حباب درمانی راهکار درمان اقتصاد ایران نیست/ کنترل  تورم و آزادسازی قیمت‌ها اولویت دولت سیزدهم

یک اقتصاددان با اشاره به اینکه حباب درمانی اقتصاد ایران راهکار نیست،گفت: اگر بخواهیم بازار سرمایه چشم‌انداز روشنی در بلندمدت داشته باشد باید دولت سیزدهم کنترل نرخ تورم و آزادسازی قیمت‌ها را در اولویت برنامه‌های اقتصادی خود قرار دهد.

صدای بورس- احمدرضا صباغی؛ در شرایط کنونی اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم باید کنترل نرخ تورم توام با آزادسازی قیمت‌ها باشد تا برای بورس چشم‌انداز روشنی را بتوان متصور شد.

علی سعدوندی، اقتصاددان با اشاره به اینکه دولت دوازدهم در بازار سرمایه کاملا معکوس عمل کرد، افزود: دولت کنونی با رشد نقدینگی و افزایش نرخ تورم در کوتاه‌مدت موجب ایجاد حباب در بورس و وقوع این اتفاق در بلندمدت منجر به ریزش شدید انواع سهام در بازار سرمایه شد.

وی با بیان اینکه از بهمن ۱۳۹۸ تا مرداد ۱۳۹۹ بورس رشد شارپی داشت، افزود: دولت سیزدهم باید با اتخاذ سیاست انقباضی پولی و مالی توام با کنترل نرخ تورم شرایط را برای آزادسازی کامل قیمت‌ها برای شرکت‌های بورسی فراهم کند.


بیشتر بخوانید:


سعدوندی افزود: کنترل نرخ تورم و آزادسازی قیمت‌ها اگر به صورت مستمر باشد موجب افزایش قیمت انواع سهام و کاهش میزان ریسک سیسماتیک در بازار سرمایه خواهد شد که نتیجه آن صعود پی بر ای بازار سرمایه خواهد بود.

وی تصریح کرد: ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت تا پایان سال ۱۴۰۰ بدون چاپ پول قابل تامین است که معادل ۱۰ درصد  GDP  است که می‌توانیم ۷ تا ۸ درصد GDP (تولید ناخالص داخلی)  را از محل اوراق تامین کنیم.

سعدوندی تصریح‌ کرد: مسئولان احتمالی اقتصادی دولت سیزدهم با سیاست های جدید پولی و مالی در دنیا بیگانه هستند و به نظر می رسد اگر برجام احیا شود از طریق ارزپاشی کسری بودجه جبران می‌شود و اگر برجام احیا نشود، با استقراض دولت از بانک مرکزی کسری بودجه به حداقل خواهد رسید و دولت بدهکارتر از گذشته خواهد شد.

این اقتصاددان افزود: البته حتی با فرض احیای برجام که دولت اقدام به ارزپاشی در اقتصاد کشور کند باز هم شاهد استقراض دولت از بانک مرکزی خواهیم بود اما نحوه استقراض دولت از بانک مرکزی مهم است که یا در قالب انتشار اوراق است که موجب ایجاد شفافیت مالی و رشد بلندمدت بازار سرمایه خواهد شد و یا اینکه این استقراض از طریق چاپ بدون پشتوانه نقدینگی است که منجر به رشد تورم و ریزش بورس می‌شود.

سعدوندی گفت: گزینه‌هایی که برای حضور در پست‌های اقتصادی دولت سیزدهم درنظر گرفته شده‌اند به احتمال فراوان روش‌های ۵۰ سال گذشته را در اقتصاد ایران ادامه می‌دهند زیرا با سیاست‌ها و ابزارهای مالی مدرن در دنیا آشنا نیستند.

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه حباب درمانی راهکار درمان اقتصاد ایران نیست، گفت: در شرایط کنونی شاخص بورس به هر قیمتی رشد می‌کند در حالی که قیمت بسیاری از سهم‌ها هنوز ارزنده نیستند. از طرف دیگر کاهش ناگهانی نرخ بهره بین بانکی عواقب شدیدی برای اقتصاد ایران در پی خواهد داشت.

کد خبر 435493

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =