صندوق های اهرمی چه مزیت‌هایی دارد؟

رحیم نیا گفت: استفاده از ابزار و نهادهای مالی جدید سبب ورود منابعی جدید از نقدینگی به بازار می شود و می تواند تاثیر زیادی را در توسعه بازار سرمایه ایفا کند.

به گزارش صدای بورس، رسول رحیم نیا، مدیر صندوق سرمایه‌گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت در ادامه افزود: مهمترین مزیت صندوق های سرمایه گذاری اهرمی با توجه به ویژگی ساختاری آن امکان اهرمی بودن این صندوق است، صندوق های اهرمی دارای دو واحد سرمایه گذاری یعنی صندوق سرمایه گذاری ممتاز و عادی هستند که صندوق سرمایه گذاری ممتاز در بازار سرمایه و با اتکا بر عرضه و تقاضا معامله می شوند.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت خاطرنشان کرد: در بازار سهام زمانی که فرد وارد معامله می شود، ممکن است قادر به دریافت اعتبار از کارگزاری نباشد اما در صندوق اهرمی به واسطه شرایطی که در این صندوق و مفاد اساسنامه آن وجود دارد می تواند تا دو برابر ارزش دارایی هایی که وارد این بازارکرده است، موقعیت اهرمی کسب کند.

وی با بیان اینکه سرمایه گذاری به صورت مستقیم در بازار سرمایه، مناسب افراد ریسک پذیر است، گفت: صندوق های اهرمی در زمانی که بازار مثبت است می توانند به واسطه ساختار خود بازدهی چشمگیری را نصیب سرمایه گذاران کنند که این موضوع به عنوان مزیت مهم این صندوق عنوان می شود.

معایب استفاده از صندوق های اهرمی

رحیم نیا به مهمترین معایب استفاده از صندوق های اهرمی اشاره کرد و گفت: طبیعی است زمانی که بازار در حال ریزش است، علاوه بر کاهش ارزش واحدهای دارایی، به واسطه کسب حداقل بازدهی که به واحدهای سرمایه گذاری تعهد داده شده است و به دلیل دریافت اعتبار، زیان بیشتری به سرمایه گذار وارد می شود.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت صندوق های اهرمی را مناسب سرمایه گذاران خرد دانست و افزود: سرمایه گذاران خرد به واسطه منابع محدودی که در اختیار دارند شاید قادر به دریافت اعتبار از کارگزاری ها نباشند می توانند وارد صندوق های اهرمی شوند و از این صندوق در جهت افزایش بازدهی خود استفاده کنند؛ بنابراین صندوق های اهرمی باعث جذب منابع بیشتری در بازار سرمایه می شوند.

نقش صندوق های اهرمی در برابر نوسانات بازار

وی به نقش صندوق های اهرمی در برابر نوسانات بازار اشاره کرد و افزود: مدل سرمایه گذاری عادی در این صندوق ها مناسب افرادی است که می توانند حداقل ریسک را در بازار بپذیرند و خارج از آنکه چه اتفاقی برای بازار رخ می دهد، بازدهی مشخصی را دریافت کنند، به نوعی می توان گفت که فعالیت این صندوق مشابه صندوق های با درآمد ثابت است.

رحیم نیا با بیان اینکه خاصیت اهرمی که در واحدهای ممتاز این صندوق های سرمایه گذاری وجود دارد زمینه ساز نوسانات زیادی برای سهامداران است، اظهار داشت: از جمله عواملی که باعث ایجاد نوسان شدید در بازار سرمایه می شود نبود نقدشوندگی یا نبود تزریق منابع کافی به بازار است اما این عامل به تنهایی نمی تواند مانع از ایجاد نوسانات در بازار شود.

به گفته وی، از جمله مشکلات موجود در صندوق های اهرمی این است که ضامن نقدشوندگی در واحدهای عادی و نیز بازارگردان برای واحدهای ممتاز وجود ندارد.

رحیم نیا افزود: با توجه به اینکه واحدهای سرمایه گذاری ممتاز صندوق های اهرمی مبتنی بر عرضه و تقاضا هستند؛ بنابراین سرمایه گذار می تواند در زمان نیاز با قیمتی پایین تر سهام خود را بفروشد و از بازار خارج شود.

مدیر صندوق های سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت: در واحدهای عادی زمانی که ابطال زده می شود و سرمایه گذار به فکر خروج از بازار می افتد، طبق مفاد اساسنامه محدودیت هایی برای نقدشوندگی وجود دارد که می تواند به عنوان ریسکی برای سرمایه گذار تلقی شود و سرمایه گذار دیگر نمی تواند در مدت زمان کوتاه به نقدینگی مورد نیاز خود دست یابد، این موضوع در شرایطی که بازار تحت تاثیر هیجان های ایجاد شده، قفل در صف فروش باشند ممکن است مشکلاتی برای سهامداران به وجود آورد.


بیشتر بخوانید:

در آستانه تحلیف رفتارهای هیجانی زیاد شده


سرمایه گذاری ۹۰ درصد از دارایی های صندوق های سهامی در سهام

وی با بیان اینکه بیش از ٩٠ درصد از دارایی های صندوق های سهامی در سهام سرمایه گذاری شده است، اظهار داشت: زمانی که بازار دچار رکود شود امکان نقد کردن سهام به دارایی برای صندوق ها به وجود نمی آید و از طرف دیگر سرمایه گذار برای آنکه بتواند بخشی از ارزش دارایی خود را حفظ کند اقدام به ابطال می کند و به سرعت به سمت عرضه سهام خود پیش می رود.

رحیم نیا با بیان اینکه باید مکانیزمی فراهم شود تا نقدشوندگی در بازار افزایش پیدا کند، گفت: موضوعی که می تواند زمینه رفع این مشکل را فراهم کند، وجود کف و سقف بازدهی فارغ از اتفاق رخ داده در بازار است زیرا کسب حداقل بازدهی توسط سهامداران باعث می شود تا ورود و جریان نقدینگی در بازار سرمایه ادامه پیدا کند.

تفاوت کارکرد صندوق های اهرمی با دیگر صندوق های سرمایه گذاری

وی به تفاوت کارکرد صندوق های اهرمی با دیگر صندوق های سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: با توجه به مکانیزمی که در عمده صندوق های با درآمد ثابت وجود دارد، ذخیره سازی سود سهام در بیشتر صندوق های با درآمد ثابت است که در بازه زمانی مشخص دو درصد بالاتر از نرخ رایج سود سپرده های بانکی به سرمایه گذار پرداخت می شود.

رحیم نیا خاطرنشان کرد: مدیریت صندوق ها برای آنکه بتوانند بازدهی سهام خود را در مقابل نوسانات حفظ کنند، اقدام به انجام ذخیره سازی حفظ سود سهام خواهند کرد که این امر باعث می شود تا بتوان بازدهی چشمگیری را از این صندوق ها متصور شد.

به گزارش صدای بورس، مدیر صندوق های سرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه بانک ملت گفت: تفاوت دیگر اینکه عمده صندوق های با درآمد ثابت، نرخ بازدهی قابل پیش بینی دارند یعنی اگر به حداقل نرخ بازدهی پیش بینی شده دست پیدا نکنند مدیر تعهدی ندارد که مازاد آن را پرداخت کند اما در واحدهای سرمایه گذاری ممتاز باید حداقل نرخ تعهد شده پرداخت شود؛ بنابراین اطمینان خاطر برای کسب بازدهی تعهد شده در صندوق های اهرمی وجود دارد .

ابزار مالی کمک کننده به توسعه بازار

وی با بیان اینکه ابزار مالی جدید طراحی شده، به توسعه بازار و جذب طیف مختلفی از سرمایه گذار کمک خواهند کرد، گفت: ابزارهای مختلفی که در حال طراحی هستند باعث می شود تا نقدینگی بالایی وارد بازار سهام شود که این موضوع منجر به افزایش حجم و ارزش معاملات و جلوگیری از ایجاد رفتارهای هیجانی و احساسی توسط سرمایه گذاران خواهد شد.

رحیم نیا به سنا گفت: توسعه این ابزارها باعث می شود تا سرمایه گذار به جای آنکه خود وارد بازار سرمایه شود از طریق صندوق های سرمایه گذاری و ابزارهای مالی جدید که درحال طراحی هستند به این بازار ورود کند و از طریق تیم حرفه ای کارشناسی که در حال مدیریت صندوق ها هستند مانع از اثر بخشی نوسان های شدید ایجاد شده بازار سهام در صندوق ها شوند.

کد خبر 436479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =