ابلاغیه به نفع سهامداران خرد/  چرا خودرویی‌ها مستثنی شدند؟

چرا گروه‌های بانکی و خودرویی در ابلاغیه رویه افشای پیش‌بینی عملکرد ناشران بورسی جایی ندارند؟

صدای بورس - محبوبه قرمزچشمه؛ سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران، در ابلاغیه‌ای رویه افشای پیش‌بینی عملکرد ناشران بورسی را ابلاغ کرد.

احمد حاتمی، مدیر حسابرسی در ارتباط با ابلاغیه جدید سازمان بورس و اوراق بهادار مورخ ۱ تیر ماه ۱۴۰۰ با عنوان، ابلاغ مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص رویه افشای پیش بینی عملکرد از سوی شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده، به صدای بورس گفت: ابلاغیه‌ای رویه افشای پیش‌بینی عملکرد ناشران بورسی تصمیم قابل تحسینی است. تا کنون ۸۰ درصد گزارشات تفسیری شرکت ها مطابق با واقعیت بوده و تنها برخی از گزارشات حسابرسی که در کدال منتشر شده است در قسمت گزارش در مورد سایر اطلاعات بدان تصریح می نماید که تحریف ها و محدودیت یا ابهام با اهمیت به شرح بندهای گزارش است،( البته مسئولیت «سایر اطلاعات» با هیأت مدیره شرکت است.)

«سایر اطلاعات»

«سایر اطلاعات» شامل اطلاعات موجود در گزارش تفسیری مدیریت است. اظهار نظر این موسسه نسبت به صورت های مالی، در برگیرنده اظهار نظر نسبت به «سایر اطلاعات» نیست و نسبت به آن هیچ اطمینانی اظهار نمی شود. در ارتباط با حسابرسی صورت های مالی، مسئولیت این موسسه مطالعه «سایر اطلاعات» به منظور شناسایی مغایرت های با اهمیت آن با صورت های مالی یا با اطلاعات کسب شده در فرآیند حسابرسی و یا تحریف های با اهمیت است. در صورتی که این موسسه به این نتیجه برسد که تحریف با اهمیتی در "سایر اطلاعات" وجود دارد ، این موضوع را گزارش می کند.

ابلاغیه‌ای به نفع سهامداران خرد

این حسابدار رسمی با بیان اینکه این ابلاغیه به نفع سهامداران خرد است، گفت: همواره سهامداران خرد با بررسی صورت های مالی که در سامانه کدال منتشر می شود، سهام مورد نظر خود را در بورس خریداری می کنند. هر گونه گزارش نادرست، در تصمیم نهایی سهامداران به خصوص سهامداران خرد تاثیر منفی و در نهایت ضرر را برای سهامداران خرد به دنبال می آورد. البته از اقدامات نسنجیده سازمان بورس منجمله عدم تقارن دامنه نوسان نیز موجبات تقویت این ضرر و تشکیل صف های فروش بدون خروج از ان ها را نیز در پی داشت که مجدد ب همان دامنه معقول قبلی برگشت شد.

چرا بانکی ها، حمل و نقل و خودرویی ها مستثنی هستند؟

وی به جداول تحلیل حساسیت سود(زیان) به ازای هر سهم که در فصل «نتایج عملیات و چشم انداز ها» اشاره شده است، گفت: گزارش تفسیری مدیریت (فایل ضمیمه همراه صورت های مالی میان دوره ای و سالانه) برای صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی، فرآوری های نفتی، کک و سوخت هسته ای و صنعت سیمان، آهن و گچ با ضوابط زیر ارائه شود. اما سوال اینجاست که چرا گروه های خودرویی بانکی و خودرویی در این گروه قرار ندارند؟ (در خصوص تسعیر نرخ ارز بانکی ها که در این ابلاغیه به آن گروه پرداخته نشده است) و همچنین دلایل عدم تحت پوشش نبودن شرکت های تولیدی پذیرفته شده در فرابورس در این ابلاغیه نیز به وضوح بیان نشده است. در بند ۲-۱ این ابلاغیه ناشران را مجاز به حداکثر از ۳ متغییر خارج از کنترل در قالب تحلیل حساسیت دانسته است که این مهم نیز از دیگر مواردی است که جای تأمل دارد، مولفه های اقتصاد کلان همچون تورم، نرخ ارز و البته صنایع مورد تحریم های ظالمانه موجبات اثر گذاری بر سایر موارد می‌شود که در این ابلاغیه به آنها اجازه انتشار در قالب تحلیل حساسیت را نداده است.


بیشتر بخوانید:



انتقاد از رویه سازمان بورس

حاتمی با انتقاد به رویه سازمان بورس گفت: انتخاب الگو از کشورهای دیگر باید به شکل کامل انجام شود اما در حال حاضر الگوها ناقص انجام می‌شود. در بازار سرمایه آمریکا مکانیزمی با نام Trend Alert وجود دارد که به سهامداران در ارتباط با افزایش های شدید شرکت های بورسی هشدار می دهد، در زمانیکه شاخص ها صعودی یا نزولی شارپ است و یا موضوعاتی همچون پاندمی کووید۱۹ در میان می آید، نهاد ناظر با ارسال هشدارهای متعدد و دقیق به سهامداران در جهت تقویت تصمیم گیری بهتر و نقش نظارتی خود مانع از انحراف در روند سازی ها چه در هنگام صعود و یا نزول را به همراه خواهد داشت.

بطور مثال با نگاهی بر اعلان های SEC و انتشارTrend Alert ها برای شرکت‌های دارویی و کشف واکسن مبارزه با کووید۱۹ اطلاع رسانی در جهت نفش نظارتی-حمایتی را داشته است.

مخاطبین این ابلاغیه :

  • کلیه شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران
  • کلیه حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار

رویه افشای پیش بینی عملکرد از سوی شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس به شرح زیر مورد تصویب قرار گرفت:

۱- مفروضات پیش بینی سود و زیان (شامل متغرهای در اختیار مدیریت) برای کلیه شرکت های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران در قالب جداول «خلاصه اطلاعات گزارش تفسیری» ارائه شود.

۲- جداول تحلیل حساسیت سود( زیان) به ازای هر سهم در فصل «نتایج عملیات و چشم اندازها» گزارش تفسیری مدیریت (فایل ضمیمه همراه صورت های مالی میان دوره ای و سالانه) برای صنایع محصولات شیمیایی، فلزات اساسی، استخراج کانه های فلزی، فرآوری های نفتی، کک و سوخت هسته ای و صنعت سیمان، آهن و گچ با ضوابط زیر ارائه شود.

۱-۲- ناشر مجاز است حداکثر سه متغیر خارج از کنترل خود را در قالب تحلیل حساسیت ارائه کند(همانند قیمت های جهانی مواد اولیه با محصولات و نرخ ارز.

ابلاغیه جدید سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران

کد خبر 434592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محبوب IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۳
    2 0
    عجب مطلب خوبی