خاندورزی، برنامه‌های‌بورسی‌اش را منتشر کرد

برنامه های بورسی وزیر اقتصاد امروز منتشر شد.

به گزارش صدای بورس،‌ ابراهیم رئیسی ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ رسما سکان مدیریت ایران را بر عهده گرفت. احسان خاندوزی وزیر پیشنهادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در قالب ۱۰ سرفصل برنامه های اقتصادی خود را با نام « برنامه های اولویت دار در وزارت امور اقتصادی و دارایی» در ۱۹ صفحه منتشر کرد.

در این برنامه بازار سرمایه به طور مشخص مورد توجه قرار گرفته است. خاندوزی در این برنامه اعلام کرده است:

بازار سرمایه یکی از بازارهای است که می‌تواند منابع مالی دارندگان مازاد منابع مالی را به متقاضیان منابع دولت و بخش غیردولتی (بنگاه ها )منتقل کند. با بررسی و مقایسه میزان تامین مالی بخش بازار سرمایه با شبکه بانکی این نتیجه حاصل می شود که سهم بازار سرمایه از تامین مالی اقتصاد سهم ناچیزی است.

علاوه بر این در بازار اوراق مالی اسلامی نیز حجم بسیار زیادی از جذب منابع مالی توسط دولت و شرکت‌های دولتی و نهادهای شبه دولتی مانند شهرداری‌ها صورت می‌پذیرد که نشان دهنده حجم اندک تامین مالی بخش غیردولتی و وقوع پدیده برون رانی در بازار سرمایه است.


به طور خلاصه تامین مالی بخش تولیدی در بازار سرمایه با چالش های مختلفی مواجه است . در حوزه بازار سهام نیز چالش‌های زیادی وجود دارد که عمق کمی بازار سهام و حبابی شدن قیمت برخی سهم های کوچک در بازار، عرضه عمومی اولیه کم شرکت‌های بزرگ( عدم پاسخ به نیازهای سرمایه‌گذاری افراد و رفع نیازهای مالی بنگاه‌ها)، عدم تعیین تکلیف سهام شرکت های بازار پایه فرابورس و عدم تناسب زمانی در عرضه عمومی اولیه شرکت‌ها از مهمترین آنهاست.

در خصوص بازار اوراق مالی اسلامی ( صکوک)‌ نیز تعیین دستوری نرخ اوراق و عدم تناسب میان نرخ اوراق دولتی و غیردولتی، سهم پایین بنگاه های غیردولتی در بازار اوراق، عدم شفافیت هزینه های تامین مالی در بازار سرمایه و توزیع منابع انتشار اوراق و عدم افشای رتبه اعتباری بانی اوراق (عدم بهره‌گیری از موسسات رتبه‌بندی اعتباری اوراق) از مهمترین چالش‌های این حوزه است.

در حوزه دیگر در اقتصاد ایران موجب غفلت قرار می‌گیرد و کمتر به آن توجه می‌شود، صنعت بیمه و نقش آن در نظام اقتصادی کشور است در صنعت بیمه کشور چالش‌هایی وجود دارد که پایین بودن ضریب نفوذ بیمه، عدم توسعه محصولات بیمه‌ای و وجود چالش‌های ساختاری در حوزه بیمه مرکزی به عنوان نهاد ناظر از مهمترین آنهاست.
فعالیت بیمه گری بیمه مرکزی از جمله مسائلی است که بخش خصوصی همراه به آن نقد داشته است. در واقع پرداختن به فعالیت بیمه‌گری، نهاد ناظر را از پرداخت فعالیت اصلی خود باز می دارد.

از طرف دیگر، ارتفاع مکانیزم نظارت مالی بیمه مرکزی، ماهیت پشتیبانی اتکایی اجباری بیمه مرکزی از شرکت های بیمه (در مواقع بحرانی) را از حیث موضوع خارج می‌کند.

راهبرد های اصلاحی در این زمینه عبارتند از:

۱- افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی تولید با توسعه بازار بدهی

۲- متنوع‌سازی ابزارها و محصولات مالی در بازار سرمایه

۳- حذف تنظیم‌گری های غیر ضروری و مضر

۴- تسهیل ورود شرکت‌های بازار سهام

۵- کاهش هزینه انتشار اوراق تحصیل مقررات مربوطه

۶- لغو انحصارات و تسهیل مجوز دهی در ارائه خدمات مرتبط با بازار سرمایه مانند سبدگردانی بازارگردانی و کارگزار

۷-اصلاح نظام حکمرانی شرکت منظور مدیریت تعارض منافع میان سهامداران عمده و خرد و ارائه مشوق برای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم مردم در بازار سرمایه

۸- تفکیک نقش نظارتی و اجرایی بیمه مرکزی، بازنگری در مدل نظارتی بیمه مرکزی، تقویت ساختار های بیمه اتکایی داخلی، توسعه انواع مجوز ها و محصولات بیمه‌ای، تسهیل ورود استارتاپ ها و فناوران مالی در حوزه بیمه و بهره‌گیری از دانش نوین بیمه‌گری با پیگیری تصویب قوانین و مقررات لازم

فایل کامل برنامه‌های احسان خاندوزی را در اینجا ببینید.

کد خبر 437058

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =