بازار بعد از تعطیلات چطور خواهد بود؟ / پیش بینی معاملات هفته

یک کارشناس بازار گفت: انتظار داریم در هفته آینده، بازاری خنثی با گرایشاتی منفی را شاهد باشیم که احتمالا اقبال به گروه‌های فلزی، پالایشی و در اولویت بعدی بانکی بیشتر باشد.

مژده ابراهیمی- صدای بورس؛ عواملی که می تواند بازار سرمایه را در این روزها تحت تاثیر قرار دهد گزارش سه ماهه فصل بهار تعداد زیادی از شرکت‌هاست که در روزهای انتهایی تیرماه روانه کدال شد و از طرفی هم نزدیکی به شروع کار دولت جدید و رونمایی از تیم اقتصادی، سیاسی و رویکرد آن در قبال مذاکرات برجامی بسیار حائز اهمیت است.

مهرزاد جهانی، مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان الماس در گفت و گو با صدای بورس گفت: باتوجه به تعطیلات غیرمنتظره که از سه شنبه هفته قبل شروع و تا یکشنبه هفته بعد نیز ادامه خواهد یافت و از آنجایی که این خبر در بعد از ساعات معاملاتی به بازار مخابره شد، بازار فرصتی برای واکنش به این تعطیلات شش روزه نداشته است که در صورت اعلام قبلی احتمالا با افزایش عرضه ها رو به رو می شدیم.

وی افزود: قابل ذکر اینکه با وجود قرار داشتن در روزهای پایانی تیرماه و اتمام فرصت برگزاری مجامع، تاریخ برگزاری مجامع در روزهای تعطیل نیز همچنان به قوت خود باقی می‌مانند.

بازار در انتظار شروع کار دولت جدید

جهانی بیان کرد: بازار در هفته آتی علاوه بر مسائل سیاسی و شروع به کار دولت جدید، تحت تاثیر دو عامل بنیادی هم قرار می گیرد، خبرهای مطرح شده در مجمع، تشریح طرح ها و برنامه های تدوین شده، نحوه مدیریت در سال مالی جاری، میزان تقسیم سود در مجمع و... است . عامل دیگر گزارش سه ماهه فصل بهار تعداد زیادی از شرکت‌هاست که در همین روزهای انتهایی تیرماه روانه کدال شده و البته نزدیکی به شروع کار دولت جدید و رونمایی از تیم اقتصادی و سیاسی و رویکرد آن در قبال مذاکرات برجامی نیز بسیار حائز اهمیت است .

انتظار اقبال از فلزات اساسی و پالایشگاهی

مدیر سرمایه گذاری سبدگردان الماس عنوان کرد: با وجود همه ابهامات در این برهه حساس، به نظر می رسد بازار در هفته آتی روندی خنثی با گرایشات منفی را دنبال کند که البته در این بین گروه های فلزات اساسی و پالایشگاهی به دلیل گزارشات خوب و قابل قبول، احتمالا با اقبال بیشتری نسبت به مابقی بازار برخوردار باشند.

وی تصریح کرد: گروه فلزات اساسی علاوه بر گزارشات ۱۲ ماهه بسیار خوب، گزارشات خوبی را در فصل بهار نیز به ثبت رساندند که می تواند محرک خوبی برای برخی از نمادهای این گروه باشد. همچنین نکته ای که باید به آن توجه شود این است که هزینه‌های انرژی در گزارشات منتشره سه ماهه اول سال جاری بسیار پررنگ تر شده اند. اگر شرکت های کامودیتی محور در ادامه سال مالی جاری با افت قیمت های جهانی کامودیتی ها و کاهش نرخ محصولات مواجه شوند احتمالا در مسیر رشد سودآوری با مشکلاتی همراه خواهند شد.


بیشتر بخوانید: حرکت بازار روی تیغ دولبه


خبر جذاب برای سهامداران بانک صادرات

جهانی گفت: مطابق با نظر تحلیلگران(که با ابهامات زیادی همراه است) شاخص دلار تحت اقدامات فدرال رزرو تقویت خواهد شد و این امر موجب تضعیف کامودیتی ها خواهد شد. بنابراین در برآورد سودآوری شرکت ها باید محتاطانه تر رفتار کرد. همچنین پالایشی ها از آن دست گروه هایی هستند که تعدیلات سودآوری خوبی را در هفته قبل به بازار مخابره کرده اند و برخی از نماهای این گروه نیز تقسیم سود مناسبی را در مجمع داشته اند. باید گفت با روند فعلی نفت و کرک اسپرد برآوردی آنها، به نظر می رسد این گروه حداقل در گزارشات شش ماهه هم همچنان حرفی برای گفتن داشته باشد. نکته قابل اشاره دیگر این که بانک صادرات قبل از برگزاری مجمع سود هر سهم خود را با تعدیل مثبتی خوبی به بازار اعلام کرد که می تواند خبر جذابی برای سهامداران این بانک باشد اما گزارش سه ماهه درخور توجهی منتشر نکرده است که این امر کمی از جذابیت های تعدیل مثبت گزارش سالانه ۹۹ را می کاهد.

انتظار بازاری خنثی و منفی در هفته آینده

مدیر سرمایه گذاری سبدگردان ذکر کرد: با جمیع جهات، انتظار داریم در هفته آتی بازاری خنثی با گرایشاتی منفی را شاهد باشیم که احتمالا اقبال به گروه های فلزی، پالایشی و در اولویت بعدی بانکی کمی بیشتر باشد.

کد خبر 436037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =