر منفی بر معاملات بورسی دارد. همچنین در نظر گرفتن مالیات بر سود تقسیمی شرکت های بورسی و کاهش مالیات های شرکت ها که جزئی از این برنامه هاست، پیچیدگی خاصی دارد چرا که سودهای تقسیمی بسیاری از شرکت ها مستقیم به تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی می رود و این شرکت ها به این سودهای تقسیمی وابستگی زیادی دارند؛ اگر قرار باشد که بر سودهای تقسیمی مالیات در نظر گرفته شود باید شفاف و با جزئیات بیان شود.


بیشتر بخوانید


فرجی تاکید کرد: موضوع کاهش دخالت در قیمت گذاری های دستوری و تسهیل در صدور مجوزها به طور مستقیم در نهادهای مالی بورسی در صنایع موجب افزایش رقابت و بهره وری می شود و روی سهام نیز اثر گذار است.

چرا رویکرد خاصی برای کسری بودجه اعلام نشده است؟

وی در ادامه گفت: در ارتباط با کنترل تورم، بحث هزینه های دولت اهمیت ویژه ای دارد همچنین رویکرد خاصی برای کاهش کسری بودجه دولت، کاهش هزینه های فزاینده دولت و کاهش دخالت های دولت در اقتصاد ارائه نشده است.

این تحلیل گر بازار سرمایه گفت: بخش مهمی از تورم ناشی از کسری بودجه دولت است که خود نشأت گرفته از تحریم ها است، خاندوزی در برنامه های خود هیچ توضیح و یا برنامه ای در مورد رفع تحریم‌ها بیان نکرده است.

برای تنظیم روابط بین الملل اقتصادی هم برنامه ای ارائه نشده

وی با بیان اینکه این گزینه وزارت اقتصاد هیچ راهکاری در مورد روابط بین الملل اقتصادی ایران ارائه نکرده است، گفت: اینکه چگونه می خواهند روابط بین الملل اقتصادی ایران را تنظیم کنند؟ ارز با چه ساز و کاری به اقتصاد ایران باز خواهد گشت؟ چگونه صنایع و شرکت های ایرانی با بقیه کشور ها در ارتباط باشند و بتوانند ارزآوری کنند؟ اینها از جمله مهمترین موضوعاتی است که در برنامه های خاندوزی مغفول مانده است و بدون حل آنها نمی توان امیدوار به حل مشکل تورم بود.

فرجی گفت: اگر راهکاری برای حل مشکل تورم ارائه نشود، همین روند تورمی سال آینده نیز وجود خواهد داشت چون بدون آنها ایجاد رشد اقتصادی و کاهش بیکاری و بهبود اقتصادی ناممکن است.

فایل کامل برنامه‌های احسان خاندوزی را در اینجا ببینید.

کد خبر 437126

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    0 0
    دقیقا الان ریس بورس اقای دکتر دهقان همین کارها را سروع کردند ایشثن برنامه جدیدی ارائه ندادند
  • IR ۱۵:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 1
    سلام مجوزها که و انحصارشکنی را اقای دکتر دهقان انحام دادند بعد همین مجلسی ها امدند گفتند رانت دارید الان نوبت خودشون که رسید هیچ رانتی نیست. اینها همه در حال انجامه جدید نیست
  • تقی US ۰۶:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    وزیر اقتصاد کل درآمد کشور رو روی اخذ مالیات از هر طریق ممکن می‌داند برای اخذ مالیات باید رونق اقتصادی و توسعه و اشتغال دائم و رشد ملی و کنترل ارزش پول ملی وووو ایجاد کرد
  • مریم IR ۰۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    شما بهتر نیست ساکت باشید مگر نه اینکه دولت روحانی با تامین کسری بودجه از بازار سرمایه اقتصاد نگرانی و تورم رابیشتر و قدرت خرید مردم رو هم نابود کرد یعنی از این بدتر هم مگه داریم پس ساکت بمان وتو به فکر دولت نباش
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    همه میدانند که اگر با آمریکا کنار نیایند امکان بهبودی حاصل نمیشود وفقط شعار میدهند وهر روز بر گرانی و فساد می‌افزاید متاسفانه تعلل ریسی هم مزید بر علت شده ومفسدین غرا تر شده اند چرا از شعار دادن دست نمی کشید تا چه زمانی میخواهید مردم را اینقدر ذلیل کنید اعتقادات از بین رفت
  • متین IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۶
    0 0
    این آقا زرنگ هست بفرمائید اگر بورس رونق نداشته باشه به فرض اینکه سیاست دولت کسب در آمد باشه اصلا کسی رقبت میکنه طرف بورس بیاد سهام شرکت ها باید هر سال رشد داشته باشه نه هر ۶ماه افزایش س بدند برگ چاپ کنند در آمد خواستین باید سود همه لحاظ بشه هم شرکت ها هم سهامدار خرد و هم دولت توان ندارید تخته کنید این آخرین منبع در آمد دولت رو تا خیال همه راحت بشه در ضمن اون نماد های کوچک هم حباب نیستند ۸۰در صد اصلاح داشتند اگر نماد های کوچک رشد نداشته باشند شاخص حباب خواهد داشت و هیچ سهامداری شستا رو ۴۰۰۰ت خرید نمیزنه که ۹۰۰ت بفروشه
  • علی بابا بخشی IR ۰۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۸
    0 0
    بااین طرحها نمیشه کاری کرد فقط باید دل به دریا زد یک اعتباردوساله ازصندوق توسعه ملی با همایت رهبری قرض بگیرند تمام رودخانه هارا ازلب ساحل دریا تا قله کوه ها نیروگاه تولید برق تاسیس وتمام زمینهای بلا استفاده راگندم وجو دیگر غلات مورد نیاز کشور خودمان وکشورهای همجوارودام پروری که واقعا از نظر بازاریابی جهانی مهمترین پروژها به حساب میاد می تونه مشکل اقتصادی رو البته باکمک نیروهای مسلح که همه جوره دارای امکانات لازم هست می تواند کارساز باشد