۲ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۴
چرا شیر گران شد؟

رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: علت افزایش قیمت شیر خام افزایش قیمت نهاده‌ها و تمام هزینه‌های دامداران در سال گذشته و ۳ ماه نخست امسال است.

به گزارش صدای بورس، سید احمد مقدسی، رئیس انجمن صنفی گاوداران گفت: دو هفته پیش در جلسه ستاد تنظیم بازار قیمت شیر خام مورد بررسی قرار گرفت، اما از ما خواهش کردند قیمت تا بعد از انتخابات اعلام نشود ما هم قول دادیم مساعدت کنیم.

دیروز جلسه ستاد تنظیم بازار تصمیم گرفت کارگروهی را در وزارت جهاد کشاورزی با حضور گیلان پور و رضایی دو معاون وزیر جهاد کشاورزی و دکتر تابش رئیس سازمان حمایت و تشکل‌های بخش تولید تشکیل دهد و قیمت ۶۴۰۰ تومان درب گاوداری مصوب شد.

مقدسی درباه علت افزایش قیمت شیر خام هم گفت: از اول سال تا الآن همه هزینه‌های دامداران با قیمت‌های جدید بوده و ۲ سال است که به علت خشکسالی بی سابقه، ۳ قلم نهاده که ۱۰۰ درصد تولید داخل است مثل کاه که از ۸۰۰ تومان به ۴ هزار تومان و یونجه پارسال ۲۵۰۰ تومان بود الان به ۵۸۰۰ تومان رسیده و ذرت علوفه‌ای پارسال ۶۰۰ تومان بود به ۱۸۰۰ تومان رسیده است.

رئیس انجمن صنفی گاوداران با بیان این که مدافع تعیین قیمت در عرضه و تقاضا تاکید کرد: این قیمت مصوب شده و قول داده اند امروز آن را ابلاغ کنند.

او خطاب به سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران گفت: دامداری که دارد ۶۵ تا ۷۰ درصد ماده اولیه محصولاتش شما را تولید می‌کند دارد از بین می‌رود.


بیشتر بخوانید:


محمدرضا بنی طبا سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران نیز گفت: در خصوص قیمت شیر خام تصمیم گیری نشده و هنوز این قیمت ابلاغ نشده است.

او با اشاره به سناریوهای مختلف در خصوص قیمت شیر خام و محصولات لبنی گفت: یکی از سناریوهایی که هنوز روی میز است کنار گذاشتن قیمت گذاری دستوری است.

بنی طبا گفت: اعلام زودهنگام این قیمت که هنوز ابلاغ نشده باعث التهاب بازار شده است.

سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران گفت: ما مشکلی با افزایش قیمت شیر خام نداریم، اما قیمت گذری دستوری راهکار نیست، هیچ کجا قیمت گذاری دستوری منجر به توسعه تولید و رضایت مصرف کننده نشده است.

بنی طبا نظارت را موجب فشار بر تولید کننده دانست و گفت: نظارت بر بازار امکان پذیر نیست، راهکار اساسی این نیست که قیمت شیر خام و محصولات لبنی را دستوری مشخص کنیم، صنعت لبنیات، انحصاری نیست و ۴۰۰ برند در این صنعت رقابت می‌کنند و فعال این صنعت بخش خصوصی است از این جهت قیمت گذاری راهکار اساسی نیست.

او در خصوص صحبت هایش درباره افزایش ۷۰ درصدی قیمت محصولات لبنی در پی افزایش قیمت شیر خام هم توضیح داد: قیمت شیر خام ۶۵ تا۷۰درصد ضریب تاثیر در تولید محصولات لبنی دارد، به علاوه آن در ابتدای سال افزایش ۴۰ درصدی حقوق و دستمزدها را داشته ایم که روی حقوق کارگری آمده، ولی روی محصولات اعمال نشده، به علاوه افزایش قریب به ۱۰۰ درصدی قیمت محصولات پتروشیمی که روی بسته بندی ما تاثیر دارد، در کنار تورم ۴۵ درصدی، این افزایش قیمت را موجب می شود.

منبع: تسنیم

کد خبر 434622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =