۴ دلیل رشد بازار

کاهش قیمت سهام، ارزندگی سهام، افزایش قیمت های جهانی و گزارش های برخی از شرکت ها را می‌توان دلایلی برای رشد اخیر بازار در نظر گرفت.

به گزارش صدای بورس، محمدمهدی مومن زاده، کارشناس بازار سرمایه با بیان مطالب بالا افزود: افزایش تدریجی و پیوسته ارزش معاملات در بازار سهام و توقف روند خروج پول افراد حقیقی از بازار سرمایه پس از گذشت حدود یک سال، نشانگر تغییر نگرش نسبت به بازار سرمایه است.

وی افزود: انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شرایط بازار سرمایه باز هم بهبود یابد و به تدریج فضای آرامش، عقلانیت و پیش ‌بینی‌ پذیری به این بازار بازگردد. اتمام فصل مجامع و تغییر دولت، دو محرک رشد کوتاه‌ مدت بازار هستند و احتمال تداوم روند مثبت برای ماه‌ های بعد از آن نیز در حال حاضر بیش از احتمال روند نزولی ارزیابی می ‌شود. با این وجود، انتظارات معامله‌ گران نسبت به بازدهی بازار سرمایه نیز باید متناسب با شرایط بازار و به صورت منطقی تعیین شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد ادامه داد: بررسی تفکیکی تغییرات ارزش بازار در یک سال اخیر نشان می‌دهد حدود ۲۰ درصد از کاهش ارزش بازار مربوط به کاهش قیمت در گروه فرآورده‌های نفتی (سهام پالایشگاه ‌ها) بوده و پس از آن، گروه خودرویی بیشترین میزان کاهش را تجربه کرده‌ است. نکته جالب در این زمینه، سهم پایین گروه‌ های فلزی و شیمیایی در افت بازار در یک سال اخیر است (برخلاف سهم بالای آنان در ارزش بازار) و این موضوع به دلیل تاثیرپذیری بیشتر این گروه‌ها از روند صعودی قیمت‌های جهانی بوده است.
وی افزود: بررسی ارزش دلاری بازار سهام نشان می‌دهد در حال حاضر شاخص ارزش دلاری بازار سهام نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۴۵ درصد کمتر است. البته در مقایسه با روندهای بلندمدت، می ‌توان گفت که ارزش دلاری بازار سهام در حال حاضر بالاتر از میانگین ‌ها قرار دارد که این موضوع احتمالا به دلیل افزایش قیمت جهانی کالاهای پایه در ماه‌های اخیر بوده است.

۴ دلیل رشد بازار
کاهش قیمت و ارزندگی سهام، افزایش قیمت‌های جهانی و گزارش‌ برخی شرکت‌ها
را می‌توان دلایلی برای رشد اخیر بازار در نظر گرفت.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد افزود: بررسی وضعیت شاخص قیمت جهانی کالاهای پایه نشان می‌دهد که در یک سال اخیر، قیمت جهانی کالاهای پایه (برحسب دلار) بیش از ۱۰۰ درصد افزایش یافته است. در مقایسه با روندهای بلندمدت نیز وضعیت به گونه ‌ای است که در حال حاضر قیمت جهانی کالاهای پایه در بالاترین سطح ۷ سال اخیر قرار گرفته است. تداوم روند فعلی در بازارهای جهانی و احیای سریع در دوره پساکرونا می‌ تواند این روند افزایشی را تداوم بخشد و اثرات مثبتی بر سودآوری شرکت ‌های بازار سرمایه داشته باشد.

این فعال بازار سرمایه در خصوص ارزش معاملات هم توضیح داد: از منظر معاملات نیز وضعیت به گونه ‌ای بوده که رشدهای اخیر بازار سهام منجر به افزایش نسبی تقاضا در این بازار شده و میزان معاملات نیز افزایش یافته است. نسبت ارزش معاملات به ارزش بازار (به عنوان شاخص نقدشوندگی سهام) در تیرماه ۱۴۰۰ به بالاترین میزان از بهمن ‌ماه ۱۳۹۹ تاکنون رسیده است و انتظار می‌ رود با تداوم شرایط فعلی، میزان معاملات بازهم افزایش یابد، البته با وجود رشدهای اخیر در میزان معاملات، هنوز هم سطح این شاخص یکی از کمترین مقادیر از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون است.

مومن زاده با بیان اینکه از منظر شاخص‌های سودآوری وضعیت به گونه‌ای بوده است که در چهارماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ سود مجمع شرکت‌های بورسی به بیش از ۱۸۵ هزار میلیارد تومان رسیده است، افزود: این رقم، از مجموع سود محقق شده در دوره مشابه سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ بیشتر است.


بیشتر بخوانید:


وی ادامه داد: در چهارماهه ابتدای امسال بیش از ۱۲۳ هزار میلیارد تومان سود نقدی بین سهامداران توزیع شده که این رقم، از مجموع سود نقدی توزیع شده در سال ۱۳۹۹ بیشتر است. با توجه به آنکه مجامع سالانه بیش از ۱۰۰ شرکت نیز هنوز برگزار نشده، انتظار می‌رود که ارقام مربوط به سود محقق‌شده و سود نقدی شرکت‌ها تا پایان سال رکوردهای جدیدی را ثبت کند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تحلیل وضعیت بازار گفت: یکی از مسائل مهمی که باید در تحلیل بازار در نظر بگیریم نقش متغیرهای اقتصادی و پولی است. نرخ تورم ماهانه تیرماه به رقم ۳.۵ درصد رسیده است که این رقم بالاترین تورم ماهانه ثبت شده از آبان ۱۳۹۹ تاکنون است. به این ترتیب، نرخ تورم ماهانه برای سومین ماه در سال ۱۴۰۰ بالاتر از الگوهای بلندمدت قرار گرفته است و این موضوع می‌تواند تداوم روند نزولی تورم در ماه‌ های آینده را با چالش جدی مواجه کند. لازم به ذکر است که از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون (بازه چهارماهه) شاخص قیمت ‌ها بیش از ۹.۸ درصد افزایش یافته است.

مومن زاده در رابطه با دلایل افزایش محسوس نرخ تورم در ماه‌های اخیر گفت: به نظر می‌ رسد مشکلات مربوط به کسری بودجه دولت و استفاده از تنخواه بانک مرکزی، از مجرای افزایش پایه پولی بر روی افزایش نرخ تورم موثر بوده است. به این نکته توجه کنید که در سه‌ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ نرخ رشد پایه پولی معادل ۹.۲ درصد بوده که این رقم بالاترین نرخ ثبت شده طی یک دهه اخیر است.

وی توضیح داد: کاهش نرخ بهره بین بانکی، افزایش پایه پولی و افزایش تورم، با یک وقفه زمانی بر شاخص بورس نیز اثر گذاشته، به طوری که هم ورود پول به بازار سرمایه بیشتر شده و هم شاخص بورس بالاخره وارد فاز صعودی شد. این روند مشابه اتفاقی بود که سال گذشته نیز رخ داد. در بهار ۹۹ نرخ ذخیره قانونی و نرخ بهره بین بانکی کاهش یافت و نقدینگی با افزایش رو به رو شد. در پی این موضوع، ورود پول به بازار سرمایه بیشتر شد و شاخص بورس رشد قابل توجهی را تجربه کرد؛ با این وجود، این روند پایدار نماند و با توجه به پیشی گرفتن ارزش بازار سرمایه از حجم نقدینگی کشور (یعنی عدم امکان نقدپذیری بالا) با بروز نخستین شوک های بیرونی، ریزش ها آغاز شد.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد گفت: کاهش قیمت سهام، ارزندگی سهام، افزایش قیمت های جهانی و گزارش های برخی از شرکت ها را می توان دلایلی برای رشد اخیر بازار در نظر گرفت اما تأثیر متغیرهای پولی و اقتصادی را نباید از نظر دور داشت. البته اتفاقات پولی اخیر در محدوده کوچک تری نسبت اتفاقات سال قبل قرار دارد و آثار آن به گستردگی سال قبل نخواهد بود؛ ضمن اینکه تجربه یکسال گذشته بازار سرمایه باعث شده نقدینگی در دست مردم با احتیاط بیشتری در بازار سرمایه سرمایه گذاری شود و این موضوع باعث می شود سرریز تورمی انبساط های پولی کاملا در بازار بورس متجلی نشود بنابراین، بخشی از رشدهای اخیر متاثر از تغییر متغیرهای پولی بوده و با توجه به برخی شرایط کلان اقتصادی ممکن است ادامه دار هم باشد.

کد خبر 436686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 4 =