توافق نشود، تورم به بالای ۴۰ درصد می‌رسد/ رئیسی سال آینده را با حمایت از فعالان بخش خصوصی آغاز کند

یک کارشناس اقتصادی گفت: امید می رود بعد از گذراندن این سال سخت آقای رئیسی با سیاست های معقولانه و بجا سال آینده را با حمایت از فعالان بخش خصوصی آغاز کند.

صدای بورس- مریم منیری، در صورتی که در برجام توافق حاصل شود تورم بالای ۴۰ درصد خواهد بود در غیر اینصورت باید انتظار عدد بیشتری را داشته باشیم.

آرش علوی، کارشناس اقتصادی ضمن بیان مطالب بالا گفت: اگر تا آبان ماه در برجام توافق حاصل نشود، احتمالا با تورم بالاتری مواجه خواهیم بود چرا که دولت درآمدی ندارد تا بخواهد بر پایه آن کسری بودجه ای که از ابتدای سال مشخص بود را جبران کند و هیچ راهی به جز خلق پول وجود ندارد که این روش افزایش نقدینگی باعث تورم خواهد شد.

وی افزود: متاسفانه بخشی از مشکلات اقتصادی کشور مربوط به تحریم و بخشی دیگر به سوء مدیریت در زمینه اقتصادی برمی گردد.

علوی ادامه داد: به رغم تمام موفقیت‌هایی که در دولت اول آقای روحانی شاهد بودیم، در دولت دوم و بعد از تحریم و خروج امریکا از برجام ، نه تنها برنامه اقتصادی وجود نداشت بلکه عملکرد بسیار بدی را نیز از وی و تیم اقتصادی ایشان شاهد بودیم.

وی تخصیص ارز دولتی برای کارهای غیر ضروری را از جمله اقدامات ضعیف دانسته و گفت: با انجام این کار مقدار ارزی که در دستگاه دولت وجود داشت، تحلیل رفته و جیب دولت خالی شد.

این کارشناس اقتصادی اعلام کرد: جهش قیمت ارز در چند سال گذشته به مقدار زیادی به اشتباه بودن سیاست دولت در کنترل نرخ ارز مربوط بوده که باعث آزاد شدن فنر ارز شد. در واقع دولت دوم آقای روحانی از لحاظ سیاست های ارتقای اقتصادی کم نظیر بوده!

علوی در ادامه افزود: اما نگران کننده است که به زعم عده‌ای تیم اقتصادی آقای رئیسی اعتقادی به اقتصاد آزاد ندارند که امیدوارم تفکر اشتباهی باشد و تیم اقتصادی جدید بتوانند بهتر و قوی تر عمل کنند.


بیشتر بخوانید:


وی با بیان اینکه تصور می کنم که شاهد کنترل بیشتری در اقتصاد بازار خواهیم بود، افزود: برخی از دولتمردان فکر می کنند که در شرایط جنگ اقتصادی باید محدودیت ها بیشتر شود که روش اشتباهی است.

این کارشناس اقتصادی معتقد است: اگر تیم اقتصادی آقای رئیسی در مورد هزینه‌های دولت به طور کلی انضباط شدید مالی در پیش نگیرد و اقدامی برای رفع تحریم ها و ارتباط موثر با دنیا انجام ندهد (ارتباط موثر به این معنا با رفع تحریم هاFATF نیز تصویب شود چرا که در غیر اینصورت نمی توان کاری در تجارت روز دنیا انجام داد)، شرایط تغییری نخواهد کرد و چه بسا سخت تر خواهد شد.

وی افزود: این طرز فکر که می توانیم در تمام زمینه ها خودکفا باشیم اشتباه است چرا که هیچ کشوری در دنیا بی نیاز از کشورهای دیگر نیست و ضرورت دارد که ارتباط موثر با دنیا برقرار شود.

علوی در ادامه گفت: هدف گذاری که بانک مرکزی از آغاز سال گذشته برای تورم در نظر گرفته بدون برداشته شدن تحریم و تصویبFATF بی اثر خواهد بود، در نتیجه با تورم بالای ۴۰ درصد سال سختی پیش رویمان قرار دارد.

این کارشناس اقتصادی در پایان خاطرنشان کرد: امید می رود بعد از گذراندن سال‌های سخت، ابراهیم رئیسی با سیاست های معقولانه و به جا سال آینده را با حمایت از فعالان بخش خصوصی آغاز کند.

کد خبر 436852

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =