قراردادی دیگر در «پترول» / ۶۵ محصول جدید تولید خواهد شد

اشرف زاده گفت : ۶۵ محصول در پارک پتروشیمیای بروجن تولید می‌شود و این پروژه اشتغال‌زایی بالایی را به دنبال خواهد داشت.

صدای بورس - زهرا مالمیر؛ رسول اشرف زاده مدیرعامل پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان در مراسم امضای تفاهمنامه احداث پارک پتروشیمیایی بروجن اظهار کرد: پترول ۹ طرح با مجموع ظرفیت ۶۰۰ هزارتن و ۸۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری در دست اجرا دارد که ۲ طرح در سال ۱۴۰۱ به بهره‌برداری می‌رسد.

وی گفت: ۴۸ واحد صنعتی در ۶ زون در پارک بروجن احداث می‌شود که اشتغال‌زایی بالایی را خواهد داشت.
اشرف زاده اضافه کرد: ۱۰ محصول ارزش‌آفرین پتروشیمی در پارک پتروشیمیایی بروجن به عنوان خوراک استفاده می‌شوند که ۶۵ محصول در این پارک تولید می‌شود که بیشتر درحال حاضر وارداتی هستند.
رسول اشرف‌زاده، مدیرعامل پترول در مراسم امضای این تفاهم‌نامه به توسعه صنایع تکمیلی و احداث پارک‌های پایین‌دستی در راستای تکمیل زنجیره ارزش و تنوع‌بخشی در محصولات تولیدی اشاره کرد و افزود: ارتقای ارزش سبد محصولات از اولویت‌های شرکت پترول است.

وی با بیان اینکه حرکت در صنعت پتروشیمی نیازمند طرح، نقشه راه و استراتژی مشخص است، گفت: یکی از سیاست‌های گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس و پترول، توسعه صنایع تکمیلی و احداث پارک‌های پایین‌دستی است که پترول در این مسیر پنج پارک پایین‌دستی با ظرفیت ۳۸۱ هزار تن و سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار میلیارد تومان تعریف کرده است که با همکاری بخش خصوصی اجرا خواهد شد.

نقش رگولاتوری پترول

مدیرعامل پترول با تأکید بر اینکه همه برنامه‌ریزی‌ها با رویکرد تبدیل محصولات پایه و میانی به محصولات باارزش افزوده بالا انجام می‌شوند، تصریح کرد: این پارک از سوی بخش خصوصی به‌منظور توسعه صنایع پایین‌دستی اجرا می‌شود و پترول نقش رگلاتور را خواهد داشت.

اشرف‌زاده با اشاره به اینکه فرصت بسیار مناسبی برای گسترش سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه زنجیره ارزش و تکمیل صنایع پایین‌دستی در کشور وجود دارد، گفت: پترول با ایجاد اتاق فکر، شناسایی گلوگاه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدها، بازار، ایجاد شرایط مناسب سرمایه‌گذاری، ایجاد زیرساخت‌ها و خدمات پیشرفته، ارائه بینش و برنامه کوتاه‌مدت با بخش خصوصی همکاری تنگاتنگی خواهد داشت.

وی توسعه و رونق صنایع پایین‌دستی را یکی از ظرفیت‌های راهبردی و کلیدی در بخش اشتغال، جذب جوانان و رونق تولید دانست و گفت: صنایع پایین‌دستی مزایای بسیار ارزشمندی از جمله قدرت اشتغال‌زایی بالا، جلوگیری از خام‌فروشی و ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای استان و کشور دارد.

افزایش هم‌افزایی

مدیرعامل پترول بر ایجاد پارک‌های پتروشیمیایی به‌منظور افزایش هم‌افزایی میان واحدهای کوچک و میان دستی تأکید کرد و گفت: همکاری دستگاه‌ها و مشارکت و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، روند توسعه، تولید و اشتغال‌زایی را بیش‌ازپیش تقویت می‌کند.

اشرف‌زاده احداث پارک پتروشیمیایی را نقطه عطفی در رونق اقتصادی استان دانست و ادامه داد: ایجاد صنایع پایین‌دستی و جانبی، موتور محرکه توسعه و اشتغال‌زایی چهارمحال‌وبختیاری است.

وی تشکیل سبد متنوعی از تولید انواع محصولات نهایی و مهندسی شده باارزش افزوده بالا را هدف پترول عنوان کرد و افزود: در صنعت پتروشیمی پیشرو حجم تولید ملاک توسعه ارزش‌آفرین نیست بلکه به‌جای افزایش ظرفیت نصب شده، طراحی ، تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد سبد متنوعی از محصولات می‌تواند گزینه مناسب و ارزشمندی باشد.

توسعه صنایع تکمیلی از اهداف اقتصاد مقاومتی

مدیرعامل پترول، اشتغال‌زایی و محرومیت‌زدایی، ایجاد تنوع محصولات باارزش افزوده بالا را از اهداف اصلی ایجاد پارک پتروشیمیایی بروجن دانست و ادامه داد: یکی از اهداف اقتصاد مقاومتی ایجاد صنایع پایین‌دستی است که با ایجاد پارک پتروشیمیایی بروجن و امید به رونق این صنایع، شاهد اشتغال بیش از بیش مردم این استان به‌ویژه بروجن خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه احداث پارک‌های پایین‌دستی از اولویت‌های مهم پترول است، اظهار کرد: پارک پتروشیمی بروجن سالانه به ۳۵ هزار تن پلی‌پروپیلن، ۸۵ هزار تن پلی‌اتیلن، ۴۰ هزار تن استایرن بوتادین رابر، ۱۵۰ هزار تن اوره و ۱۰ هزار تن اتیلن پروپیلن دی‌ان مونومر به‌عنوان خوراک نیاز دارد.

اشرف‌زاده میزان سرمایه‌گذاری این پارک را که در ۶ زون اجرا می‌شود حدود ۳ هزار میلیارد تومان عنوان و اظهار کرد: این پارک برای ۳۱۳۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۷۱۸۵ نفر به‌صورت غیرمستقیم اشتغال‌زایی ایجاد خواهد کرد.

مدیرعامل پترول در پایان اظهار امیدواری کرد: خرسندیم که با حمایت‌های استانداری چهارمحال‌وبختیاری و سازمان صنعت معدن و تجارت استان و نماینده بروجن قدم‌های اولیه را برداشته‌ایم و این حق استان است تا از تولیدات و صنایع پایین‌دستی و منافع آن برخوردار و بهره‌مند شود.

توسعه صنایع پایین‌دستی راهکار مناسب بهبود اقتصاد استان

اقبال عباسی، استاندار چهارمحال‌وبختیاری نیز در این مراسم درباره اهداف تفاهم‌نامه احداث پارک پتروشیمیایی بروجن گفت: توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی راهکاری مناسب برای توسعه استان چهارمحال‌وبختیاری و اقدامی مناسب در راستای درآمدزایی، اشتغال‌زایی و در نهایت بهبود فضای اقتصادی استان است.

گفتنی است، محصولات پارک پتروشیمیایی بروجن در انواع قطعات داخلی و خارجی خودرو، انواع لوله‌های دوجداره اتصالات پلی‌اتیلنی، منهول پلی‌اتیلنی و حوضچه پلی‌اتیلنی، لاستیک خودرو، انواع پلاستیک و رزین‌های فرمالدئید و اوره، انواع ورق‌های پلاستیکیABS، ورق‌هایپلی‌استایرن، پروفیل، پلی‌کربنات وکاهش‌دهندهآلاینده‌ها کاربرد دارند.

قراردادی دیگر در «پترول» / ۶۵ محصول جدید تولید خواهد شد

کد خبر 435507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 0 =