آینده بازارهای مالی را اینجا ببینید

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان اقتصادی روند بازار ارز شکل دهنده مسیر تمام بازارهای مالی و دارایی همچون، طلا، مسکن خودرو در روزهای آتی خواهد بود.

صدای بورس - میلاد عبداللهی؛ بازارهای مالی و دارایی در حال حاضر دچار نوعی بالاتکلیفی هستند. به عبارت دقیق‌تر باید هرچه سریع‌تر تکلیف ارز مشخص شود تا نابسامانی در بازارهای مذکور کاهش یابد.

آلبرت بغزیان، کارشناس اقتصادی و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار صدای بورس، در خصوص آخرین وضعیت بازارهای مالی و دارایی و عوامل تاثیرگذار بر آنها اظهار داشت: به اعتقاد من تا زمانی که دولت تکلیف نرخ ارز را مشخص نکند و این مهم از بلاتکلیفی بیرون نیاید، مابقی بازارها هم متزلزل خواهند بود. به عبارت دقیق‌تر ستون بازارها در حال حاضر ارز است. بنابراین اگر مدیریت درستی و نظارت دقیقی در این قسمت شکل نگیرد، کماکان این نابسامانی بر بازاری همچون طلا اثرگذار است.

او ادامه داد: در همین حال زمانی که به بازار مسکن نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که نوسانات ارزی قیمت تمام شده مواد اولیه را افزایش می‌دهد و این می‌تواند نرخ‌ها در بازار مسکن را هم دستخوش تغییرات کند. به عبارتی قیمت‌ها بالاتر می‌رود و تمایلی به افت ندارد. چراکه تکلیف بازار مشخص نیست و اختیار از دست بانک مرکزی خارج شده است.


بیشتر بخوانید:

بازار بعد از تعطیلات چگونه است؟


او در ادامه با بیان اینکه در هیچ کشوری تا این اندازه نرخ‌های متغیر نداریم، افزود: دلاری کردن اقتصاد کشور، یعنی با نوسانات دلار برخی سودهای زیادی ببرند و قیمت تمام شده بازار مسکن بسیار بالاست. این در حالی است که عده‌ای اذعان می‌کنند قیمت زمین بالاست، اما در اصل سودها بسیار هنگفت هستند. به عبارت دقیق‌تر اگر در بازار مسکن قیمت بالا می‌رود نه به خاطر افزایش تقاضا که برای گران شدن هزینه‌هاست.

این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: تکلیف بازار خودرو هم مشخص است، ممنوعیت‌ها و قوانین مختلف که منجر می‌شود تا افراد با همین خودروهای موجود بسازند، خودرو هم بازاری است که تا حد زیادی تابع نرخ ارز و واردات است.

وی متذکر شد: به رغم بازی ناجوانمردانه، بازار سرمایه چشم‌انداز روشنی در روزهای آتی خواهد داشت. این در حالی است که ما مقصر ریزش بازار را تازه واردها دانستیم اما اینگونه نبود. به هرجهت بازارسهام می‌تواند روزهای خوبی را پیش روی خود ببیند.

کد خبر 437125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =