ریسک حضور در بازار سرمایه را حداقل کنید/ فراصندوق‌ها بسترساز بازسازی اعتماد بازار

چالش حال حاضر بازارسرمایه، بازسازی اعتماد عمومی است و فراصندوق‌ها به واسطه شفافیت و تنوع سرمایه‌گذاری می‌تواند در مسیر بازسازی اعتماد بازار، به عنوان نماد به بازدهی مناسب و با ثبات سرمایه‌گذاران معرفی شود.

صدای بورس- مژده ابراهیمی؛فراصندوق یا صندوق سرمایه گذاری صندوق ها (FOF) نهاد مالی جدیدی است که در آن سرمایه بر روی صندوق هایی سرمایه گذاری می شود که ترکیبی از سبددارایی سایر سرمایه گذری هاست. استراتژی اصلی این نوع سرمایه گذاری تکیه بر دو هدف تنوع بخشی وتخصیص بهینه دارایی هاست.

میلاد رحمانیان، مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید در گفت و گو با صدای بورس گفت: فراصندوق راهکاری برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری در یک صندوق است و هدف اصلی آن ایجاد سبدی از توانمندی مدیران سرمایه‌گذاری سایر صندوق‌ها در بازار است. هدف از ایجاد صندوق و سبد سرمایه‌گذاری کسب بازدهی، مناسب با ریسک است و بر همین روال نحوه وزن‌دهی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری اهمیت بالایی در عملکرد مناسب فراصندوق‌ها خواهد داشت.
وی افزود: چالش حال حاضر بازارسرمایه، بازسازی اعتماد عمومی از دست رفته سرمایه‌گذاران به واسطه رکود شدید بازار در سال اخیر پس از تجربه دوره رونق است و از آن جایی که فراصندوق‌ها شامل شفافیت و تنوع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری است؛ می‌تواند در مسیر بازسازی اعتماد بازار، به عنوان نماد به بازدهی مناسب و با ثبات سرمایه‌گذاران معرفی شود.
مدیر دارایی‌های شرکت تامین سرمایه امید عنوان کرد: نوسانات شدید بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نشان داد که صندوق‌های سرمایه‌گذاری، جز در مواردی که اقدام به شناسایی ذخیره ارزش کرده بودند، امکان ایجاد بازدهی هموار در شرایط پر نوسان بازار را ندارند و نحوه مدیریت صندوق می‌تواند بازدهی را با نوسان بالایی همراه کند؛ حتی در صندوق‌های با درآمد ثابت که نماد بازدهی با ثبات در بازار هستند، شاهد طیف وسیعی از استراتژی‌های سرمایه‌گذاری هستیم که منجر به اختلاف قابل توجه در بازدهی سالانه بین این صندوق‌ها شده است.

نوسانات بازار سهام و ضرورت ترغیب مردم به حضور بلندمدت در بورس، ایجاد صندوق‌های جدید را اجتناب‌ناپذیر کرده و صرفا دعوت به حضور غیرمستقیم در بازارسرمایه نمی‌تواند راهکاری عمومی برای تمامی افراد تازه‌وارد باشد.

رحمانیان تصریح کرد: اگرچه فراصندوق‌ها در دنیا از سال 1962 معرفی شده‌اند، اما در ایران به‌تازگی ضرورت آن باتوجه به افزایش تعداد صندوق‌های سرمایه‌گذاری احساس شده است. اولین فراصندوق کشور در سال 98 با موضوع سرمایه‌گذاری در صندوق‌های جسورانه و خصوصی با حدنصاب حداقل 60 درصد در صندوق‌های جسورانه تشکیل شد.
وی افزود: کاهش ریسک تغییر قوانین و مقررات بازارسرمایه را می‌توان از دیگر مزایای ایجاد فراصندوق‌ها دانست؛ به عنوان مثال در دوره‌های زمانی پر نوسان که سرمایه‌گذاران به دنبال راهی برای کسب بازدهی با ثبات هستند، با افزایش حدنصاب سهام در صندوق‌های با درآمد ثابت در عمل ریسک نوسان بازدهی دوره‌ای این صندوق‌ها افزایش یافته است. در چنین شرایطی فراصندوق‌ها می‌توانند با تغییر در ترکیب دارایی‌های خود تا حدودی این نوسانات را مدیریت کنند.


بیشتر بخوانید:


مدیر دارایی‌های شرکت تامین‌سرمایه امید تصریح کرد: از معایب فراصندوق‌ها می‌توان به هزینه مدیریت مضاعف اشاره کرد و به زبان ساده‌تر فرد دو بار هزینه مدیریت صندوق پرداخت می‌کند. در فراصندوق‌ها سرمایه‌گذار علاوه بر پرداخت هزینه‌های مدیریت فراصندوق، به صورت غیرمستقیم، هزینه مدیریت صندوق‌های حاضر در سبد فراصندوق را نیز پرداخت خواهد کرد.
رحمانیان ذکر کرد: در آینده لازم است فراصندوق‌ها امکان سرمایه‌گذاری در صندوق‌های کالایی را نیز داشته باشند تا علاوه بر ایجاد مزیت متنوع‌سازی، بتوانند ابزاری برای پوشش ریسک نرخ ارز نیز داشته باشند.

کد خبر 435519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 11 =