۰ تا ۱۰۰ بازار سرمایه در سال ۱۴۰۰: باید ها و نباید های بازار سرمایه

اگر قصد سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی ایران و جهان را داشته باشید و این حوزه برای شما جذاب باشد، در گام اول باید به مهم‌ترین بخش بازارهای مالی که بازار سرمایه ( capital Market)، است توجه ویژه کنید.

با شناخت بهتر این بازار، شما می‌ توانید با معامله سهام و اوراق قرضه که شرکت‌ ها و سازمان‌ های بزرگ، در بازار سرمایه انتشار می‌دهند، کسب سود کنید. بازار سرمایه در ایران، همان بازار بورس اوراق بهادار تهران است که چند سالی است سر زبان‌ ها افتاده.

بازار سرمایه چیست؟

همانطور که در ابتدا گفته شد، این بازار در ایران، به بازار بورس اوراق بهادار تهران معروف است که سهام بیش از ۶۰۰ شرکت بزرگ و کوچک در آن قابلیت معامله دارند. این بازار در واقع پلی میان سهامداران خرد و کلان با شرکت‌هایی است که قصد تامین مالی برای کار خود را دارند.

با دریافت کد بورسی، شما می‌توانید به راحتی وارد بازار سرمایه در ایران شوید. در اینصورت، با انتشار اوراق بدهی با سر رسید سالانه یا چند ساله، به راحتی می‌ توانید بیش‌تر از سایر شرکت‌های واسطه‌ی مالی مانند بانک‌ها، سود کنید. علاوه بر این شرکت‌ها نیز برای تامین مالی خود، سهام خود را سهامی عام کرده‌ اند تا سرمایه‌ گذاران خرد و کلان بتوانند به راحتی سهام این شرکت‌ ها را خرید و فروش کنند. همچنین اگر قصد این را دارید که با شرکت‌های واسطه مالی بیشتر آشنا شوید، می‌توانید این عبارت را در همین سایت جستجو کنید تا بخش دیگری از بازار سرمایه به راحتی آشنا شوید.

تاریخچه بازار سرمایه در ایران

به عنوان اولین گام برای شکل‌گیری بازار سرمایه در ایران، در سال ۱۳۱۵ شمسی، یک کارشناس هلندی و بلژیکی برای وضع قوانین بازار سرمایه به ایران آمدند، اما با شروع جنگ جهانی دوم در سال ۱۳۱۸، فعالیت‌ آن‌ها نیمه کاره ماند. پس از آن، تا چندین سال، حرفی از بازار سرمایه در ایران زده نشد تا پس از کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲، در سال ۱۳۳۳ تشکیل بازار سرمایه دوباره سر زبان‌ها افتاد و ماموریت آن به بانک مرکزی واگذار شد.

بازار سرمایه در ایران

در نهایت نیز در سال ۱۳۴۵، قوانین بازار بورس اوراق بهادار تهران در مجلس تصویب شد و برای اولین بار در سال ۱۳۴۶، فعالیت این سازمان شروع شد تا بسیاری از کارخانه‌ها برای ورود به بازار سرمایه صف بکشند. همچنین با آغاز فعالیت بازار سرمایه در ایران، تا یکی دو سال شاهد بازار به شدت صعودی بودیم و پس از آن، وضع بورس بصورت عادی درآمد.

انواع بازار سرمایه

یکی از مهم‌ترین ارکان بازار سرمایه، شناخت انواع آن‌ها است. به‌صورت کلی، خرید و فروش یا معامله سهام شرکت‌ها و اوراق بدهی، در چند مرحله انجام می‌شود. به همین دلیل دو نوع بازار در زیر مجموعه بازار سرمایه قرار می‌گیرند که قابل بررسی هستند.

• بازار اولیه

به‌صورت کلی، زمانی که شرکتی قصد سهامی عام شدن را داشته باشد، باید در ابتدا در سازمان بورس پذیرفته شود. پس از پذیرش در سازمان بورس و قیمت‌ گذاری، بازار بورس اوراق بهادار تهران در سایت کدال، اطلاعیه پذیره‌نویسی شرکت را رونمایی می‌کند. بر همین اساس، اگر به‌صورت خلاصه بیان کنیم، شرکت‌های تازه تاسیس که قصد پذیره‌نویسی یا عرضه اولیه ( Intial public Offering ) را داشته باشند در این بازار در ابتدا قابل معامله هستند.

نکته مهم در این بازار، این است که اکثرا سهامداران کلان در پذیره‌ نویسی‌ شرکت‌ها شرکت می‌کنند، زیرا از زمان پذیره‌نویسی تا گام برداشتن به بازار ثانویه، زمان زیادی را باید پشت سر بگذارند تا سهام آن‌ها قابلیت معامله پیدا کند. همچنین اگر قصد این را دارید که در ارتباط با بازار اولیه و ثانویه بازار سرمایه بیشتر بدانید، در همین سایت می‌توانید جستجو کنید.

• بازار ثانویه ( Secondary Market)

بازار ثانویه نیز به عنوان جزئی از بازار سرمایه، محلی است که سهام‌ها پس از پذیره‌نویسی و عرضه اولیه شدن، در این بازار قابلیت معامله دارند. به‌طور مثال: عرضه اولیه ومهان، در روز نخست عرضه، در بازار اولیه قرار داشت و چند روز پس آن که قابلیت معامله پیدا کرد، در واقع وارد بازار ثانویه یا محلی شد که سهام شرکت‌های دیگر نیز در آن حضور دارند.

به‌صورت کلی، تنها اوراق قرضه تازه منتشر شده و سهام‌های تازه وارد به بازار بورس، در بازار اولیه معامله می‌شوند.

بازارهای مالی

اهمیت بازار سرمایه در اقتصاد

اگر به یاد داشته باشید، در ابتدای سال ۹۹، دعوت علنی دولت برای سرمایه‌گذاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران شکل گرفت. زیرا دلیل اصلی آن، کنترل نقدینگی و جمع‌آوری آن در یک نهاد بنیادی بود. به‌صورت کلی کسب و کارها، به دو طریق نقدینگی مورد نیاز خود را جمع‌ آوری می‌کنند. حالا این جمع آوری نقدینگی از سطح بازرهای مالی، می‌تواند به‌صورت سرمایه کوتاه مدت ( Working Capital )، یا بلند مدت ( fixed Capital)، باشد.

نیاز تامین سرمایه کوتاه مدت، معمولا توسط واسطه‌گری‌های مالی مانند بانک با انتشار خزانه اسلامی در بازار سرمایه صورت می‌گیرد. همچنین انتشار سهام شرکت‌های بزرگ مانند شستا ( سرمایه‌ گذاری تامین اجتماعی )، موجب شد تا سرمایه بلند مدت از سطح بازار جمع‌آوری شود و دولت بتواند علاوه بر کنترل نقطه‌ای تورم، تامین مالی مورد نیاز خود را نیز انجام دهد و این فرصت طلایی را از دست ندهد.

نکات طلایی برای ورود به بازار سرمایه

نکات بسیار مهمی در جهت سرمایه‌ گذاری و ورود به بازار سرمایه وجود دارد که به‌ صورت خلاصه هر یک را بیان می‌کنیم.

• رعایت و آموزش اولیه سرمایه‌ گذاری قبل از ورود به بازار سرمایه: همانطور که می‌دانید، بازار بورس در همه جای دنیا یک بازار سرکش است و می‌تواند در کوتاه مدت شما را به عرش یا فرش برساند. به همین دلیل بهتر است تا برای کنترل و کاهش ریسک، حتما با سرمایه مازاد و اضافی خود وارد این بازار مالی پیچیده شوید. علاوه بر این، همواره پرتفوی بورسی متنوعی را بچینید و به اصطلاح، تمام تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید.
• سعی کنید تا مهارت‌های پیش‌ بینی اقتصاد را یاد بگیرید: با تمرکز بیشتر روی بازار سرمایه، به این نکته می‌رسید که رشد بازار در گرو رشد اقتصادی یا رشد تورم است. در کشور ما به دلیل تحریم، رشد اقتصادی خیلی کم اتفاق می‌افتند و با پیش بینی تورم، می‌توانید سپر محکمی را در مقابل تورم داشته باشید.
• روند بازار سرمایه ( بورس ) تا تشخیص دهید: توجه کنید که با یادگیری علم تحلیل تکنیکال، می‌توانید با دید بازتری به چارت قیمتی و شاخص کل بورس توجه کنید و روندها را شناسایی کنید و از این راه کسب سود کنید.

انواع بازار سرمایه


• مسئولیت اشتباهات خود را بپذیرید: در گام اول، این نکته را بدانید که بسیاری از سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه از قبول اشتباهات خود فرار می‌کنند و خیلی سخت آن را قبول می‌کنند. توجه کنید که با قبول اشتباهات خود، نمی‌توانید معامله‌گر خوبی شوید.
• سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه را به عنوان جزو جدایی ناپذیر زندگی خود بدانید: در تمام نقاط دنیا اعم از اروپا و آمریکا، فرهنگ سرمایه گذاری (Investment )، به راحتی میان جوامع جا افتاده است. با انجام سرمایه‌گذاری قطعا بسیار موفق‌تر از زمانی خواهید بود که پول خود را به عنوان پس انداز، تنها در بانک جمع کرده‌اید.
• برای یادگیری با مبالغ کم معامله را شروع کنید: شاید در ابتدا فکر کنید که برای سرمایه‌گذاری حتما باید مقدار زیادی پول داشته باشید، اما اینگونه نیست و در گام اول سعی کنید تا با مبلغ حداقلی ۵۰۰ هزار تومان شروع به معامله کنید و زمانی که احساس کردید از پس آن بر می‌آیید، سرمایه‌گذاری خود را سنگین‌تر کنید.
• ارزش ذاتی و تحلیل بنیادی را دست کم نگیرید: برخی از افراد فکر می‌کنند که با یادگیری تحلیل تکنیکال، دیگر نیاز به یادگیری فاکتور دیگری ندارند، اما اینگونه نیست، زیرا به اصطلاح بزرگان بورس، بازار بدون توجه به ارزش ذاتی سهام جایی نمی‌رود و اگر این اتفاق بیفتد، به زودی به ارزش ذاتی خود خواهد رسید و سهامداران طمع‌ کار، نقره داغ می‌شوند.
• تنها به اندازه‌ای ریسک کنید که تحمل از دست دادن آن را داشته باشید: این یک جمله طلایی برای ورود به بازار سرمایه به حساب می‌آید. با داشتن استراتژی معاملاتی، شما باید قبل از شروع معامله به خود بگویید که هدف از معامله شما چند درصد کسب بازدهی است و با رسیدن به هدف، از معامله خارج شوید تا بتوانید همواره در بزار دوام بیاورید.

و در آخر...

اگر قصد سرمایه‌ گذاری در بازارهای مالی ایران و سایر نقاط دنیا را داشته باشید و این حوزه برای شما جذابیت داشته باشد، در نخستین مرحله باید به مهم‌ترین بخش بازارهای مالی که بازار سرمایه ( capital Market)، است توجه کنید. این بازار در واقع واسطه‌ ای میان سهامداران با شرکت‌هایی است که قصد تامین مالی برای کار خود را دارند. همچنین دو نوع بازار اول و ثانویه در زیر مجموعه بازار سرمایه قرار می‌گیرند که قابل بررسی هستند.

کد خبر 435348

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =