افزایش درآمدهای نفتی گره‌گشای کسری بودجه / وام‌های بانکی تورم‌زاست

یک استاد اقتصاد گفت: با توجه به اینکه دولت سیزدهم با کسری بودجه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبروست بایدبا احیای برجام و افزایش درآمدهای نفتی از این مرحله سخت و دشوار عبور کند.

صدای بورس- احمدرضا صباغی؛ در دیدار دولت سیزدهم با اقتصاددانان و نخبگان اقتصادی نظرات مختلفی بیان شد که وجه مشترک تمام این نظرات کنترل نرخ تورم از سوی آقای رئیسی بود.

کامران ندری، استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) با اشاره به اینکه نقطه‌نظرات کارشناسان و نخبگان اقتصادی در دیدار با آقای رئیسی را خواندم ولی راهکار مهم و اجرایی برای حل مشکلات اقتصادی کشور ندیدم، گفت: این دیدار فقط برای بیان چالش‌ها و مشکلات اقتصادی کشور بود. البته آقای دکتر نیلی در میان این نخبگان نقطه‌نظر درستی مبنی بر کنترل نرخ تورم داشت زیرا اگر گرانی کالاها به مسیر صعود خود ادامه دهد و نرخ تورم به بیش از ۵۰ درصد برسد به‌طور قطع کشور با بحران‌هایی روبرو خواهد شد که راه‌حلی برای آنها نیست.

 افزایش درآمدهای نفتی گره‌گشای کسری بودجه / وام‌های بانکی تورم‌زاست
برجام احیا نشود؛ باید منتظر اجرای راهکارهای مختلف دولت سیزدهم باشیم

وی افزود: همه می‌دانند که دولت آقای رئیسی با کسری بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی روبروست و به نوعی خزانه دولت سیزدهم تقریبا خالی است و اگر نتواند برای خروج از بحران، ارزهای بلوکه‌شده را وارد کشور کند و نفت بفروشد، راهی جز چاپ پول برای دولت سیزدهم باقی نمی‌گذارد که وقوع این اتفاق منجر به رشد وحشتناک نرخ تورم به بالای ۵۰ درصد خواهد شد.

استاد اقتصاد دانشگاه امام صادق (ع) تصریح‌کرد: البته احیای برجام می‌تواند در آزاد شدن منابع ارزی کشورمان در کشورهای دیگر تاثیر بسزایی داشته باشد که وقوع این اتفاق در کاهش نرخ ارز و نرخ تورم در کشور موثر خواهد بود.


بیشتر بخوانید:


اگر برجام احیا نشود کار بسیار سختی در انتظار تیم اقتصادی دولت آقای رئیسی است زیرا باید بدون اتکا به درآمدهای نفتی،کسری بودجه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی را مرتفع کند و از طرف دیگر سعی کند تا نرخ تورم به بیش از ۵۰ درصد هم نرسد.

ندری تصریح‌کرد: موضوع کسری بودجه به کاهش شدید درآمدهای دولت در چند سال تحریم برمی‌گردد و متعاقب آن هزینه‌های دولت هم افزایش پیدا خواهد کرد. در حقیقت یکی از مشکلات تورم این است که هزینه های دولت را هم بالا می‌برد و وقتی هزینه‌های دولت افزایش پیدا کند تامین کسری بودجه تقریبا غیرممکن است.

وی اضافه‌کرد: وقتی نرخ تورم به صورت وحشتناکی رشد می‌کند بیشتر صدمه به خود دولت وارد خواهد شد زیرا قیمت کالاهایی که دولت خریداری کرده است رشد فزاینده‌ای خواهد داشت که وقوع این اتفاق موجب خواهد شد هزینه دولت از چند وجه به شدت بالا رود و درآمد دولت به دلیل اتخاذ سیاست های حمایتی از تولیدکنندگان و عدم اخذ مالیات از آنها به‌شدت کاهش خواهد داشت.

ندری اضافه‌کرد: آقای رئیسی در وعده های انتخاباتی خود گفته بود که بدون برجام هم می‌توان روابط با دنیا را به گونه‌ای جلو برد تا درآمدهای نفتی خوبی برای کشور داشته باشیم که اگر برجام احیا نشود باید منتظر اجرای راهکارهای مختلف دولت سیزدهم باشیم.

  • شما همراه صدای بورس، فکر می‌کنید "راهکارهای برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی پیش رو چیست؟" نظرات خود را کامنت کنید.

کد خبر 435955

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۹
    0 0
    بجای وامهای متعدد برای مردم غذا بدهید نه کاغذ . چون مافیا در تمام سوراخ ها هم نفوذ کردههمین کاغذهای بی ارزش را با خود میرد .