واریز مبلغ صندوق توسعه حالا معطل صندوق بدون مدیر/ همه چیز استندبای رئیسی

نداشتن مدیر، اختلاف بر سر تعیین نوع ارز و سنگ اندازی های صندوق توسعه، پرداخت مابقی وجوه صندوق تثبیت را به تعویق انداخته است.

صدای بورس- محبوبه قرمزچشمه؛ بر اساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، صندوق توسعه ملی باید ۵۱۰ میلیون دلار به صندوق تثبیت بازار سرمایه پرداخت کند که از این مبلغ تنها ۴۱ میلیون دلار( یک هزار میلیارد تومان) پرداخت شد و باید ۴۶۹ میلیون دلار دیگر به این صندوق پرداخت شود.

پرداخت باقی مانده وجوه صندوق تثبیت بازار سرمایه چه زمانی انجام می شود؟

علی صحرایی، مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار در گفت و گو با صدای بورس در مورد زمانواریز باقی‌مانده مبلغ از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه گفت: معادل ریالی ۵۰ میلیون دلار از مصوبه سران سه قوه برای واریز از صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام شده است؛ اما برای واریز مابقی مبلغ مانده هیات امنای صندوق تثبیت بازار سرمایه و سازمان بورس پیگیر هستند که باید معادل ریالی منابع تامین و سپس واریزی انجام شود.

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار درباره زمان دقیق واریز گفت: در حال حاضر شرایط بازار به گونه‌ای است که نیازی به تزریق منابع اضافه وجود ندارد اما با توجه به اینکه این مصوبه الزام قانونی دارد و برای روزهای پرنوسان بازار نیاز است، باید هر چه سریع تر بانک مرکزی کارسازی لازم برای تامین منابع را انجام دهد. وی توضیحات تکمیلی و مقام پاسخگو به موضوع مبلغ باقی مانده صندوق توسعه ملی را محمد حسین صدرایی،‌ مدیر سرمایه گذاری صندوق توسعه بازار معرفی کرد.

اختلاف بر سر تعیین نوع ارز است

محمدحسین صدرایی، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه بازار سرمایه دیگر پاسخگوی صدای بورس به این پرسش بود. وی در ارتباط با چرایی پرداخت نشدن این وجوه به صدای بورس گفت: اختلاف بر سر تعیین نوع ارز موجب شده است تا ۱۵۰ میلیون دلار باقی‌مانده هنوز وارد بورس نشود.
وی افزود: البته نباید از تداوم روند بوروکراسی اداری در تزریق این ۱۵۰ میلیون دلار به بازار سرمایه غافل شد و پاسخگوی کامل‌تر را محمد ابراهیم آق‌ بابایی، رئیس هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه عنوان کرد.

روال کار صندوق تثبیت بازار سرمایه

محمد ابراهیم آقا بابایی ، رئیس سابق هیات عامل صندوق تثبیت بازار در گفت و گو با صدای بورس گفت: روال کار این گونه است که صندوق توسعه ملی برای واریز مابقی پول صندوق تثبیت، به بانک مرکزی نامه می زند و درخواست می کند تا منابع ارزی این صندوق را فروخته و منابع ریالی فروش را به صندوق تثبیت بازار سرمایه به عنوان وام ریالی واریز کند.

وی افزود: این وام ۵ ساله ( پرداخت سود هر ۳ ماه یک بار) و با سود ۱۱ درصد است و هر روز دیرکرد، ۶ درصد جریمه برای این وام دارد.


بیشتر بخوانید:


انتخاب سرپرست به جای رئیس هیئت عامل

محمد ابراهیم آقا بابایی، رئیس سابق هیات عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه استعفای خود را در اردیبهشت ۱۴۰۰ اعلام ودر مجمع این صندوق (۲۴ خرداد ۱۴۰۰) تایید و پذیرفته شد.

تعیین اعضای هیئت عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه بر عهده هیئت امنای صندوق تثبیت است. با توجه به اینکه تنها ۹ روز دیگر تا مراسم تحلیف ریاست جمهوری فرصت باقی است، هیئت امنای این صندوق از انتخاب جانشین برای آقابابایی خودداری کرد و قرار شد برای این سازمان، سرپرست انتخاب شود.

چرا رئیس سازمان بورس، جانشین را انتخاب نمی کند؟

بر اساس تصمیم دوم هیئت امنا، انتخاب رئیس هیئت مدیره صندوق تثبیت بازار سرمایه به رئیس سازمان بورس اوراق بهادار تفویض شد که البته با گذشت بیش از یک ماه از پذیرش ستعفای آقا بابایی، هنوز دهقان دهنوی هیچ شخصی را برای این سمت معرفی نکرده است.

به گزارش صدای بورس، نکته مهم اینکه پرداخت وجوه از سوی صندوق توسعه ملی منوط به این است که امضای این قرارداد توسط مدیرعامل صندوق تثبیت بازار سرمایه انجام شود. در حال حاضر نبود مدیرعامل برای این صندوق بهانه ای برای خالی کردن شانه از زیر بار وظایف صندوق توسعه ملی است.

شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت

هیات نظارت شامل سازمان بازرسی، دیوان محاسبات و سازمان حسابرسی است و گفته می شود این هیئت و صندوق توسعه به دنبال پیدا کردن راهی برای شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت هستند.

پیگیری های صدای بورس نشان‌ می‌دهد مشکل کنونی این است که صندوق توسعه ملی ارزهای غیر نقدشونده ( دینار عراق) را برای پرداخت مابقی صندوق تثبیت بازار سرمایه اعلام کرده است و در این میان صندوق در رای زنی با صندوق توسعه ملی خواهان سرعت بخشیدن به این واریزی است.

همراهان صدای بورس شما می توانید در ارتباط با موضوع «باقی مانده واریز صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه » نظرات خود را ذیل همین مطلب بنویسید.

کد خبر 436228

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =